Ga naar inhoud
  • 0

Mogelijkheden,


Edje

Vraag

Beste allemaal, ik vermoed dat het wel mogelijk is maar in een systeem wat ik samen met me collega aan het aanpassen ben heb om ons werk overzichtelijke te maken wil ik checklist hebben die vanzelf ingevoerd wordt.

 

Via een invoerlijst wil ik kunnen selecteren welk deel van het werk we gedaan hebben. Bijvoorbeeld vel : 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 en poster, omslag enz. Hoe kan je dit het beste aanpakken want de invoervelden moeten via een script dus variabel gaan kopieren van 4 verschillende vaste velden naar maximaal 50 variabel velden welke in de invoerlijsten komen te staan.

 

Een daarvan is een getal die opgeteld moet worden bij de huidige inhoud van het variabele veld zodra deze geselecteerd is in het invoerveld. De andere 3 zijn tekstvelden. Probleem is beetje dat hoe moet ik die velden noemen en hoe kan ik het script zomaken dat hij weet waar alles heen moet en geen fouten maakt. Kan iemand me opweg helpen het helpt ons het werk makkelijk te maken.

 

Ik weet niet of het zo duidelijk is maar het is dus de bedoeling dat je tijdens een bestaand script (printscript) vanzelf de checklist ingevuld worden met een “berekening” , “medewerkersveld” , “bestemmingsveld” en “opmerking veld”. Hoe moet ik die velden gaan noemen om dit goed te laten werken? En hoe die vervolgvelden enz. En kan is hoe moet ik met het scriptopdracht te werk gaan?

 

Veld “1” Veld “1mdw” Veld “1bestemming” en Veld “1opm” is het mogelijk dat je dus via een invoerveld de het eerte veld selecteerd waarna hij weet welke gegevens er in de andere velden geplaatst moeten worden.

 

Is dit mogelijk en zoja kan iemand me met opzetje helpen, wij hadden ooit een simpel programma gekregen maar zijn het nu zelf aan het verbeteren want gemak dient de mens alleen hebben we hier even hulp bij nodig zodat we de juiste richting op gaan.

 

Alvast hartelijk dank,

 

Ed

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Indien je over variabelen spreekt en die ook gebruikt, zit je in een verkeerd deel van het forum.

 

FM6 en lager had(den)/heeft/hebben geen variabelen.

 

Indien het toch V6 zou zijn, dan gebruiken we globals.

 

Over welke versie spreken we hier ?

 

Wij hebben 5.5, maar de checklist moet per record opgeslagen worden.

 

Weet niet of het dan mogelijk is?

Link naar reactie
  • 0
Random genomen item:

 

Een daarvan is een getal die opgeteld moet worden bij de huidige inhoud van het variabele veld zodra deze geselecteerd is in het invoerveld.

 

Wat moet ik me daarbij voorstellen ?

 

Je voert gegevens in voor een bepaald deelproduct, aantal, medewerker, opmerking en bestemming en zodra je een printje maakt moeten deze gegevens in een lijst komen te staan bij het deelproduct zoals is aangegeven in de invloerlijst (omslag, vel 1, vel 2, vel 3, vel 4 enz enz).

 

Nu moet die zelf de geselecteerde gegevens van de invoerlijst kunnen vinden waarna hij een aantal vaste velden gaat invullen op een aparte lijst in het record, dit kunnen ook meerdere deelproducten tegelijk zijn.

 

Dus eigenlijk moet een script in het veld van een invoerlijst zoeken welke gegevens zijn ingevoert en dan moet hij uit andere velden bepaalde gegevens plaatsten in vier verschillende velden.

 

Voorbeeld.

Vel 1 en 2 zijn geselecterd in invoerlijst maar in de invoerlijst staan nog tig verschillende deelproducten welke niet geselecteerd zijn

 

Aantal is 3000 gemaakt door "Ed", bestemd voor "Jan" en opmerking "let op scherp"

 

Nu moet een script zodra die uitgevoerd word de gevens kopieren van ene"vaste velden naar in dit geval veld "1" "2" en de naam naar bijvoorbeeld ""1naam" "2naam" en bestemd voor "1bestem" en "2bestem" em opmerking naar veld "1opm" en "2opm" Dus als je meerdere velden aanklikt kopiert die dezelfde gegevens naar verschillende velden.

