Ga naar inhoud
  • 0

De status toolbar


WJ

Vraag

Beste Allemaal,

 

Wij hebben problemen met de nieuwe status toolbar. Ik heb het vermoeden dat wij niet de eerste zijn die problemen heeft met de nieuwe bar. Bij veel systemen kunnen we niet 1-2-3 over veelaal veroorzaakt door de nieuwe status bar. Dit is natuurlijk jammer omdat de overige features zo indrukwekkend zijn. Onze voornaamste problemen zijn de nieuwe hoogte van schermen en het prominent aanwezig van bepaalde functies)

 

Is het een idee om alle wensen voor deze status toolbar te verzamelen en naar filemaker te verzenden. Zoals de huidige status bar is kunnen wij er met moeite mee werken.

 

- Mogelijkheid om de bar ook links te tonen (schermen veranderen naar breedbeeld de ruimte zit dus niet in de hoogte maar in de breedte.)

- Mogelijkheid om zelf icoontjes en buttens op de toolbar te plaatsen en te scripten.

- Mogelijkheid om de set die de gebruiker er op plaatst te beinvloeden

- Mogelijkheid om de tweede bar (layout /table view/list view en edit layout butten) te verbergen zonder alles te verbergen.

 

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met de nieuwe statusbar en hoe jullie ermee omgaan. Er is door sixfried rice al een stukje geschreven.

http://sixfriedrice.com/wp/make-the-status-toolbar-work-for-you/

 

Maar de status toolbar still does not work for us :-)

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi

 

Als developer vind ik de nieuwe toolbar geweldig. FileMaker is er in geslaagd van veel functionaliteit 'dichterbij' te brengen: bv. Layout Setup, Manage, enz... Eindelijk is het gedaan om voortdurend in twee 'zones' te moeten werken: de verticale zone en de horizontale van de toolbars. Dat scheelt alweer een paar duizend muisbewegingen op een dag . :D Denk maar aan het instellen van achtergrond of fontkleur. Zoef, daar gaat je muis. Om nog maar te zwijgen van het gepieter in die minuscule kleurvlakjes van vroeger.

 

Voor gebruikers ben ik er nog niet helemaal uit. Voor de grotere projecten doen we voorlopig wat we daarvoor ook al deden: de balk helemaal verbergen en zelf knoppen voorzien. Maar de nieuwe balk begint nu wel heel sterk te lijken op wat we zelf maakten :) Bovendien wordt zelfs het layout-navigatie menu interessant omdat je scripts kan starten bij het activeren van een layout. Om van de 'saved finds' button nog maar te zwijgen.

 

Het zal nog even tijd vragen om alle voor- en nadelen af te wegen in de praktijk. Maar je idee om alle wensen over de toolbar te verzamelen en naar FileMaker te verzenden geef ik weinig kans... FileMaker is niet over één nacht ijs gegaan bij het aanpassen van hun belangrijkste programmakenmerk en dat hebben ze met zoveel woorden ook gedemonstreerd (hoeveel features zaten er alweer in die balk? 10.000?). Ze zullen wel luisteren naar een vraag die erg vaak terug komt. Maar dan moet het gaan over bugs. Een deel van je mail is een 'wish list' en die zijn er al jaren en die zullen nooit verdwijnen. Er moet iets blijven om over te juichen in de volgende release he :)

Link naar reactie
  • 0

Hoi

Als developer vind ik de nieuwe toolbar geweldig. FileMaker is er in geslaagd van veel functionaliteit 'dichterbij' te brengen: bv. Layout Setup, Manage, enz... Eindelijk is het gedaan om voortdurend in twee 'zones' te moeten werken: de verticale zone en de horizontale van de toolbars. Dat scheelt alweer een paar duizend muisbewegingen op een dag . Denk maar aan het instellen van achtergrond of fontkleur. Zoef, daar gaat je muis. Om nog maar te zwijgen van het gepieter in die minuscule kleurvlakjes van vroeger.

 

Helemaal mee eens.

 

Ons probleem zit hem bij de gebruikers zijde. Wij hebben bijna altijd voor gekozen om de status area wel te tonen. Omwille van gebruikers vriendelijkheid. De slider bijvoorbeeld is niet na te maken als developer. We hebben onze layouts dus ook zo gemaakt dat ze mooi in verhouding waren met de status area. De gebruikers zijn ook altijd goed te spreken over dat herkenbare gedeelte. Ze zijn er aan gewend en vinden het boekje en de zoek opties fijn. Echter doordat wij er dus niet voor hebben gekozen deze weg te laten zitten we nu met een probleem. Zodra we de oplossingen in 10 openen kloppen de verhoudingen van de layouts niet meer en is de gebruiker in verwarring. Dat is dus een beetje een frustratie.

Wij zullen er nu waarschijnlijk ook voor kiezen om hem voor de gebruiker uit te zetten. Maar dat betekend dat we overal pijltje moeten plaatsen en dergelijke vinden we niet zo mooi. Maar goed bovendien vinden we het zonde om die mooie bar uit te zetten. Weg alle "gratis" functionaliteit...

 

Ik was benieuwd of er meedere mensen met datzelfde probleem kampen. En hoop natuurlijk dat we meer controle over de status bar krijgen zodat we hem goed kunnen inzetten voor de gebruiker.

 

Ik heb de status bar al geprobeerd om als navigatie middel in te zetten maar het feit dat de gebruiker niet in 1 oog opslag kan zien welke "modules" er allemaal in het systeem zitten maken het eigenlijk erg onvriendelijk.

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie
  • 0

Hoi Allemaal,

 

Ik heb net wat klanten gesproken waar we wel de nieuwe toolbar aan hebben staan omdat kwa layout kon.

Ik moet zeggen dat die wel heel positief zijn, het is dus ook intuïtiever voor de gebruiker. We gaan dus de status bar blijven gebruiken alleen zullen we de layouts moeten gaan aanpassen aan de nieuwe hoogte. Nou ja is niet anders .

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie
  • 0

Ik heb in de overgang van 9 naar 10 alvast de aanwezigheid van de status toolbar instelbaar gemaakt, dat is een functie die gelijk ook de grootte van de schermen vastlegt voor de gebruiker.

Bij het werken met een groot scherm kan de gebruiker de toolbar gerust open zetten, waar je bij een klein scherm hem toch maar weer uit zet.

Het was een aardige puzzel, maar nu is het wel goed opgelost.

 

Tenminste....

Als je het basisscherm zelf niet wilt gaan aanpassen. Want op kleine schermen past het allemaal niet meer. Veel schermen hebben breedte te over, maar komen in hoogte te kort.

En juist de balk van versie 10 snoept een fors deel van de hoogte af.

 

Maar goed, nog liever had ik de slider als object om in de eigen layout te zetten. Dan waren al mijn problemen opgelost, want feitelijk is dat zo ongeveer het enige wat de gebruiker echt uit de status toolbar interesseert.

 

Mijn problemen lossen zich ook op indien mijn gebruikers grotere schermen gaan toepassen en gelukkig is die tendens duidelijk voelbaar.

Best kans dat ik over 4 jaar de toolbar default aan zet, waar ik hem nu heb uitgeschakeld.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad: je kan ontwikkelen met de blik op de toekomst of op het verleden. Maar vooruitgaan betekent in dit concrete geval layouts herzien. Het is hetzelfde als met die optie om layout objecten te verankeren: je steekt er heel wat tijd in om je layouts aan te passen om ze 'schaalbaar' te maken. Maar eens het af is dan is het resultaat erg bevredigend.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...