Ga naar inhoud
  • 0

Fm pad


fmwebshop

Vraag

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor de reacties.

Get(FilemakerPath) is de inhoud van het veld dat ik wil opnemen in een script om de juiste toepassing aan te duiden, van waaruit ik wil importeren.

Zoek dus de script stap die het import script zegt van waar uit het moet importeren.

Heb hier geen ervaring mee.

 

Om de situatie meer te verduidelijken hier nog even een schets:

twee toepassingen die met elkaar over en weer gegevens uitwisselen via import

Elke toepassing 12 verschillende scripts waarin de specifieke import gegevens zijn aangegeven

 

Ik geef nu handmatig in elk van de scripts het bestandspad aan.

 

Nu heb ik een tweede gebruiker

Deze gebruikt dezelfde 2 toepassingen, alleen de namen en de locaties van de toepassingen verschillen.

Moet nu alle scripts handmatig aanpassen.

 

Denk nu aan een upgrade voor meerdere gebruikers....

Link naar reactie
  • 0

Hee,

 

koppel aan iedere gebruiker een record in een user tabel. Dat kan bijvoorbeeld op accountnaam o.i.d.

In die user tabel maak je voor ieder pad (12 in jouw geval) een veld aan. In dat veld zet je het pad dat voor de betrokken user van toepassing is.

Bij het importscript stel je een variable ($padvariable) in met de inhoud van het goede veld (lees dus pad).

Bij de scriptstap importeer geef je als bestandsnaam file:$padvariable op.

 

LET OP! bij windows gebruik je filewin:$padvariable, bij een mac gebruik je filemac:$padvariable.

Als Filemaker het eerst opgegeven pad niet vindt probeert die automatisch de volgende dus ik zet in het scherm waar je het pad moet opgeven altijd:

file:$padvariable

filewin:$padvariable

filemac:$padvariable

 

Filemaker geeft dan in iedergeval nooit problemen bij het vinden van een file.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groet, Niels

Link naar reactie
  • 0

Alle importen verlopen nu automatisch in alle scripts vanaf de opgegeven scriptparamater, perfect.

 

Maar..

Het lukt me niet om door het vervolg van bovenstaande oplossing heen te breken.

N.l. om te kunnen importeren moet ik d.m.v. een script de records in de export tabel voorbereiden/ organiseren.

 

Dit script moet dus ook een wisselende toepassing aansturen, dezelfde wisselende als van waar uit ik ga importeren.

De export database is dus telkens identiek maar bevindt zich steeds op een andere plaats en heeft een andere naam.

Hier loop ik op vast.

Link naar reactie
  • 0

De manier waarop ik dat heb opgelost is het bestand waaruit je wilt importeren met behulp van de file plug-in te verplaatsen en te hernoemen.

Vervolgens kun je de verschillende scripts helemaal afstemmen op het juiste bestand. In de externe bestandsverwijzingen heb je daardoor maar 1 verwijzing nodig.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook het geëxporteerde file automatisch laten openen, kan ook met de open file scriptstap (voor een later moment) op basis van dezelfde paden.

Als je er dan een opstartscript in zet die dat alles voor je organiseert en daarna de toepassing desgewenst afsluit kun je gaan importeren.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het dus goed begrijp heb je een aantal identieke fm applicaties draaien op verschillende lokaties.

Op die lokaties worden gegevens verzameld en die moet jij importeren in een bestand dat gekoppeld is aan het internet d.m.v. IWP??

 

Als je nu bij die lokaties kunt op gegevens te importeren dan moet je toch ook het file op afstand kunnen openen?

 

Wat moet je organiseren en voorbereiden als de tabellen identiek zijn?

 

Ik neem aan dat ik het niet helemaal begrijp maar mijn gevoel zegt dat er met enige creativiteit toch uit te komen moet zijn.

Groet, Niels

Link naar reactie
  • 0

Dag Niels,

 

Bedankt voor je inspanning. Ik ga proberen een korte schets te geven van mijn toepassing.

Ik heb een toepassing gebouwd voor kleine handelaren en detaillisten die graag met Fm werken.

De toepassing bestaat uit een winkel kassa systeem met alles er op en er aan, voorraad, debiteuren enz.

IN dit kassa systeem heb ik een web site met een kant en klare navigatie en met een bestelmodule gebouwd. Deze site kun je volledig binnen de kaders van Filemaker inrichten en testen. Alles is voorgeprogrammeerd, de gebruiker knutselt zo een web shop in elkaar. Kleuren, achtergronden, lettertypes, artikelen en foto's kan de gebruiker zelf invullen. Alles is direct gekoppeld aan de kassa.

