denon014 Posted February 4, 2008 Posted February 4, 2008 Beste, Via filemaker pro 9 advanced ben ik op zoek om leeftijd automatisch te bereken. Bestaande uit datumveld (geboortedatum) en berekeningsveld (leeftijd) 'k weet dat het mogelijk is om automatisch leeftijd te berekenen, Mvg denon014 Quote
0 Joris Aarts Posted February 4, 2008 Posted February 4, 2008 Tip klik op de knop 'Zoeken' bovenaan dit forum en voer 'Leeftijd' in als zoekterm. U zal versteld staan. Groeten, Joris Quote
0 elie lagrain Posted February 5, 2008 Posted February 5, 2008 Let ( [ vandaag = Get ( HuidigeDatum ) ; huidigjaar = Year (vandaag) ; verjaardag= Date ( Month ( GEBDATUM ) ; Day ( GEBDATUM ) ; Year ( vandaag) ) ; geboortejaar = Year ( GEBDATUM ) ]; Case ( verjaardag > vandaag ; huidigjaar - geboortejaar - 1 ; huidigjaar - geboortejaar ) ) Quote
0 BDK Posted February 5, 2008 Posted February 5, 2008 en nu we het er toch over hebben: weet iemand misschien hoe we eenvoudig de dichtstbijzijnde verjaardag van iemand kunnen berekenen (de vorige of de volgende), ongeacht of die verjaardag nou valt in dit jaar of in vorig jaar of juist in volgend jaar? ik kom er tot nu toe niet uit. dank en groet, bdk Quote
0 AvD Posted February 5, 2008 Posted February 5, 2008 en nu we het er toch over hebben: weet iemand misschien hoe we eenvoudig de dichtstbijzijnde verjaardag van iemand kunnen berekenen (de vorige of de volgende), ongeacht of die verjaardag nou valt in dit Hier vind je misschien al wat inspiratie. Quote
0 Joris Aarts Posted February 6, 2008 Posted February 6, 2008 Hallo, Leuke uitdaging. In bijlage een voorbeeldje met gebruik van calculaties en een relatie. Eerst bepalen we of we in het huidige jaar, het vorige of het volgende jaar moeten kijken. We controleren of het verschil in dagen voor hetzelfde refertejaar groter is dan een half jaar en dan bepalen we of we in dat geval naar het verleden of naar de toekomst moeten kijken. Bereken op basis van die verjaardag het verschil in dagen en sorteer volgens dat getal. Ik gebruik in het voorbeeld een cross-join relatie met een sortering. In de praktijk zou ik die calculaties vervangen door een script dat ééns per dag de berekeningen opnieuw uitvoert en opslaat (dat kan automatisch met FileMaker Server 9). In een groot bestand zou je anders lang moeten wachten op het resultaat van de berekeningen. Veel groeten, Joris Verjaardagen.fp7 Quote
0 BDK Posted February 6, 2008 Posted February 6, 2008 joris, natuurlijk! eerst drie verjaardagen berekenen en dan kijken welke het dichtst bij is. complimenten. dank en groet, bdk Quote
0 milan2006 Posted October 22, 2008 Posted October 22, 2008 Hallo Joris, Heb je voorbeeld van verjaardagen toegepast in mijn database. Heb alleen het probleem dat als de referentiedatum op 22-10 staat en iemand is op 10-10 jarig dan geeft hij aan dat het nog 12 dagen duurt voordat iemand jarig is maar dat moet natuurlijk 353 (365-12) zijn. Wat gaat er fout. Ik werk met filemaker Pro 9 Advanced. Je geeft aan dat het dan beter is het in scriptvorm te bakken. Hoe ziet dat script er dan uit en waar moet ik het in plaatsen. Het mooiste zou zijn bij opstarten van database. Hallo, Leuke uitdaging. In bijlage een voorbeeldje met gebruik van calculaties en een relatie. Eerst bepalen we of we in het huidige jaar, het vorige of het volgende jaar moeten kijken. We controleren of het verschil in dagen voor hetzelfde refertejaar groter is dan een half jaar en dan bepalen we of we in dat geval naar het verleden of naar de toekomst moeten kijken. Bereken op basis van die verjaardag het verschil in dagen en sorteer volgens dat getal. Ik gebruik in het voorbeeld een cross-join relatie met een sortering. In de praktijk zou ik die calculaties vervangen door een script dat ééns per dag de berekeningen opnieuw uitvoert en opslaat (dat kan automatisch met FileMaker Server 9). In een groot bestand zou je anders lang moeten wachten op het resultaat van de berekeningen. Veel groeten, Joris Quote
0 Joris Aarts Posted October 23, 2008 Posted October 23, 2008 Heb alleen het probleem dat als de referentiedatum op 22-10 staat en iemand is op 10-10 jarig dan geeft hij aan dat het nog 12 dagen duurt voordat iemand jarig is maar dat moet natuurlijk 353 (365-12) zijn. Wat gaat er fout. Er gaat niets fout. De oorspronkelijke vraag was namelijk deze: de dichtstbijzijnde verjaardag van iemand kunnen berekenen (de vorige of de volgende) Als je alleen naar de toekomst moet kijken is de oplossing eenvoudiger. Let([ gebDag = Day(Geboortedatum); gebMaand = Month(Geboortedatum); refDatum = Globals::gRefDate; refJaar = Year(refDatum); verjaardagDitJaar = Date(gebMaand; gebDag;refJaar); verjaardagVolgendJaar = Date(gebMaand; gebDag;refJaar+1) ]; Case( verjaardagDitJaar < refDatum ; verjaardagVolgendJaar - refDatum ; verjaardagDitJaar - refDatum )//End Case )//End Let Je kan de berekening inderdaad scripten op de client bij de eerste opstart van de dag. Met FileMaker Server 9 kan je dat script automatisch 's nachts laten lopen op de server. Quote
0 milan2006 Posted October 30, 2008 Posted October 30, 2008 Beste Joris, Heb je voorbeeld verjaardag inmiddels met succes toegepast. Wil nu eigenlijk vanuit een knop creeren dat wanneer men op de knop drukt men een overzicht gemaild krijgt van de verjaardagen van de komende 3 maanden. Heb inmiddels al geprobeerd via een lay-out die als pdf wordt gemaild maar wil gewoon een e-mail met daarin geschreven de verjaardagen van de komende drie maanden. Kan je me helpen. Groeten Robert Quote
Question
denon014
Beste,
Via filemaker pro 9 advanced ben ik op zoek om leeftijd automatisch te bereken.
Bestaande uit datumveld (geboortedatum) en berekeningsveld (leeftijd)
'k weet dat het mogelijk is om automatisch leeftijd te berekenen,
Mvg
denon014
9 answers to this question
Recommended Posts