Ga naar inhoud
  • 0

Prijsstaffel in voorraad opnemen


pkruijt

Vraag

Ik ben nieuw in FM9Pro, ben eigenlijk helemaal geen DB-bouwer of programmeur, maar weet wel wat mogelijk is met databases etc.

 

Nu ben ik samen met een collega bezig (hij wel FM-ervaring) om een CRM, sales>salesorder,Purchase-order>Invoice etc. systeem verder uit te bouwen met Voorraad-functionaliteit.

Voorraad aftrekken na sales-line etc. werkt inmiddels, evenals voorraad ophogen na invoeren purchase-order.

 

Ivm koppeling met ander systeem (web-order-frontend met MySQL DB) willen we 2 zaken gaan regelen.

 

1. ODBC koppeling naar FM of straks FM laten draaien met MySQL als DB en dus FM alleen maar als FrontEnd gebruiken (kan dit laatste?), ODBC-koppeling gaat ons wel lukken.

 

2. We hebben eigenlijk een recht-toe-recht-aan FM9Pro vraag of we in ons voorraad-gedeelte kunnnen werken met variabele verkoopprijzen.

 

Heb hier al gezocht, kom wel klant-specifieke prijzen tegen, maar bij ons gaat het om prijsstaffels.

Hieronder een voorbeeld van een prijsstaffel voor 2 artikelen

 

Artikel000001

Aantal Prijs per product

1-5 1,00

6-10 0,90

11-20 0,80

21-50 0,75

etc. etc.

 

Artikel000002

Aantal Prijs per product

1-10 2,00

11-20 1,75

21-50 1,50

>50 1,20

etc. etc.

 

 

Volgens mij is het het handigste om per Artikel een aparte prijstabel te definieren, er komen dus meerdere producten (100'en) waarbij steeds sprake is van een staffel, die absoluut NIET dezelfde stappen en een zelfde prijs(verlaging) hoeven te hebben. Er is ook geen sprake van een vast % wat we kunnen gebruiken als korting bij grotere bestelhoeveelheden.

overigens geldt de staffelmethode zowel voor inkoop als voor verkoop. Is het handig die beiden op te nemen in eenzelfde tabel (kunnen we wel makkelijk de marge berekenen en wellicht WEL makkelijk inkoop*marge = verkoopprijs opzetten.)

 

Is er iemand die weet of dit kan en evt. een paar lijnen code of hulp zodat we op weg zijn, daarna kunnen we het wel weer verwerken of ombouwen.

 

Verder complimenten over dit forum (en ook voor FM, mooi product wat redelijk makkelijk te bouwen/bedienen is)

 

Peter

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

He

 

ik heb voor dezelfde uitdaging gestaan. Ik heb daar toen lang over nagedacht en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat mijn datamodel niet goed zat en dat ik eigenlijk een extra tabel nodig had, eentje waar ik mijn staffelprijzen in ging opslaan.

 

Die tabel bestond uit enkele velden waaronder:

- foreign key naar het artikel

- prijs van het artikel voor die staffel

- label voor de staffel

 

Op die manier kon de gebruiker als hij een orderlijn aanmaakte eerst het artikel aanduiden, dan de staffel, en werd de prijs dus uit die extra tabel opgezocht.

 

het kwam er dus op neer dat je je prijs in de staffel tabel moet opslaan... zeker als je geen eenduidige regel over kortingen en dergelijken hebt...

 

Maar ik weet niet of dit de meest juiste oplossing is, maar werkte wel. ben benieuwd naar andere reacties.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...