Ga naar inhoud
  • 0

Lijst in portaal


EricJ

Vraag

Wie kan me helpen met mijn volgende studiestukje?

 

Een Tabel met daarin records die de basis vormt voor een lijst van bloemen die wel/niet te verkrijgen zijn (1 of 0)

 

Een tabel met daarin bloemisten/bedrijven die de actuele lijst in een portaal gepresenteerd krijgen en daaruit dmv aanvinken een bloen wel/niet bestellen.

 

Dit laatste lukt me niet. Wat doe ik hier fout of beter nog ... is er voor dit probleem misschien een geheel andere betere oplossing te verzinnen?

 

En wat gebeurt er als bloemisterij VanDalen bij Anjer een vinkje heeft staan en dit produkt wordt later in de lijst verandered in een andere bloemsoort. Blijft dan de waarde Anjer in zijn record ergens verborgen aanwezig of muteert dan Anjer in die andere bloemsoort??

test.fp7

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een eerste fout die ik al zie is dat het veld "Deze wil ik bestellen" gebaseerd is op je tabel "Bloemisten". Het zijn toch bloemen de ze moeten bestellen? Dan moet je die ook op die tabel zetten. Je bent naar mijn bescheiden mening de foute kant aan het opgaan.

 

En wat gebeurt er als bloemisterij VanDalen bij Anjer een vinkje heeft staan en dit produkt wordt later in de lijst verandered in een andere bloemsoort. Blijft dan de waarde Anjer in zijn record ergens verborgen aanwezig of muteert dan Anjer in die andere bloemsoort??

 

Inderdaad, met je huidige database structuur zal Anjer muteren naar een andere bloemsoort. Wat jij mist is een extra tabel. Je wilt namelijk ergens bestellingen kunnen bewaren, zodat als je nadien iets verandert aan je lijst deze wijzigingen geen invloed hebben op reeds bestelde artikels.

 

ik zal vanavond eens kijken hoe je dit beter kan oplossen, maar nu nog niet direct tijd.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik denk ook zeker te weten dat je nog een tabel mist.

Namelijk de bestel tabel waar per record een id van de bloemist en een id van de bloem en het aantal wordt opgeslagen.

 

Die tabel kan je bijvoorbeeld in een portaal bij de bloemist laten zien waarbij het dan bijvoorbeeld mogelijk is om gerelateerde records aan te maken. In zo'n gerelateerd record (die extra tabel dus) selecteer je dan een bloem-id (dat kan bijvoorbeeld met een dropdown met waarden uit de bloemen tabel) en je vult het aantal in, dan volgende portaalrij en zo verder.

Bij de volgende bloemist zijn dan alle portaalrijen nog leeg en begin je opnieuw.

 

Succes

 

Gr. Niels

Link naar reactie
  • 0

Bedankt alvast voor het meedenken. Als ik jullie adviezen zo lees dan moet ik er dus een soort driehoeksverhouding van maken.

Bloemisten vs Bloemsoorten vs Bestellen.

Ik denk dat ik dat wel helder ga krijgen. Moet er nog even goed over nadenken. Het grootste probleem zal worden wat precies de link = de bindende factor zal zijn tussen de onderlinge tabellen.

Sterker nog: deze keuze is voor mij altijdhet moeilijkste onderdeel. Waar is de gemeenschappelijke factor.

Link naar reactie
  • 0

Je relateerd de tabel bestellingen aan bloemisten:

bloemist_ID (tabel bloemisten) = bloemist_ID (tabel bestellingen)

zorg er voor dat je gerelateerde records mag aanmaken in de tabel bestellingen.

 

Je relateerd de tabel bloemen aan bestellingen

bloem_ID (tabel bestellingen) = bloem_ID (tabel bloemen)

 

Vanuit bloemisten kun je dan records aanmaken in de bestellingen via een portaal.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...