Ga naar inhoud
  • 0

11 Blz tekst in Filemaker?


Frederik10en

Vraag

Hallo,

Na 20 jaar pc gebruik heb ik zaterdag ll een IMAC bestelt (nw model 3.06ghz /4gb ram/24”). Was de pc en virussen- ellende beu! :evil:

Ik heb in het verleden met Filemaker 4 gewerkt maar werkte niet met Word … dus doen overgestapt naar Access waarbij we met Word een standaard offerte maken van 11 blz met foto’s, bestelbon, aanspreektitels enz.

Nu is mijn vraag of dit met de nieuwe Filemaker 9 (Mac) versie dit ook allemaal in zijn eentje kan – zonder daarbij verschrikkelijke manoeuvres te maken?

Ik kijk uit naar jullie reacties van rasechte Filemakers gebruikers :D

 

Groetjes,

 

 

Frederik

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor jou reactie FM GR.

 

Heb vroeger geprobeerd met FM4 een 3 tal blz. in een rapport te zetten maar blijkbaar was het (toen) alles behalve een tekstverwerker ...

Mocht me nu die 11 blz. kunnen lukken in FM9 zou ik de overstap terug maken.

 

Met omwegen lijkt me iets wat te ver gezocht gezien we meermaals snel een bijkomende offerte moeten maken en is exporteren en omzetten niet zo aan de orde of is er iets wat ik tot heden niet weet?

Link naar reactie
  • 0
(...) maar blijkbaar was het (toen) alles behalve een tekstverwerker ...(...)

FileMaker heeft vroeger altijd gebruik gemaakt van een grafische print engine die niet eens "besefte" dat hij eigenlijk met letters bezig was, zodat de bladsprong in vele gevallen een sprong in een ravijn werd. Ik heb nog geweten dat een fax van de FileMaker help line op de tweede bladzijde een tekst dwars door hun eigen logo liet lopen, en daar was niks aan te doen. Da's nu gelukkig voorbij zodat notarisakten, advocatenconclusies en ander lange teksten goed afgedrukt worden. Dat werkt dus wel. Zo'n lange offertes met complexe calculaties zijn perfect mogelijk.

Link naar reactie
  • 0

Idd dat precies de reden dat ik was gestopt met FM4. Die sprongen waren gewoonweg niet te controleren bij overgang van blad 2 - 3 .

Dus toch dik in orde zo te begrijpen.

 

Oef, miss eens een trialversie downloaden zodra ik de Imac heb.

 

Later zou ik mijn website "Dynamisch" maken met een db in MySQL, heb ik het goed begrepen dat dit ook zonder te veel toeren lukt. ik bedoel, automatische offertes worden opgemaakt en in pdf verstuurt, orderbevestiging enz .

Met FM9 versie zou ik zulke job aan kunnen?

Link naar reactie
  • 0
Met FM9 versie zou ik zulke job aan kunnen?

Ja en - om in herhaling te vallen - met gewone cement en doodgewone baksteen kan je een stad van 160.000 inwoners bouwen. Je hebt daar wel bouwtechnische kennis voor nodig en... - je vreesde het al - stedenbouwkundige inzichten plus ervaring. Het hangt er allemaal van af welke dataflow en welke functionaliteiten je nastreeft. Met FileMaker kan het allemaal. Ik heb al ervaren professionals op de bek zien gaan en bevlogen amateurs die ongelooflijke fraaie systemen in mekaar konden steken. Maar echt, daar kruipt heel veel tijd en inspanning in.

Link naar reactie
  • 0

Kan je niet gebruik maken van de mail-merge functie van Word? Je kan in Office 2008 de koppeling maken met een FM9 bestand en dan velden invoegen in de tekst.

 

Zelf verstuur ik op die manier regelmatig brieven. Als je natuurlijk veel relationele data moet toevoegen, is dit geen optie.

 

Ik heb op fmsummit wel een schitterend voorbeeld gezien waarin via XML data in een Word document worden gezet.

Link naar reactie
  • 0
Kan je niet gebruik maken van de mail-merge functie van Word? Je kan in Office 2008 de koppeling maken met een FM9 bestand en dan velden invoegen in de tekst.

 

Dat is precies wat ik nu gebruik met Access en Word 2008.... maar tot heden heeft me nog niemand precies kunnen vertellen met een voorbeeld hoe dit eenvoudig moet in FM9

Link naar reactie
  • 0

Hello,

 

Offertesystemen met meerdere pagina's en afbeeldingen zijn zeker mogelijk, zolang het stramien van de pagina's maar min of meer hetzelfde blijft.

Het probleem met de pagina eindes is in veel gevallen te omzeilen door met aparte layouts van elk één A4 pagina te werken (bv. voorblad, tekst, foto's + commentaar, kostentabel, ...) en dan in FM9 de 'append to PDF' script stap te gebruiken om die pagina's samen te voegen tot één PDF document. In plaats van de FileMaker Preview weergave te gebruiken open je dan onmiddellijk de PDF.

De mogelijkheden zijn eindeloos omdat je detailpagina's, lijsten met subsummaries, tabellen, enz ... kan combineren in één document.

 

Veel groeten,

Joris

Link naar reactie
  • 0

het is in filemaker prima mogelijk om documenten van oneindige lengte te maken en te printen, op één voorwaarde: deel je document op in paragrafen, te vergelijken met lijnen in een factuur. wanneer je dan op je afdruklayout de paragraaf in het hoofdgedeelte plaatst...

 

het is in je afdruklayout goed mogelijk om hoofdgedeelten te definiëren van 10 a4-tjes of meer. iedere paragraaf kan dan dus bestaan uit 10 a4-tjes tekst. je kunt per document een eindeloos (toch?) aantal hoofdgedeelten (paragrafen) afdrukken, dus eindeloos x 10 a4-tjes =...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...