Ga naar inhoud
  • 0

MP3 Tags


Stardust

Vraag

Beste Forumleden,

 

Eindelijk ben ik eens begonnen aan het catalogeren van mijn mp3 collectie. Dankzij een handig programma zoals (bvb.) Tag & Rename kan men heel makkelijk de tags van de bestanden aanmaken/aanpassen en dankzij de exoportfunctie kan men dit exporteren naar een txt formaat. Dit txt bestandje kan op kan haar beurt weer vrij makkelijk in Filemaker geïmporteerd worden.

 

Door alles in een databese te plaatsen kan ik in de eerste plaats iets snel terug vinden en vermijden dat ik sommige zaken meermaals aanschaf, ik heb al dubbele cd's, dvd's en boeken in mijn bezit en ik vind daat eerlijk gezegd nogal zonde :cry:

 

Tot hiertoe grote vreugde, maar een mens zou geen mens zijn mocht hij/zij zo snel tevreden zijn.

 

Dankzij relatie kan ik bvb. al de volledige albums per artiest oproepen maar u begrijpt het, hier wringt het schoentje...

 

Door een relatie te maken van het type artist = artist kan ik via een portaal al de muziek van deze artiest zien, heel leuk maar ook niet wat ik wens :-(

 

Wanneer ik bvb. al de albums wil zien die ik van een bepaalde artiest bezit, heb ik een probleem ... ik weet niet hoe ik de relatie dien te maken :oops:

 

Een relatie tussen artist en artist geeft al de nummers van deze betrokkene weer in het portaal en wanneer men nogaal veel verschillende cd's van een bepaalde zanger/zangeres/groep heeft is dit snel heel onoverzichtelijk.

 

De enige mogelijkheid denk ik, zit hem in het maken van een bijkomende tabel met daarin de vermelding van de individuele albums, maar hoe kan ik dit, zonder alles handmatig te moeten in typen?? Het geheim schuilt hier volgens mijn mijn bescheiden mening weer in het maken van een relatie, maar weerom vind ik de link niet ... relaties blijken nooit mijn sterkste punt te zijn (in hoeverre ik al over sterke punten beschik) ...

 

Ik dacht domweg al de albums te exporteren naar de nieuwe tabel Albums, maar in dat geval worden al de records geïmporteerd, zelfs ook wanneer ik het veld 'album' uniek maak, dit schijnt niet te werken bij het im- en/of exporteren :?

 

Wijze raad is weerom welkom want mijn bescheiden grijze celinhoud ziet niet onmiddellijk een (elegante) oplossing in het verschiet :-(

 

 

Danny

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zou eerst een duidelijke definitie moeten geven van wat je database moet doen.

 

Een duidelijk onderscheid tussen entity en attribute.

 

1. Wil je MP3-s bijhouden met zangers die liedjes zingen en dit al of niet in albumvorm hebben uitgebracht.

 

2. Wil je liedjes bij houden die zangers zingen en die al of niet hebben uitgebracht in albumvorm en die jij nu in MP3 vorm hebt.

 

3. Wil je albums bijhouden die je in MP3 vorm hebt en waar zangers liedjes zingen.

 

4. Wil je artiesten bijhouden die liedjes zingen die al of niet zijn uitgebracht in albumvorm.

 

Bij 1. is MP3 de entity en de rest zijn attributes.

Bij 2. zijn de liedjes de entity en de rest zijn attributes.

Bij 3. zijn de albums entity en de rest zijn attributes.

Bij 4. zijn de artiesten de entity en de rest zijn attributes.

 

Gewoonlijk maak je een ERD, wat een Entity relationship diagram is.

(er zijn nog tal van andere vormen, maar die laten we even achterwege)

 

Met 1. ben je niet veel. Het is een andere vorm van 'afspelen' van een liedje, dus kunnen we stellen dat dat een attribute is.

 

Met 3. kun je tegen het probleem aanlopen dat niet alle liedjes in een mogelijke album zijn opgenomen.

 

Met 4. kun je een probleem hebben indien 2 of meerdere artiesten hetzelfde liedje uitbrachten. (Waylon Jennings en Hank Williams die Luckenbach Texas zingen)

 

Met 2. kun je een probleem hebben indien er 2 of meerdere artiesten samen zingen (Waylon Jennings en Willie Nelson zingen samen Luckenbach Texas)

 

Persoonlijk zou ik voor 2. gaan.

