Ga naar inhoud
  • 0

CWP / XML, waar XML?


laura23

Vraag

Omdat IWP bij ons te weinig mogelijkheden blijkt te geven, ben ik me in aan het lezen in Custum Web Publishing. Nu klinkt veel wel logisch, alleen mis ik nog één ding, namelijk: waar zet ik de XML-code neer? Is dit op de site zelf (we werken met een CMS), of is dit in Filemaker of op de server? En gebruik je hier dan een speciaal programma voor of kan dit regelrecht binnen de HTML? Maar als dat het geval is, dan hoeft de URL niet meer aangeroepen / ingetypt te worden, dus dat lijkt me dan weer niet..)

 

Kortom, dit is me nog onduidelijk, kan iemand mij daar misschien mee helpen? Dan kan ik een begin gaan maken! Dank jullie wel!

 

Wat we willen is op een site een overzicht geven van online verslagen die in FMP zijn ingevoerd. We willen in eerste instantie een lijst met alle titels van de verslagen, en dat er dan doorgeklikt kan worden naar het verslag zelf. De lezer hoeft dus zelf niets te veranderen. Nadeel van IWP is dat dit wel kan, maar niet binnen het frame van onze site zelf (en ook maar naar 1 layout binnen een bestand); er opent dan een nieuw venster en een FMP-layout. Maar deze willen we juist integreren in de site. Voor zover ik het kon lezen, is dit allemaal mogelijk met CWP.

 

Eventueel zouden we graag willen dat sitebezoekers kunnen zoeken op land of universiteit en dan alleen de voor hun relevante verslagen kunnen lezen. Is dit ook mogelijk met CWP?

aangepast door Gast
Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De XSL files plaats je op de server waar de (Filemaker Pro Server) web-publishing-enige is geïnstalleerd.

 

Voor windows: :\Program Files\FileMaker\FileMaker Server\Web Publishing\
Voor Max OSX:  /Library/FileMaker Server/Web Publishing/

 

Succes André

Link naar reactie
  • 0

Filemaker server genereert tegenwoordig gewoon xml voor je.

Als je zelf niet de host van je website bent kun je ook een xml bestand exporteren en die uploaden naar een webserver.

 

In de code van de website (bijvoorbeeld PHP) laad je de xml in. Hiervoor verwijs je naar de locatie waar de xml staat. Het is dus wel van belang dat jullie webserver toegang heeft tot de xml en dat die niet verborgen blijft achter een firewall of lokaal netwerk o.i.d.

 

De xml kun je met een PHP script eenvoudig gebruiken in je website, vertalen d.m.v. een xls bestand is ook mogelijk.

Je kunt overigens tegenwoordig ook direct d.m.v. PHP gegevens ophalen, zoeken, editten ed...

 

Groet

Link naar reactie
  • 0

FileMaker kent 2 vormen van Custom Web Publishing:

 

- XML + XSLT. Door middel van een URL vraag je vanuit FileMaker XML data op, waarop je on-the-fly een XSLT stylesheet kan loslaten die de XML transformeert tot bv. HTML. XSLT is een nogal complexe taal

- PHP. FileMaker heef enkele PHP klassen uitgegeven (de zgn. FileMaker PHP API) waarmee je met PHP rechtstreeks gegevens uit je FileMaker database kan ophalen. PHP is mijns inziens sneller te leren dan XSLT.

 

Een alternatief is inderdaad om bv. vanuit FileMaker een XML bestand te exporteren, dit te uploaden naar de webserver en deze XML dan uit te lezen dmv PHP bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0

Hoi allemaal,

 

Het heeft even geduurd voordat ik met de ICT-afdeling kon praten, maar het server gedeelte is nu geregeld (dat kunnen we niet zelf doen). Maar nu is het probleem dat ik niet weet waar ik wat met de XML moet doen. Ik kan natuurlijk een XML export maken, maar dan is het niet dynamisch, wat het wel moet wezen. Dus het lijkt me dat ik ergens in FMP toch iets moet doen om het te laten genereren wat ik wil.

 

Als ik de URL intyp, dan komt er nu inderdaad resultaat uit, dus het gaat de goede kant op, maar het is echt pas het begin (zie onderaan). Ik neem dat er ergens aangegeven moet worden wat de fmresultset is (maar waar doe ik dat dan?), of moet ik op de layout waar de URL naar verwijst iets aanpassen? Dit wordt me uit de handleiding niet duidelijk, kunnen jullie me misschien helpen? In de handleiding vind ik het volgende:

 

The Web Publishing Engine will generate an XML document using the fmresultset grammar. In the XML document, the Web Publishing Engine will reference the document type definition for the fmresultset grammar in the instruction in the second line of the document, immediately after the <?xml...?> instruction. The instruction specifies the URL for downloading the DTD for the fmresultset grammar.

 

 

 <?xml version="1.0" encoding="UTF-8" standalone="no" ?> 
View Source for full doctype...)> 
- 





 

Dank je wel!

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Je specifieert wat je met FileMaker wil doen (zoeken, records wijzigen, toevoegen, ...) via de URL. In de URL kan je zogenaamde query parameters doorgeven. Een URL ziet er bv. uit:

http://server.company.com/fmi/xml/fmresultset.xml?–db=products&–lay=sales&–findall

 

In dit voorbeeld is:

- fmresultset: de "grammar" of het XML "dialect" dat gebruikt wordt (heeft niets te maken met gevonden reeks records

- lay: de layout waarop je iets wil doen (zoeken in het voorbeeld)

- findall: vertelt FileMaker (de Web Publishing Engine in feite) dat je alle records wil

 

In je voorbeeld geeft FileMaker (de Web Publishing Engine dus) de foutcode 105 terug, wat "Layout missing" betekent. Dat zie je in het error element, in het code attribuut.

 

De layout die je in je URL specifieerde bestaat dus niet, of je hebt geen toegangsrechten tot die layout.

 

Voor verdere info raad ik je sterk aan om de documentatie door te nemen (Webpublishing met XML en XSLT, wordt als PDF geïnstalleerd in de Documentatie map van FileMaker Server).

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Jeroen en anderen die gereageerd hebben: dank jullie wel!

 

Het heeft even geduurd, maar het kwartje is gevallen: ik heb al die tijd gedacht dat ik zelf ergens de XML moest neerzetten, maar het komt er nu inderdaad zelf uitrollen. Hier ga ik mee knutselen!

 

Groeten, Laura

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...