Ga naar inhoud
  • 0

FM9 & Eventscript


Aerius

Vraag

Een kleine 2 jaar terug heb ik in Filemaker Pro 8.5 Advanced een applicatie geschreven. Iets wat ik toen miste was de mogelijkheid om vanuit een calculatieveld een script aan te spreken. Op aanraden en na wat eigen zoekwerk te verrichten ben ik dan bij Eventscript van Software for Humans uitgekomen.

 

Nu kreeg ik afgelopen week bericht van de gebruiker dat het programma op sommige plaatsen geen calculaties meer uitvoert. Nu blijkt dat er is overgeschakeld naar FM9. Ik ben dan ook even het script gaan nakijken en heb gevonden dat Eventscript "slechts" compatibel is met "FM v7, v8 and v8.5".

 

- Iemand alternatieve oplossingen ?

- Of is dit gebrekje in filemaker opgelost door een nieuwe functie die ik in FM9 kan gebruiken ?

 

Natuurlijk wil ik zo min mogelijk dingen veranderen aangezien verder alles probleemloos werkt, en het hier niet gaat over een database met "maar" 30 scriptjes en 3 tabellen :)

 

 

Alvast bedankt !

 

Groetjes,

Bart

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Even een oude koe uit de sloot halen aangezien ik er intussen uit ben waar het probleem zit.

 

Nadat Eventscript niet meer werkte, ben ik ZippScript gaan gebruiken. Beiden werken perfect onder 8.5 , maar onder 9 pro geeft ook ZippScript problemen. Telkens ik de functie aanroep verschijnt er $$100 in het (normaal gezien onzichtbare) veld. Daardoor werd het script niet goed aangesproken.

 

- Opties van het calculatieveld gaan wijzigen bracht niets op.

- ZippScript functie opnieuw "installeren" lukt niet.

+ Sommige andere zippscript functies werken wel.

+ Een nieuw bestand maken in FM9 om daarin het script toe te passen lukte wel. Maar dat loste nog steeds het probleem niet op.

+ Een recovery van mijn niet werkende database lukt ook.

 

Ik ben dus verder gaan uitzoeken wat de niet-werkende zippscript functies nu precies met elkaar gemeen hadden.

-> get (FileName)

Dus hier op verder gaan zoeken.

 

Wat blijkt nu, als er een puntjes in de bestandsnaam staan (behalve diegene, die de naam van de extensie scheidt), dan loopt het mis.

Puntjes uit de bestandsnaam gehaald en alles werkt terug zonder problemen.

 

Altijd wel geweten dat het in feite beter is van geen punten te gebruiken in bestandsnamen. Maar ik had er nog nooit echt problemen mee ervaren.

Een alternatieve oplossing is om als parameter bij EventScript of zippScript mee te geven.

-> get (filename) & ".fp7"

ipv

-> get (filename)

Want dan schijnt het ook te werken.

 

Zoals eerder gezegd, vreemd dat dit wel probleemloos werkte in FM8.5 en niet in FM9.

Een kleinigheid, maar bijzonder irritant als je het niet kan achterhalen.

 

Groetjes

Aerius

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...