Ga naar inhoud
  • 0

leeftijd berekening


denon014

Vraag

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

en nu we het er toch over hebben:

 

weet iemand misschien hoe we eenvoudig de dichtstbijzijnde verjaardag van iemand kunnen berekenen (de vorige of de volgende), ongeacht of die verjaardag nou valt in dit jaar of in vorig jaar of juist in volgend jaar? ik kom er tot nu toe niet uit.

 

dank en groet, bdk

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Leuke uitdaging. In bijlage een voorbeeldje met gebruik van calculaties en een relatie. Eerst bepalen we of we in het huidige jaar, het vorige of het volgende jaar moeten kijken. We controleren of het verschil in dagen voor hetzelfde refertejaar groter is dan een half jaar en dan bepalen we of we in dat geval naar het verleden of naar de toekomst moeten kijken.

Bereken op basis van die verjaardag het verschil in dagen en sorteer volgens dat getal. Ik gebruik in het voorbeeld een cross-join relatie met een sortering.

 

In de praktijk zou ik die calculaties vervangen door een script dat ééns per dag de berekeningen opnieuw uitvoert en opslaat (dat kan automatisch met FileMaker Server 9). In een groot bestand zou je anders lang moeten wachten op het resultaat van de berekeningen.

 

Veel groeten,

 

Joris

verjaardagen.gif.0fc891bd4f212d9ef1b6468aa58e1da6.gif

Verjaardagen.fp7

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joris,

Heb je voorbeeld van verjaardagen toegepast in mijn database. Heb alleen het probleem dat als de referentiedatum op 22-10 staat en iemand is op 10-10 jarig dan geeft hij aan dat het nog 12 dagen duurt voordat iemand jarig is maar dat moet natuurlijk 353 (365-12) zijn. Wat gaat er fout.

Ik werk met filemaker Pro 9 Advanced. Je geeft aan dat het dan beter is het in scriptvorm te bakken. Hoe ziet dat script er dan uit en waar moet ik het in plaatsen. Het mooiste zou zijn bij opstarten van database.

 

 

Hallo,

 

Leuke uitdaging. In bijlage een voorbeeldje met gebruik van calculaties en een relatie. Eerst bepalen we of we in het huidige jaar, het vorige of het volgende jaar moeten kijken. We controleren of het verschil in dagen voor hetzelfde refertejaar groter is dan een half jaar en dan bepalen we of we in dat geval naar het verleden of naar de toekomst moeten kijken.

Bereken op basis van die verjaardag het verschil in dagen en sorteer volgens dat getal. Ik gebruik in het voorbeeld een cross-join relatie met een sortering.

 

In de praktijk zou ik die calculaties vervangen door een script dat ééns per dag de berekeningen opnieuw uitvoert en opslaat (dat kan automatisch met FileMaker Server 9). In een groot bestand zou je anders lang moeten wachten op het resultaat van de berekeningen.

 

Veel groeten,

 

Joris

Link naar reactie
  • 0
Heb alleen het probleem dat als de referentiedatum op 22-10 staat en iemand is op 10-10 jarig dan geeft hij aan dat het nog 12 dagen duurt voordat iemand jarig is maar dat moet natuurlijk 353 (365-12) zijn. Wat gaat er fout.

Er gaat niets fout. De oorspronkelijke vraag was namelijk deze:

 

de dichtstbijzijnde verjaardag van iemand kunnen berekenen (de vorige of de volgende)

:!:

 

Als je alleen naar de toekomst moet kijken is de oplossing eenvoudiger.

 

Let([
        gebDag = Day(Geboortedatum);
        gebMaand = Month(Geboortedatum);
        refDatum = Globals::gRefDate;
        refJaar = Year(refDatum);
        verjaardagDitJaar = Date(gebMaand; gebDag;refJaar);
        verjaardagVolgendJaar = Date(gebMaand; gebDag;refJaar+1)

];

Case(

verjaardagDitJaar < refDatum ; verjaardagVolgendJaar - refDatum  ;
verjaardagDitJaar - refDatum 

)//End Case

)//End Let

 

Je kan de berekening inderdaad scripten op de client bij de eerste opstart van de dag. Met FileMaker Server 9 kan je dat script automatisch 's nachts laten lopen op de server.

Link naar reactie
  • 0

Beste Joris,

 

Heb je voorbeeld verjaardag inmiddels met succes toegepast. Wil nu eigenlijk vanuit een knop creeren dat wanneer men op de knop drukt men een overzicht gemaild krijgt van de verjaardagen van de komende 3 maanden. Heb inmiddels al geprobeerd via een lay-out die als pdf wordt gemaild maar wil gewoon een e-mail met daarin geschreven de verjaardagen van de komende drie maanden. Kan je me helpen.

 

Groeten Robert

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...