Jump to content
  • 0

Record Lock na invoer/ controle gegevens

Pasav

Question

Hallo,

Ik zoek een andere oplosing om een record na het invullen / controleren te locken.

Ik zit zelf te denken aan, na controlle een veld te vullen met bv 1 en in alle navigatie te kijken wat er in dit veld staat en daar mee te besluiten welke layout er gebruikt wordt Layout 1 met de velden invul baar en een layout 2 met alle velden niet selecteerbaar.

Zijn er makkelijkere oplossingen en zo ja hoe .. ;)

Hoor graag de mogelijkheden.

Groetjes

Patrick

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hoi,

Ik zie drie mogelijkheden:

1. De status van het record laten afhangen van de vordering in het proces. Als aan een bepaalde conditie is voldaan, bijvoorbeeld een offerte is order geworden, dan kun je een veld een waarde meegeven. Deze waarde bepaald dan wat de gebruiker mag. Je geeft zelf al aan dat je dan het gebruik van een bepaalde layout blokkeerd.

2. vergelijkbaar met bovenstaande. Alleen het verschil zit in een veld dat enkel en alleen controleert of er aan een bepaalde conditie wordt voldaan. Via een 'bevestigd door berekening, waarbij de optie 'alleen bevestiging als veld is gewijzigd' uit staat. (geen vinkje). (zie afbeelding)

In dit geval hoef je niet al je layouts te dupliceren en aan te passen en je kan gebruik maken van een eigen melding waarom het record niet meer gewijzigd mag worden. Het is zelfs mogelijk om bepaalde velden uit te sluiten van de mogelijkheid om niet meer te kunnen wijzigen.

3. Maak gebruik van de privilegeset van accounts en privileges. Maak een eigen privilegeset aan en pas vervolgens de conditie aan waaronder een record benaderbaar is. Nadeel hiervan is dat je een standaard melding krijgt dat het record niet meer gewijzigd mag worden.

Wie weet zijn er anderen met nog een andere mogelijkheid.

lock.thumb.jpg.463f7e62dc797fb81afb243cf13c96e5.jpg

• 0

Voorbeeld 2 die u gaf werkt volgens mij alleen als wij gebruik maken van de scripts en niet via standaard menus.

volgens mij moet via een script eerst gecontrolleerd worden of de flag 0 of een 1 is en aan de hand van deze resultaat melding geven dat het niet meer te wijzigen is.

of zie ik het verkeerd?

• 0

volgens mij moet via een script eerst gecontroleerd worden of de flag 0 of een 1 is en aan de hand van deze resultaat melding geven dat het niet meer te wijzigen is.

of zie ik het verkeerd?

Dat zie je inderdaad verkeerd. Allicht moet je op een bepaald moment de offerte of anderszins op slot zetten. Voor een offerte kan dit zijn als de offerte overgaat naar order of wanneer de geldigheidsduur van de offerte verlopen is. In alle gevallen is het omzetten van een boolean waarde voldoende om een melding te triggeren. Je hoeft dit dus maar eenmalig te doen en vervolgens komt er geen script meer aan te pas. Sterker nog je kan via een berekingsveld 'kijken' of er een gerelateerde order bestaat voor de offerte en vervolgens in die berekening de boolean waarde bepalen. Dan is het geheel zonder scripts. Zie voorbeeld.

Record_lock.fp7

• 0

Hallo Eross,

Ik heb het voorbeeld bestandje van jou even gekeken. Inderdaad het kan zonder scripts werken.

Deze methode kan ik ook in mijn bestanden toepassen, alleen ik mis wel iets en dat is. als een offerte gelockt staat kunnen wij de texten nog wijzigen. Oke het wordt niet overgeschrijven maar toch zal het heel erg handig en toepasselijk zijn als een offerte gelockt is dat het intypen in dat offerte ook niet toegelaten mag zijn.

Volgens mij hiervoor moeten wij dan gebruik maken van een 2e record waar dan alles geblokkeerd is behalve de locken en unlockken vinkje moet werken en in dat script moet er het doorgestuurd worden naar de bijbehorende layout.

• 0

Ja, in dat geval is het nog eenvoudiger. HEt omzetten van de vlag is voldoende. Dat kan via een script en vervolgens maak je een tweede layout met velden die niet invulbaar zijn. En controleer je via een script of er nog bewerkt mag worden. Met een button 'bewerken'en 'bladeren' ben je er dan al. Daar hang je een script aan en klaar ben je. Betekent wel dat lle wijzigingen twee keer doorgevoerd moeten worden. Dat is ook de rede dat ik er mee gestopt ben en via conditional formatting de gebruiker laat zien hoe laat het is.