Ga naar inhoud
  • 0

Volledige privileges


Stamp

Vraag

Ik gebruik mijn FMPro 8.5 advanced op de iMac OS Leopard.

Heb een volledige toegangsset voor mezelf en een andere gebruiker aangemaakt. (Ik werk al jaren met FMPA)

Tot voor kort kon ik gewoon gegevens exporteren naar Excel :P:roll: maar ineens krijg ik het volgende bericht:

""Naamloos.xls" kan niet op deze schijf worden gemaakt. Gebruik een andere naam, maak meer ruimte op de schijf, ontgrendel de schijf of gebruik een andere schijf"

 

Dit alles is regelrechte onzin. Ik heb al van alles geprobeerd maar kan er niet uitkomen.

Wie weet hier meer van?

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

""Naamloos.xls" kan niet op deze schijf worden gemaakt. Gebruik een andere naam, maak meer ruimte op de schijf, ontgrendel de schijf of gebruik een andere schijf

Deze melding betekent ALTIJD dat de syntax van de bestandsnaam niet voldoet aan de FileMaker eisen (filewin:, filemac:, enz.).

 

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Als je het PDF bestand open hebt en gelijktijdig probeert te "appenden", krijg je deze melding ook.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik doe is: gewoon vanuit de FMPA vragen een bestand op te slaan als excel.

Ik gaf al meerdere keren een andere naam, heb alle "rechten" goed gezet en de vorige keren was er niets van dat al nodig en werkte het gewoon.

Leopard update heb ik gedaan, overigens, geherstart ook. :?::idea:

Ik doe iets heel normaals, wat ik al eerder deed. En plotseling kreeg ik deze melding. RaRa.

Link naar reactie
  • 0

s moeilijk te beoordelen op een afstandje. als de privileges goed zijn.... je zou een test bestandje kunnen maken met vijf records met fantasiegegevens en proberen of het dan wel lukt... of een script maken met het opslaan/verzenden als excel...

of probeer het commando records exporteren eens?

 

checklist....

 

je installeerde leopard en je hebt 8.5 geupdate

het ging een tijdje goed met opslaan als excel onder die configuratie

er is niks veranderd aan de lees- en schrijf privileges

er is niks mis met de harde schijf, hij is niet onlangs vervangen

naamloos.xls is niet open als je het commando geeft

je probeert niet naar een netwerklocatie te schrijven waarvoor je geen privileges hebt

 

ben bang dat ik het ook niet weet...

Link naar reactie
  • 0

Deze melding betekent ALTIJD dat de syntax van de bestandsnaam niet voldoet aan de FileMaker eisen (filewin:, filemac:, enz.).

Dit ben ik niet helemaal met je eens. Als je het PDF bestand open hebt en gelijktijdig probeert te "appenden", krijg je deze melding ook.

Hierin heb je wel gelijk. Ik bedoelde eigenlijk: als de melding op 'onverklaarbare' wijze verschijnt. Een open bestand vervangen gaat natuurlijk altijd mis en dan reageer je met: oh ja...

 

Wanneer de melding daarna weer komt, dan is de stelling van hbrendel opnieuw van kracht.

Link naar reactie
  • 0

misschien krijg je een informatief foutnummer als je het volgende script probeert:

 

foutafvanging instellen [ aan ]
ga naar layout [ tabel::layout ]
alle records tonen
records sorteren [ herstellen , geen dialoogvenster ]
records opslaan als Excel [ "bestandsnaam" ; records in reeks ]
dialoogvenster tonen [ "foutnummer" ; "gevonden fout: " & get (laatstefout) ] knop: #OK 

 

Als het bestand "bestandsnaam" al open is, krig je fout 100 ("bestand ontbreekt"... de foutenlijst vind je in de help viewer onder get (laatstefout)

 

fout 0 is geen fout trouwens...

Link naar reactie
  • 0

het lijkt daarmee toch een lees / schrijfprivileges probleem te zijn. heb je al eens de tip van peter paul geprobeerd:

Kun je met Excel een bestand opslaan op de locatie waar je het ook met Filemaker wilt?

 

anders kan je eens het plist bestandje uit de voorkeurenmap kunnen verwijderen. in mijn configuratie (OSX 10.4 en fm 8.5 adv):

 

thuismap/bibliotheek/preferences/com.filemaker.pro85A.plist

 

ik gok dat het bij jou com.filemaker.pro9A.plist of zo heet. zet het op je buro blad of in de prullenmand en dan filemaker opnieuw starten.

 

verder zou ik het ook niet weten. kun je een screen view van het infovenster van de map waar je het bestand wilt opslaan posten? (met de lees- en schrijfbevoegdheden details zichtbaar)

Link naar reactie
  • 0

zelfde probleem hier. FMP 9 met leopard weigert gewoon een excel-bestand op te slaan...

 

9 biedt zeker een aantal upgradewaardige mogelijkheden maar je krijgt er (voor veel geld) wel erg veel rotzooi voor terug. doet me denken aan een zeker bedrijf uit seattle.

 

tijd om het topmanagement van filemaker te ontslaan lijkt me; niet omdat filemaker inc. geen winst zou maken - dat doet het juist wel ben ik bang en men laat zich er nogal op voorstaan - maar omdat het slechte producten aflevert.

Link naar reactie
  • 0

Bewaar je op de lokale of een server schijf. Excel heeft problemen met het schrijven naar een server als de root onbeschrijfbaar is. Misschien heeft FileMaker dit ook.

 

Als ik het goed begrijp, kun je dus wel vanuit FM een PDF bewaren op die lokatie, maar geen Excel bestand?

 

Wat nog zou kunnen, als je op een serverschijf bewaard, is dat er al een onzichtbaar ._ bestand staat met dezelfde naam. Je zou dan wel lokaal moeten kunnen bewaren, in een willekeurige directory.

Link naar reactie
  • 0

OK, omdat het zo ongeloofwaardig klonk, heb ik het ook maar echt uitgeprobeerd, in plaats van theorie verkondigen. Als ik een Excel bestand probeer te exporteren vanuit FM Pro 8.5v1, krijg ik een nette beachball en hangt m'n hele applicatie! Dit is onder Leopard.

8.5v1 Advanced: idemdito

 

Als ik exporteer als tab-separated, gaat het prima.

conclusie: bug in FM Pro bij het exporteren naar Excel. Niets aan te doen, aangeven bij FileMaker.

Ik weet niet of het onder Tiger wel goed werkt, maar Leopard wordt officieel niet ondersteunt voor FM Pro 8.5.

Link naar reactie
  • 0

vandaag heb ik zelf leopard geinstalleerd met 'systeem bijwerken' (zodat de programmas, bestanden en instellingen van mijn oude systeem bewaard bleven).

8.5adv tot v2 geupdate.... testbestandje gedaan (zie attach boven)... en inderdaad: zelfde melding en fout 800.

 

na enig geklungel toch maar het volgende gedaan:

-filemaker pro gedeleet

- opnieuw van de originele cd geinstalleerd

- opnieuw de updater met de 8.5v2 patch geinstalleerd

 

probleem verdwenen 8)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...