Pieter Posted July 1, 2008 Share Posted July 1, 2008 Van een gebruiker krijg ik het volgende verzoek waar ik zelf niet uitkom: 2 tabellen: facturen en posten een factuur kan meerdere posten hebben, de relatie is het ordernummer een post bestaat uit verschillende velden waaronder 'Post'. Nu wordt per factuur elke veld 'Post' handmatig ingevuld, steeds beginnend met 1 en vervolgens oplopend. Hoe kan ik dit automatiseren? Automatisch invullen met volgnummer heeft geen zin aangezien deze doornummert en ik wil elke nieuwe factuur met 'Post' 1 beginnen. Het aantal 'Posten' per factuur kan variëren, maar is altijd minimaal 1 Het is mij niet gelukt om een antwoord te vinden in de FAQ of de handleiding Quote Link to comment
0 JeanWM Posted July 2, 2008 Share Posted July 2, 2008 Je nummering baseren op een self join relatie van factuurnummer. Quote Link to comment
0 Pieter Posted July 2, 2008 Author Share Posted July 2, 2008 Je nummering baseren op een self join relatie van factuurnummer. Beste Jean, Mijn dank voor je snelle antwoord. Helaas begrijp ik niet hoe ik voor dit probleem een self join kan gebruiken. Het blijkt achteraf eenvoudig op te lossen door voor de veldnaam 'Post' type 'Resume' te kiezen, vervolgens 'Lopende telling' en 'Overzicht opnieuw....' aan te vinken en 'telling van' 'aantal' en 'Indien gesorteerd op' 'ordernummer' te kiezen en zowaar het werkt. Bij toeval gevonden onder 'Resumé' Quote Link to comment
0 JeanWM Posted July 2, 2008 Share Posted July 2, 2008 In FileMaker is er altijd een oplossing. Niet altijd de oplossing. Quote Link to comment
Question
Pieter
Van een gebruiker krijg ik het volgende verzoek waar ik zelf niet uitkom:
2 tabellen: facturen en posten
een factuur kan meerdere posten hebben, de relatie is het ordernummer
een post bestaat uit verschillende velden waaronder 'Post'.
Nu wordt per factuur elke veld 'Post' handmatig ingevuld, steeds beginnend met 1 en vervolgens oplopend.
Hoe kan ik dit automatiseren?
Automatisch invullen met volgnummer heeft geen zin aangezien deze doornummert en ik wil elke nieuwe factuur met 'Post' 1 beginnen.
Het aantal 'Posten' per factuur kan variëren, maar is altijd minimaal 1
Het is mij niet gelukt om een antwoord te vinden in de FAQ of de handleiding
3 answers to this question
Recommended Posts