Ga naar inhoud
  • 0

E-mails sturen via SMTP vanuit FM 10


rsmitsrene

Vraag

Hallo Forumleden,

 

FM 10 heeft voortaan de handige functie om e-mails te versturen via een SMTP server i.p.v. de lokaal geïnstalleerde e-mail cliënt. Deze functie zit sinds kort gelukkig standaard in Filemaker. :D

 

Het versturen van e-mails vanuit FM via de SMTP server lukt op een klein detail na. De e-mails naar hotmail.com komen niet aan.

 

Dit komt doordat FM het ‘From adres’ dermate aanpast dat het e-mail adres niet meer klopt. Resultaat: de e-mails komen dus niet aan, Hotmail controleert namelijk of de afzender een geldig e-mail adres gebruikt. Indien dat niet het geval is wordt het e-mail bericht geblokkeerd.

 

Ik heb een en ander nagekeken in de logging van de SMTP Mailserver. Het ‘From adres’ wordt als ik een e-mail vanuit FM (via de SMTP server) stuur: <=?UTF-8?B?T2JlciEgSG9yZWNhIFVpdHplbmRidXJlYXUA?=e-mailadres

Als ik een e-mail vanuit FM via de Email client functie verstuur blijft het ‘From adres’ onaangepast. Dus in dit geval: e-mailadres

 

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Heeft iemand soort gelijke problemen al een keer eerder meegemaakt?

Wat zijn jullie ervaringen met deze functie? En hoe kan ik ervoor zorgen dat ik wel e-mails naar Hotmail adressen (via FM en de SMTP server) kan versturen.

 

Nog even een paar puntjes:

* De mailserver staat niet op een Blacklist

* Ik heb een geldig PTR record

* Ik heb een geldig SPF record.

* @abuse en @postmaster adressen zijn op de mailserver bekend en tevens bestaat het e-mail adres die ik gebruik als From Adres.

 

 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nochtans is die From header volledig conform de specificaties van de IETF. Lees RFC 2047: http://www.ietf.org/rfc/rfc2047.txt

 

Om kort te gaan:

- Mail headers kunnen gecodeerd worden, om de juiste behandelig van niet ASCII karakters te verzekeren. Dit is belangrijk omdat in de begindagen van het internet en mail, men ervan uitging dat de gebruikte karakters beperkt waren tot ASCII karakters

- De codering heeft de vorm "=?" charset "?" encoding "?" encoded-text "?="

- de "?B?" betekent base64 gecodeerd, dit is een coderingsvorm die bytes omzet in ASCII karakters

 

Als je je mail opent in een *normale* e-mail client, dan zal je merken dat het From: adres correct wordt weergegeven, zoals je het in je Send Mail script step had ingevoerd (vakje "Name").

 

Google even op base64 decoder en voer de tekst "T2JlciEgSG9yZWNhIFVpdHplbmRidXJlYXUA" in uit de From header. Je zal merken dat dan je werkelijk ingevulde From adres verschijnt.

 

Hopelijk is het een beetje duidelijk. Als de hotmail SMTP servers RFC 2047 compliant zouden zijn, zouden ze de FileMaker mail moeten aanvaarden.

Link naar reactie
  • 0
Nog even een update mbt de codering: na een discussie op het FileMaker Tech Talk forum, is gebleken dat er een bug zit in de (base64) codering,die FileMaker doet. Dit maakt dat blijkbaar sommige e-mail clients mail niet goed weergeven.

 

Groeten,

 

Jeroen

 

Wegens een verhuizing hier een tijdje niet meer geweest.

Ik heb geen "!" in het afzender adres zitten dus daar kan het niet aanliggen. Ik ben wel benieuwd of er al een update is van de 'bug' waar Jeroen Aarts het over heeft.

Ik denk namelijk dat het daar aan zou kunnen liggen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...