Tom Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 Goede avond, Is het mogelijk om een runtime te maken met filemaker advanced, die een bestand opent op een server die met internet is verbonden? Ik heb geprobeerd om een runtime te maken met daarin een script: "open server connection" met als scriptstep: "Open file" verwijzend naar een filemaker remote datasource: "Mijnfilemakerdata.fp7" Het resultaat is dat hij een boodschap geeft dat "Mijnfilemakerdata.fp7" niet kan gevonden worden. Iemand enige ervaring hiermee? Alvast bedankt Tom Quote
0 Tom Posted November 26, 2007 Author Posted November 26, 2007 True for a long time. FileMaker Inc felt that they weren't making revenue the old way: developers would buy the runtime, create freebie "clients", and their customers would only shell out for FileMaker Server. FileMaker sales = one copy of the Dev Tool (called the SDK back in the day) plus one copy of FmServer. They ripped out networking capabilities from the runtime engine and now the developer's customers would have to shell out for one licensed copy of FileMaker Pro per seat as well as FmServer. $$$$$. Pennywise and pound-foolish. I suspect it's cost FmPro many an opportunity to be The Database at this or that company because the company in question could not afford a system where the sw that goes on each client workstation is not free. Quote
0 Bachje Posted November 26, 2007 Posted November 26, 2007 Yep, Tom zo is het. Filemaker heeft de internet toegang er uit gesloopt zodat iedereen de software moet kopen die het internet op wil. We hebben het er toevallig zaterdag op de confituursessie nog over gehad. Wij denken dat het geen slimme truc is, net als de auteur van je artikel. Filemaker ziet $$$$ We zullen er mee moeten leven....... Maar wie weet dat ze het licht nog eens gaan zien. Franc Quote
0 Maarten Witberg Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 je kunt toch een eindje komen met IWP. en laatst kwam ik dit tegen: fmstudio waarmee je custom web publishing kunt realiseren met behulp van Dreamweaver, dus zonder speciale programmeerervaring (nou zoek ik nog een smoes om al dat moois aan te mogen schaffen en uit te proberen ) Of ze nou precies dollartekens zien door runtimes te strippen of die vroeger zagen... mijn gevoel is dat runtimes tegenwoordig een ander doel dienen (goedkoop voor kleine eindgebruikers) en verder een doodlopende weg zijn. Ik dacht niet dat runtimes ooit met IWP of Web companion konden worden uitgerust, maar dat weet ik niet zeker. [/url] Quote
0 Tom Posted November 27, 2007 Author Posted November 27, 2007 tis jammer, want via remote kan je toch ten volle filemaker zelf benutten. Denk maar aan scripts achter knoppen enz. Als je dit allemaal in cwp moet doen?.? met iwp werken al niet alle functies... Tenslotte kan je nu toch aan de data via iwp, waarom dan ook niet via open remote file. Bijv op voorwaarde dat je een advanced server hebt. Misschien kijkt er hier ook wel eens iemand van Filemaker zelf. Toch bedankt voor de reacties. Heb eens op de site van fmstudio gekeken. ziet er toch straf spul uit. Ik neem het in overweging. Tom Quote
0 Maarten Witberg Posted November 27, 2007 Posted November 27, 2007 ja, het klopt dat je met IWP dingen mist. iets simpels als een dialoogvenster moet je met een aparte layout opzoeken. je mist de menubalk en de mogelijkheid om custom menusets te maken. als je voor IWP en fmpro netwerk wilt ontwikkelen moet je eigenlijk twee gebruikersinterfaces maken enz. enz. Maar als je op de kosten per werkplek wilt besparen is het toch het overwegen waard. Ik vraag me trouwens af of wat je probeert te doen niet onmogelijk is ook al zouden runtimes netwerk functionaliteit hebben. Want een runtime is een programmaatje dat toegespitst is op één databestand volgens mij. Wat je probeert te doen is een andere database met alle functies die daarbij horen te openen met je runtime, althans dat denk ik te begrijpen. Ik denk dat zoiets meer op een 'thin client' applicatie zou lijken: een filemaker versie die alleen databases kan openen en gegevens kan bewerken, lokaal of van netwerk, maar waarmee je zelf geen databases kan ontwikkelen. Quote
Question
Tom
Goede avond,
Is het mogelijk om een runtime te maken met filemaker advanced,
die een bestand opent op een server die met internet is verbonden?
Ik heb geprobeerd om een runtime te maken met daarin een script:
"open server connection" met als scriptstep: "Open file" verwijzend naar
een filemaker remote datasource: "Mijnfilemakerdata.fp7"
Het resultaat is dat hij een boodschap geeft dat "Mijnfilemakerdata.fp7"
niet kan gevonden worden.
Iemand enige ervaring hiermee?
Alvast bedankt
Tom
5 answers to this question
Recommended Posts