Ga naar inhoud
  • 0

Nieuw in Filemaker V. 9


Zophar

Vraag

Goedemorgen iedereen,

 

Ik ben hier nieuw (op het forum zowel als FM). Even schetsen ... Ik zou graag voor een stockage-bedrijf een programma uitwerken in filemaker die de stock bijhoudt en de facturateie opvolgt.

 

Nu kort heb ik al 2 tabellen (Klanten, Artikelen) bijlange nog niet volledig maar ik ben aan het proberen dingen op te zoeken van een artikel waarbij er een knop staat die de gegevens (ter info dan) kan weergeven van de klant. Artikel en Klant zijn gelinkt via een gemeenschappelijke info (afkorting klant).

 

Nu is mijn vraag achter deze knop dien ik daar een script achter te steken (gevoelsmatig zeg ik ja) maar eenmaal in het script weet ik niet welke stappen ik moet doorlopen om een tabel te doorzoeken en gegevens weer te geven. Voor jullie van 10/9 een hele basic vraag voor mij een hele opgave. Vandaar dat ik hier ben ;)

 

Nu had ik ook nog een vraag. Ik probeer Etiketten te maken maar deze zou zijn opgebouwd uit het artikelnummer, vervaldag en dag van levering. Ik wil een concatenatie doen van deze 3 velden. Artikelnummer wordt weergegeven door een keuzelijst van de tabel artikel en de 2 datums zijn date invoervelden.

Het tekstvak etiket laat ik opvullen door volgende code ( datum1 & artikelnummer & datum2 ). Voor artikelnummer gebeurt er niets, eerste datum wordt correct overgedragen, 2 de niet.

 

Hopelijk ben ik duidelijk genoeg voor jullie :) Zo niet vraag me gerust meer info. Nogmaals ik ben hier nieuw nieuw nieuw in. Ook als er iemand eventueel een beknopte handleiding heeft (nederlands aub).

 

Bon genoeg gepraat ;) en bedankt voor jullie medewerking.

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op dit forum. Jammer dat je eerste vraag tot hiertoe niet veel respons heeft opgeleverd: 66 keer gelezen, en nog niets. Dat komt - vermoed ik - omdat het nog nacht is in Yucatan, maar vooral omdat de draagwijdte van je vraag ver overtreft wat hier in enkele lijnen of paragrafen kan uiteengezet worden. FileMaker is een fantastische tool, in de meest letterlijke betekenis van het woord, maar dat je er een heel bedrijf in een wip mee organiseert, nee dat niet. Daar mag je vele, vele manuren (manmaanden) voor uittrekken. Stel dat het een project zou zijn van 10 maanden en dat je daar maar één tiende van zou willen realiseren. Wat je hier vraagt is daar weer een tiende van. Hoe wil je dat ze dat hier uitleggen in enkele zinnen? Vooral omdat je zelf ook nog met een flinke leercurve zit.

We zouden je echt heel graag helpen. Maar dan zal je eerst een grondige analyse moeten maken, FileMaker globaal bestuderen zodat je kan begrijpen wat hier gezegd wordt, en dan stapje voor stapje verder werken. Er zijn natuurlijk andere wegen, maar die vallen buiten het bestek van dit forum en komen dus niet ter sprake.

Maar misschien valt het allemaal wel mee en krijgt Jean een van zijn getalenteerde studenten over de brug. We duimen!

Link naar reactie
  • 0

Ik wil gerust de RFM methode (Read the Fucking Manual) toepassen maar het probleem is dat ik geen goeike vind ;)

 

Nee toch even puntje per puntje ... Praktisch is er een mogelijkheid om een soort template maken van de layout. Ik denk hierbij aan powerpoint waar je een MASTER maakt die je dan bewerkt ...

 

Dank u om te reageren.

Link naar reactie
  • 0

Niet op de wijze van powerpoint. Maar met de opties 'duplicate layout' en 'copy' + 'paste' kom je al een heel eind. :wink:

 

Hierbij ook enkele bedenkingen:

 

FM kennen is één zaak maar een database ontwerpen is nog een ander paar mouwen. M.a.w. misschien moet je eerst leren autorijden vooraleer je in de handleiding van je BMW gaat snuisteren.

 

Voor stockbeheer en facturatie is reeds tal van software op de markt. Dit is misschien een snellere en betere oplossing voor het stockage bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf had iemand aangeworven die ging automatiseren met het programma Filemaker (licentie aangekocht Pro 9).

Eerst had ik mijn bedenkingen maar beetje bij beetje in Filemaker bezig te zijn ondervond ik dat het veel mogelijkheden heeft. Een pluspunt is dat je het achteraf een soort PHP webpublising kan achterhangen en daardoor was ik verkocht.

Mijn achtergrond (informaticus - helpdesk, PHP-beginner, MYSQL en vooral veel geduld :)

Ik besef maar al te goed dat ik het zeker niet té ver moet drijven daardoor dat ik steentje per steentje opbouw maar ik zit met een paar basicvragen.

 

Opzoeken van records uit 2 tabellen.

Tabel 1: Artikelen (gemeenschappelijke link artikelnummer, uniek)

Tabel 2: Etiketten (keuzelijst van tabel Artikelen - Artikelnummer, Artikelnaam) maar hier had ik graag een knop bij gehad die alle details van het desbetreffende artikel weergeeft (naam, hoeveelheid, codes, ...) ik denk dat dit via een script gaat met een soort select statement maar ik ken de stappen niet.

 

Hopelijk is het duidelijk ...

Link naar reactie
  • 0
Ik wil gerust de RFM methode (Read the Fucking Manual) toepassen maar het probleem is dat ik geen goeike vind

 

Dát is eigenaardig....

In de Electronic Documentation folder, die bij elke FileMaker zit, heb je ten minste 6 bestanden met manuals en Tutorials.

Samen goed voor meer dan 10 Mb aan informatie.

En dan heb je nog de volledige help-file.

Dus, om op jouw elan verder te gaan, what the f*** is wrong with that ?

 

De volgende stap is het lerren kennen en gebruiken van de functies.

 

Dan het opmaken van een ERD model.

 

Daarmee zul je ontdekken dat je misschien geen script nodig hebt om te bekomen wat je wil.

 

Persoonlijk vind ik dat

...een programma uitwerken in filemaker die de stock bijhoudt en de facturateie opvolgt.
tamelijk hoog gegrepen.

 

Wat is de doorlooptijd van de artikelen ?

Wat is de stockage eenheid ?

Hoe is de pickingorder geregeld ?

Wordt er pre-facturatie gebruikt ?

Is het FIFO of LIFO of FILO of LILO of een mix per artikel ?

Is het enkel FPL of LPL ?

Waar zit het KOOP ?

Hoe denk je backorders op te vangen ?

Wat is de invloed van BO's op de facturatie ?

Hoe denk je RTW te regelen ?

 

En zo zijn er nog wel meer vragen waar je eerst een antwoord op moet hebben vóór je aan een stockopvolging kunt beginnen.

 

Maar los van dat allemaal, welkom op het forum en in de FM wereld.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...