Ga naar inhoud
  • 0

manier van werken keuzlijst


deplasse

Vraag

Hallo,

Ik heb het forum al afgezocht maar vind niet meteen een antwoord op volgende vraag: wat is in filemaker de manier van werken als je een opzoeking wil doen in een andere gerelateerde tabel.

 

Voorbeeld:

 

Tabel 1: Songs

f1: Song_ID

f2: Artiest

f3: Naam CD

f4: Stijl

 

Tabel 2: Stijl

f1: Stijl_ID

f2: Omschrijving

 

Met uiteraard een link tussen Songs.Stijl en Stijl.Stijl_ID

 

Ik wil dus op mijn lay out een drop down list waarin ik de stijl opzoek in tabel 2, én ik wil enkel de omschrijving zien. Het lukt me allemaal tot op het moment dat ik een keuze maak uit de lijst. Hetgeen getoond wordt is echter het Stijl_ID en niet de omschrijving. Ergens logisch omdat dit ook het veld is dat wordt weggeschreven in het veld stijl, maar als gebruiker heb je niets aan een ID. Welke kermistruuk moet ik gebruiken om toch de omschrijving te tonen?

Het lukt wel perfect als je geen ID gebruikt, maar dat is niet echt proper werken naar normalisatie toe...

 

Alvast bedankt voor het antwoord!

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je bij het maken van de waardelijst die voor het menu wordt gebruikt de optie 'toon alleen waarden uit het tweede veld' beschikbaar?

Ik weet niet of die in FM7 al beschikbaar was, maar 8 heeft hem volgens mij wel.

Dat zou moeten opleveren wat je wilt: kiezen van de stijl, maar opslaan van het ID.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Ben ik ook al tegengekomen, en is ook logisch. Je geeft de waarde van het ID in, dus laat hij ook dat getal zien, en niet de benaming. Maar hoe dit oplossen...

 

Je werkt het best met twee velden die over elkaar staan. Een veld met de Stijl ID (onderaan) en een veld met de stijlnaam (bovenop). De truck zit hem er in dat je het veld met stijl ID "onzichtbaar" maakt zodat je de waarde in je layout niet ziet verschijnen, maar wel dat je hem via "behavior" kan aanpassen in Browse Mode. Als je dan het veld van Stijl Genre wel zichtbaar maakt, maar niet aanpasbaar (weeral via behavior), zul je zien dat als je op het veld klikt je een mooie pop up krijgt (gemaakt door het veld Stijl ID), en als je klikt je ook de naam zult zien staan (weergegeven door veld Stijlnaam).

Link naar reactie
  • 0

Zonder zo'n tweede veld gaat het ook goed als je het veld opgemaakt hebt als menu, aankruisvakjes of keuzerondjes. Alleen als je een drop-down menu gebruikt wordt de ID zichtbaar na keuze.

 

Maar......

 

Filemaker zou Filemaker niet zijn als er niet een adder onder het gras zou zitten: alleen bij een drop-down lijst werkt je toetsenbord voor snel-keuzes op basis van eerste letter.....

 

Dus het twee-velden-principe is toch weer erg nuttig bij lange lijsten

 

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...