 

Wat die waarheen moet kopieren is afhankelijk van de gegevens in de invoerlijst geselecteerde deelproducten.

 

Ik weet niet of het mogelijk is om via een loop zoiets te regelen?

Hoop dat het duidelijk is :-) is lastig om iets in je hoofd om te zetten maar kan een script zoeken op invoerlijst welke geselecterd staan en kopieren naar verschillende afhankelijk van de invloerlijst velden.

Link naar reactie
  • 0

Het kan wel, maar ik vraag me af of het een goede werkwijze is. Ik snap je bestandsstructuur nog niet. Je hebt een invoerlijst (of meer?) in één bestand en die waarden moeten naar een ander, gerelateerd bestand gekopiëerd worden of naar andere velden in hetzelde bestand?

 

Ik denk dat wat je wilt, ook kan met case (dit ; dat ; iets anders ) in getalvelden met "automatisch invoeren berekening (vervang bestaande waarde)" of in een gewoon berekenigsveld, afhankelijk van wat er verder nog gebeuren moet. Dus zonder script.

 

Maar ik denk dat het goede advies afhangt van wat je eigenlijk aan het maken bent.

Link naar reactie
  • 0
Het kan wel, maar ik vraag me af of het een goede werkwijze is. Ik snap je bestandsstructuur nog niet. Je hebt een invoerlijst (of meer?) in één bestand en die waarden moeten naar een ander, gerelateerd bestand gekopiëerd worden of naar andere velden in hetzelde bestand?

 

Ik denk dat wat je wilt, ook kan met case (dit ; dat ; iets anders ) in getalvelden met "automatisch invoeren berekening (vervang bestaande waarde)" of in een gewoon berekenigsveld, afhankelijk van wat er verder nog gebeuren moet. Dus zonder script.

 

Maar ik denk dat het goede advies afhangt van wat je eigenlijk aan het maken bent.

 

Ik heb toch besloten dat andere wijze beter is, de printopdracht moet er tussen uit. Omdat het lastig is uit te leggen heb ik een voorbeeld erbij gedaan. Dit is gewoon een kort opzetje is wel makkelijker dan het te proberen uit te leggen.

 

Thanks in iedergeval

 

En voor iedereen fijne feestdagen

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Ik heb het even anders gemaakt, het is de bedoeling dat teller vorige en teller nu zodra het vel geselecteerd word zichtbaar word maar zodra er meerdere vellen geselecteerd worden moet dit leeg worden. (geen vereiste dan selecteer ik wel 1 vel)

Wel vereist is dat de teller nu mee genomen word met het geselecteerde invoerveld. zodat zodra die weer geselecteerd word dit de nieuwe invoer is.

 

Na een script worden teller vorige en nu gelijk gezet hier mag geen invloed op zijn.

Voorbeeld checklist.fp5

Link naar reactie
  • 0

ik snap niet hoe je het wilt aanpakken.

 

maar snap ik waar het voor is? het gaat volgens mij om het inplannen van oplages van deelprodukten (genummerde vellen, omslagen en antwoordkaarten) over vier (?) machines.

Dus ik verwacht dat je een order krijgt voor bijv. 4000 van een produkt, dat dan uiteenvalt in 4000 vel 1, 4000 vel 2, enz.

en die deeloplages moeten dan over de machines verdeeld worden. Maar als bijv. machine 1 bezet is moet je die niet inplannen voor een bepaalde order.

Zoiets?

 

Dit lijkt me iets om met een relationele database op te lossen.

dwz. de volgende databestanden in versie 5.5 (schot voor de boeg).

