Ga naar inhoud
  • 0

Probelemen met relaties


Annekeh

Vraag

Hoi allemaal,

 

ik ontwerp al een hele tijd in filemaker, maar ik heb nu een probleem met het maken van relaties waar ik niet uit kom.

 

Ik heb een tabel met klantgegevens.

Bij elke klant kun je een categorie koppelen --> veld categorie.

 

Nu wil ik alle klanten met de categorie 'debiteur' in een andere layout laten zien (in bladeren).

 

Ik heb een globaalveld gemaakt 'categorieDebiteur' met als waarde 'debiteur'.

 

Ik maak een self-joining relatie van de klantgegevens tabel en koppel categorieDebiteur en categorie aan elkaar.

 

Nieuwe layout gemaakt en de tabel klantgegevens 2 eraan gekoppeld.

 

Theoretisch gezien moet hij nu alleen de 'kaarten' (rijen) van de debiteuren laten zien. nee dus, hij geeft ALLE kaarten weer. Ik heb hezelfde ook al met getallen geprobeerd. Debiteur staat voor 5 en globaal veld ook 5. Laat hij ook alle rijen zien.

 

Ik snap het niet meer. Wie weet heb ik iets stoms over het hoofd gezien en weet iemand hier wat precies. Ik ben er al uren mee bezig en het wil maar niet lukken.

 

Alvast bedankt!!!!!

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Filemaker kan alleen gerelateerde gegevens laten zien in een portaal. Je kunt in jouw opzet wel in een scriptstap opgeven dat de gerelateerde gegevens moeten worden getoond in layout x. Je kunt ze overigens ook gewoon in de actieve layout laten zien hoor.

Link naar reactie
  • 0

hoi ari,

 

dank je wel voor je reactie.

 

ja ik kan het ook in een scriptstap zetten, maar theoretisch gezien was het met relaties makkelijker geweest. ik heb namelijk hetzelfde probleem met een invoerlijst. alle klanten staan in één tabel. nu wil ik alleen alle klanten in een invoerlijst laten zien die op 'actief' staan. Dus dat je op den duur geen ellelange lijst krijgt. Ook dit lukt dus niet op deze manier.

vind dat toch een tekortkoming van filemaker.

Link naar reactie
  • 0

Is eenvoudig te realiseren. Maak een berekeningsveld "altijd 1" met de waarde 1 (wel geindexeerd) en een veld actief dat in geval van actief de waarde 1 heeft. leg een relatie op deze velden naar een kopie van de hoofdtabel. Vervolgens kun je bij je invoerlijst aangeven dat alleen de gerelateerde waarden van de kopie tabel getoond worden.

Link naar reactie
  • 0

dank je voor je snelle reactie.

maar dat zou je denken, maar dat lukt dus niet :( . ik heb even een voorbeeld gemaakt. misschien dat je kan zien wat ik fout doe... het maakt trouwens ook niet uit of ik de status indexeer of niet.

 

In het test bestand staan twee layouts. in layout in staan de 'klanten'. in layout twee moet heb je de invoerlijst.

 

Alvast super bedankt!

 

test.fp7

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...