Ga naar inhoud
  • 0

Prijsstaffel in voorraad opnemen


pkruijt

Vraag

Ik ben nieuw in FM9Pro, ben eigenlijk helemaal geen DB-bouwer of programmeur, maar weet wel wat mogelijk is met databases etc.

 

Nu ben ik samen met een collega bezig (hij wel FM-ervaring) om een CRM, sales>salesorder,Purchase-order>Invoice etc. systeem verder uit te bouwen met Voorraad-functionaliteit.

Voorraad aftrekken na sales-line etc. werkt inmiddels, evenals voorraad ophogen na invoeren purchase-order.

 

Ivm koppeling met ander systeem (web-order-frontend met MySQL DB) willen we 2 zaken gaan regelen.

 

1. ODBC koppeling naar FM of straks FM laten draaien met MySQL als DB en dus FM alleen maar als FrontEnd gebruiken (kan dit laatste?), ODBC-koppeling gaat ons wel lukken.

 

2. We hebben eigenlijk een recht-toe-recht-aan FM9Pro vraag of we in ons voorraad-gedeelte kunnnen werken met variabele verkoopprijzen.

 

Heb hier al gezocht, kom wel klant-specifieke prijzen tegen, maar bij ons gaat het om prijsstaffels.

Hieronder een voorbeeld van een prijsstaffel voor 2 artikelen

 

Artikel000001

Aantal Prijs per product

1-5 1,00

6-10 0,90

11-20 0,80

21-50 0,75

etc. etc.

 

Artikel000002

Aantal Prijs per product

1-10 2,00

11-20 1,75

21-50 1,50

>50 1,20

etc. etc.

 

 

Volgens mij is het het handigste om per Artikel een aparte prijstabel te definieren, er komen dus meerdere producten (100'en) waarbij steeds sprake is van een staffel, die absoluut NIET dezelfde stappen en een zelfde prijs(verlaging) hoeven te hebben. Er is ook geen sprake van een vast % wat we kunnen gebruiken als korting bij grotere bestelhoeveelheden.

overigens geldt de staffelmethode zowel voor inkoop als voor verkoop. Is het handig die beiden op te nemen in eenzelfde tabel (kunnen we wel makkelijk de marge berekenen en wellicht WEL makkelijk inkoop*marge = verkoopprijs opzetten.)