 

1. Machines

een record per machine, met MachineID

 

2. Orders

een record per order, met OrderID en oplage (en opleverdatum / tijd en klantnummer)

 

3. DeelProducten

een record per deelproduct. Met als foreign key veld de orderID om te linken aan Orders, verder oplage en deelproductsoort (vel met nummer, antwoordkaart, etc.)

 

4. MachinesDeelProduktenJoin

een record per run op een machine

waarin je de runs per deelproduct opslaat (bijv. vel 1-5 op machine 2, vel 6-10 op machine 3, etc.

je slaat hier MachineID en DeelproductID op als foreign key, evenals de productie starttijd en -eindtijd van de run. met dat laatste kan je dan zien of een machine bezet is.

 

hoe je verdere procedure van data invoer in elkaar zit is de volgende stap. maar eerst moet je bestandsstructuur kloppen. nogmaals, dit is een schot voor de boeg.

Link naar reactie
  • 0
ik snap niet hoe je het wilt aanpakken.

 

maar snap ik waar het voor is? het gaat volgens mij om het inplannen van oplages van deelprodukten (genummerde vellen, omslagen en antwoordkaarten) over vier (?) machines.

Dus ik verwacht dat je een order krijgt voor bijv. 4000 van een produkt, dat dan uiteenvalt in 4000 vel 1, 4000 vel 2, enz.

en die deeloplages moeten dan over de machines verdeeld worden. Maar als bijv. machine 1 bezet is moet je die niet inplannen voor een bepaalde order.

Zoiets?

 

Dit lijkt me iets om met een relationele database op te lossen.

dwz. de volgende databestanden in versie 5.5 (schot voor de boeg).

 

1. Machines

een record per machine, met MachineID

 

2. Orders

een record per order, met OrderID en oplage (en opleverdatum / tijd en klantnummer)

 

3. DeelProducten

een record per deelproduct. Met als foreign key veld de orderID om te linken aan Orders, verder oplage en deelproductsoort (vel met nummer, antwoordkaart, etc.)

 

4. MachinesDeelProduktenJoin

een record per run op een machine

waarin je de runs per deelproduct opslaat (bijv. vel 1-5 op machine 2, vel 6-10 op machine 3, etc.

je slaat hier MachineID en DeelproductID op als foreign key, evenals de productie starttijd en -eindtijd van de run. met dat laatste kan je dan zien of een machine bezet is.

 

hoe je verdere procedure van data invoer in elkaar zit is de volgende stap. maar eerst moet je bestandsstructuur kloppen. nogmaals, dit is een schot voor de boeg.

 

Het is een soort checklist voor in een drukkerij, zodra iemand een vel druks moet die het invoeren en dan moet het aantal opslagen worden in een deelproductlijst.

Het is een bestaand programmaatje via filemaker 5.5 eigenlijk moet alleen de koppeling met veldnummer gemaakt worden maar wilde eigenlijk al die deelproducten in een records houden zodat je ook een goed overzicht kan krijgen.

 

Ga er nog even rustig over denken, wil weten hoe ik eventueel een link kan maken zodat ik de gegevens terug krijg van het desbetreffende deelproduct. Eigenlijk moet je een veld hebben waarvan de veldkeuze verandert zodra er een vel geselecteerd is.

 

Thanks in ieder geval

 

Ik ben maar drukkertje met beetje rommelen als hobby :-)

Link naar reactie
  • 0

Ben even verders gegaan maar heb hem nu deels werken, bij machine 2 krijg ik zodra ik omslag, vel 2 of 3 alleen selecteer meteen het aantal. Alleen moet het zo zijn als er meerdere velden ingevoerd zijn niets zichtbaar word.

 

Dan zoek ik alleen nog een script die na het printen hij een berekening maakt en het veld teller nu kopieert naar het geselecteerde veld.

 

Is dat nodig en wie heeft hiervoor een voorzet, dit is beetje verslavend :-)

 

Of iemand moet andere iedeen hebben, worden vrij grote berekeningen zo :-)

 

Fijne dagen,

Voorbeeld checklist Oud 1 Oud.fp5

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...