Bij een Fm host heb ik op een Fm server advanced een exacte kopie van de kassa site module gehost.

De kassa site en de internet site corresponderen met elkaar. Een wijziging in het artikelen bestand op de kassa wordt instant aangepast in de site. Bestellingen op de site worden direct en automatisch geïmporteerd in de kassa. Een wijziging in de site layout of navigatie vindt op de kassa module plaats en wordt vervolgens geïmporteerd in de site.

 

Voor al deze correspondentie zitten er in de site scripts die onder bepaalde voorwaarden importeren van uit kassa en in kassa scripts die die de import scripts in de site aansturen en scripts die de bestellingen importeren naar de kassa. De scripts op de site stel ik handmatig in als de gebruiker zijn kassa in gebruik heeft genomen. Ik krijg automatisch het bestandspad geschreven in een database. De scripts op de kassa stel ik handmatig in als ik de toepassing lever. 12 Scripts per toepassing.

Iedere nieuwe gebruiker brengt ideeën en wensen mee, deze implanteer ik regelmatig en heb hierdoor dus regelmatig upgrades. Gaat allemaal bijna automatisch, behalve de scripts in de site database...

http://www.fmwebshop.nl is een voorbeeld

of, http://www.saxtrader.nl

 

Misschien heb je een idee?

 

Vr. groet,

Harry

Link naar reactie
  • 0

Hoi Harry,

 

ik heb nu echt even mijn best gedaan, ook je site bekeken enzo, maar ik vind het heel moeilijk om je vraag te begrijpen.

 

Je kunt nu importeren in een lokale kassa vanuit de website applicatie die gehost wordt d.m.v. een pad, nl. het pad naar de fm server advanced die via het web gehost wordt. Dat lijkt mij steeds het zelfde pad dus daar kan het probleem niet zitten lijkt mij.

 

Je kunt nu importeren in de website applicatie vanuit een lokale kassa die standalone draait bij een klant (zijn dat er nu 12??). Dit heb je opgelost door de verschillende paden in een tabel te zetten en bij het importeren te kiezen welk pad gebruikt moet worden, die Zet je in een variable en verwerk je in je import script.

 

Tot dusver denk ik het te begrijpen.

 

Nu was je vraag volgens mij hoe je vanuit de website applicatie een script kan aanroepen in één van de kassa applicaties.

Dat gaat goed als je handmatig instelt maar bij iedere update moet je dat weer opnieuw instellen voor iedere gebruiker.

Jij zou graag willen dat dit ook via paden in een tabel zou kunnen zodat de paden gewoon bewaard blijven.

Dat script wat aangeroepen wordt doet blijkbaar iets met de gegevens voordat je die kunt importeren.

 

Nu is het interessant wat er dan precies moet gebeuren, waarom kunnen die gegevens niet één op één geïmporteerd worden?

 

Misschien zou je de tabel die geïmporteerd moet worden identiek kunnen opnemen in je website applicatie en de import naar die tabel kunnen laten lopen.

Dan vervolgens de data aanpassen naar hoe je zouden moeten zijn voor de website applicatie en dan de gegevens lokaal (op de website applicatie) naar de goede tabel importeren. Als je de "tussen tabel" steeds weer helemaal leegmaakt kun je dat voor iedere klant gebruiken.

 

Groet, Niels

Link naar reactie
  • 0

Ik heb één lokale kassa01 toepassing dat scripts aanzet in één bepaalde site01 toepassing.

Kassa heeft 12 verschillende scripts die corresponderen met 12 verschillende scripts in site.

 

Ik maak nu een kopie van de kassa toepassing, deze krijgt een nieuw en uniek nummer kassa02.

Ik maak een kopie van de site toepassing, ook deze krijgt een nieuw en uniek nummer site02.

 

De kopie kassa02 kan nu de aan te roepen scripts in de kopie site02 niet aanroepen, maar doet dat natuurlijk nog steeds in kassa01.

De site02 importeerd nog steeds records uit kassa01.

 

Het importeren van uit de juiste toepassing los ik nu op met een script variabele.

Is dus opgelost.

 

Het aansturen van scripts lukt niet met een variabele.

Link naar reactie
  • 0

Oke,

 

Het aansturen vaneen script kan i.d.d. niet met een variable.

Het bestand met de externe scripts wordt aangeroepen via external data source manager.

Eigenlijk is de enige handeling na het maken van je update dus aanpassen van de naam (kassa01, kassa02, etc.) en aanpassen van het pad in de external data source manager. Dan moet alles werken. Ik zou niet zien hoe je dat anders zou kunnen doen of het moet met een applescript o.i.d.

 

Groet, Niels

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...