Je vraagt je gemakkelijker af 'wie zingt Luckenbach Texas' dan wat heeft 'Will Tura ooit gezongen'(4.). Dat laatste kun je tenandere gemakkelijk uit (2.) halen met een simpele zoekfunctie.

 

Entity = naam van liedje.

Attribute = artiest

 

Een liedje kan door 1 of verschillende (geen meerdere) artiesten gezongen worden. (Hank Williams zingt Luckenbach en Waylon Jennings zingt Luckenbach)

 

Een liedje kan door meerdere artiesten gezongen worden (Waylon Jennings EN Willie Nelson zingen SAMEN Luchenbach)

 

Nu moet je voor jezelf gaan uitmaken welke vorm van relatie je hebt met de verschillende combinaties, steeds vertrekkende vanuit het standpunt 'liedje'.

Een 1- many, 1 liedje wordt door 1 of verschillende artiesten gezongen.

Een many - many, verschillende leidjes worden door meerdere artiesten gezongen.

 

Indien je uitkomt op een many-many, moet je die opsplitsen in 2 1-many, een soort van Line-Item table die je tussen liedje en artiest zet.

 

En dat is een oefening die je eerst op papier moet maken, dan zal al veel duidelijk worden. En kom dan eens even terug hier met je gevonden benadering.

Link naar reactie
  • 0

Jean,

 

Zoals steeds blinkt jouw antwoord uit in volledigheid!

 

Helaas, het 'kwaad' is echter reeds geschiedt, waarmee ik zeggen wil dat ik reeds een database opgemaakt heb met daarin (bijna) al mijn mp3 bestanden. Dit beslaat zowat 1/3, of ongeveer een 9000 stuks.

 

Wat ik wil is een tweede tabel hieruit distilleren met daarin al de 'albums' zodat ik uiteindelijk bvb bij een sortering van artiest via een portaal al diens albums kan zien.

 

Ik zoek dus inderdaad naar een link maar met mijn uiterst bescheiden grijze massa denk ik, of erger vrees ik, dat dit niet onmiddelijk mogelijk is daar inderdaad wanneer ik een koppeling tussen beide tabellen zou maken al de albums zouden worden opgenomen. Een oplossing zou zijn om hieruit de dubbele records uit te filteren, ik meen dat daar enige oplossingen hiertoe in het verleden reeds geformuleerd werden op ons prachtige forum of anderzijds bvb binnen de algemene tabel MP3 een rekenveld maken waarbij ik in een veld specifieer 'tracknummer & Albumtitle', op die wijze kan ik een zoekopdracht doen op het veld 'Tracknumber1-Albumnaam' daar indien ik een volledig album bezit van een bepaalde artiest of groep er steeds een track 1 dient aanwezig te zijn. Vervolgens kan ik deze dan importeren naar de tabel 'Albums' en kan ik verder 'knutselen'.

 

Maar, excuseer me, ik vind dit niet zo een mooie oplossing, ik had gehoopt dat dit op een elegantere wijze kon geautomatiseerd worden, uiteindelijk wil ik tijd uitsparen om nuttig werk te kunnen verrichten en ooit naar het verre Mexico te kunnen reizen om daar enige zaken van een bepaalde Deurnese streekgenoot te kunnen opsteken...

 

Maar zoals steeds zal luiheid weer het oorkussen des duivels zijn vrees ik :evil: Maar was een computer niet bedoeld om het werk der lmensheid te verlichten zodat deze zich met meer nuttigere en humanere dingen bezig te houden en ben ik nu de Confuciaanse vlinder die even droomt dat hij een mens is :?

 

Desondanks blijf ik uitkijken (alsook zelf zoekende) naar een (ultieme) Filemaker oplossing ;-)

 

 

Met zuiderse groeten vanuit een zonovergoten Brussel alsook mijn dank aan al de tips en raad van allen hier virtueel of niet aanwezig zijnde,

 

Danny (Ik vind kleurtjes zo mooi :roll: )

 

P.S. aan de heren Administrators (hopende dat er nu geen Dames bij zijn) zou de bijlage van Jean niet in de sticky hier bovenaan geïntegreerd kunnen worden?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...