Ga naar inhoud
  • 0

Familienamen met apostrophe


Stardust

Vraag

Lang geleden dat ik me hier nog eens gemeld heb ... persoonlijke familiale problemen hebben dit helaas verhinderd :(

 

Maar nu worden we weer met een probleem geconfronteerd waarbij ik beroep moet doen op jullie wijze raad.

 

In onze database wordt de pasfoto automatisch opgehaald, ik zou bijna durven zeggen dat dit probleemloos gaat ware het niet dat we op een probleem stoten bij familienamen waarin een apostrophe of het ' teken in voorkomt, zoals bvb. d'Haeseleer, 't Kindt, enz... De foto's hebben allemaal een bestandsnaam, gebaseerd op de persoonsgegevens, d.w.z. Familienaam spatie en Voornaam. In onze database kunnen we dan eenvoudig deze velden samenvoegen om zo de juiste pasfoto op te halen met uitzondering van bovenstaande 'probleemnamen'.

De fp7 bestanden worden gehost op FM server en geopend via FM 8.5 clients, allen onder Windows XP werkend.

 

Heeft er iemand een oplossing bij de hand aub, liefst eentje die vrij snel kan toegepast worden :roll:

 

 

Met dank voor de antwoorden,

 

Danny

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is niet al te duidelijk hoe/waar de fotos zijn opgeslagen.

 

Je spreekt over 'bestandsnaam'. Dan zullen ze waarschijnlijk niet in een FM bestand zitten....

 

De fotos de ID van de persoon meegeven zou een oplossing kunnen zijn. Dan zou je al onmiddellijk een relationele link hebben tussen persoon en foto.....

 

Je probleem wijst een beetje in de richting van een designflaw, die zijn doorgaans niet zo gemakkelijk weg te werken....

 

Terwijl de ingestelde UniCode ook voor problemen zou kunnen zorgen.

Als je BOM (Byte Order Mark) er niet is, herkent FileMaker de encoding niet helemaal....

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jean,

 

De foto's worden ingescand en op de server geplaatst. De benaming van deze fotobestanden gebeurt als volgt:

Familienaam, spatie, Eerste Voornaam, spatie, Initiaal v/d 2de voornaam, spatie, Initiaal 3de voornaam, punt (.), jpg

 

In onze Filemakerbestanden worden deze foto's getoond, dus niet opgeslagen aan de hand van deze gegevens.

 

Het veld Foto is een rekenveld met de volgende berekening:

If

(

not IsEmpty(Candidate_Name) or not IsEmpty(Candidate_Initials)

;

PathCalc & Candidate_Name & " " & Candidate_Initials & "." & "jpg"

;

""

)

 

Het veld PathCalc is een rekenveld met de volgende berekening:

Case(

TypeExam = "SRC"

;

"imagewin:/" & Substitute( Path; "\\"; "/") & "Photo_SRC/" & Left(Candidate_Name;1) & "/"

;

TypeExam = "VHF"

;

"imagewin:/" & Substitute( Path; "\\"; "/") & "Photo_VHF/" & Left(Candidate_Name;1) & "/"

;

""

)

 

Dit gaat allemaal hele goed, er wordt een record aangemaakt, is er een foto van de ingegeven persoon wordt deze automatisch op de layout getoond. Enkel wanneer er een apostrophe gebruikt wordt in de naam (Candidate_Name) zoals bvb. d'Hooghe of D'Hondt, enz... wordt de foto niet opgehaald desondanks dat de gegevens van het record wel perfect overeenkomen met de benaming v/h fotobestand.

 

Een tweede probleem zijn de voornamen met koppelteken zoals bvb. Jean-Louis, Henri-Pierre, enz... daar wordt bij de omzetting in Filemaker het koppelteken ( - ) niet gezien en wordt deze voornaam gesplitst, wat vanzelfsprekend ook problemen geeft bij het ophalen v/d foto.

 

Een onaangenaam probleem dat zich dus af en toe voordoet :evil:

 

Met vriendelijke groet,

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0
Aanhakend op de verschillende 'spellingen' : ergens in de instellingen van FM kan je aanzetten dat de normale apostrophe vervangen moet worden door zijn gekrulde evenknie.

Is dat misschien de oorzaak?

 

rmw

 

rmw,

 

Ik denk dat je hiermee de nagel op de kop slaat, want inderdaad soms werkt het wel, andere malen niet ... ik ga die instelling is nakijken bij al de clients ... waarschijnlijk zit daar het probleem!

 

Eveneens aan Pescador, bedankt, dit is eventueel ook een oplossing maar ik denk dat voorlopig rmw het bij het rechte eind heeft. Alleszins, JeanWM, in gedachte, besef ik steeds meer en meer hoe belangrijk uniformisering is, vasthouden aan de 'oude' principes is nog steeds de beste wijze om compatibel te blijven naar de toekomst toe.

 

Met dank aan iedereen voor deze bereidwillige medewerking, zonder jullie zou Filemaker heel wat van haar glans verliezen!

 

Met vriendelijke groet,

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Een testje levert bij mij op dat het inderdaad aan de verschillende spellingen van de apostrof ligt. Je hoeft ze dus niet te vertalen.

Maar de methode van substitute van de verschillende apostrofs naar %27 zorgt er wel voor dat alle verschillende apostrofs hetzelfde resultaat opleveren. Je hoeft de instellingen bij de clients dan niet te vervangen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...