Ga naar inhoud
  • 0

zoekmodule


tokinederland

Vraag

hallo,

 

ik ben een nieuwe filemaker pro 10 gebruiker.

ik heb 2 filemaker bestanden gemaakt. de 1 is met klant gegevens en de andere is met huis gegevens. (ik verkoop namelijk huizen)

ik wil via 1 knop naar al mijn klanten een mail sturen met de benodigden informatie. de benodige informatie staat in de andere bestand huizen.

ik wil bij de klant gegevens een balk hebben met de gegevens vierkantemeters, prijs en plaats. dit moet automatisch gevonden worden via de andere bestand.

de e-mails staan in het bestand van klantengegevens. ik wil dat naar elke e-mail een post wordt verzonden met de gevraagde informatie.

 

hoe kan ik dit probleem oplossen, ik ben er al dagen mee bezig en kom er niet uit.

kan iemand mij misschien hierbij helpen?

 

ik wacht af op een bericht van jullie, bij voorbaad dank.

 

Met vriendelijke groeten,

Altun

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

bedankt voor je reachtie,

 

omdat ik de programma nu pas een beetje leer te kenne heb ik er eigenlijk spijt van dat ik het niet in 1 bestand heb gedaan, want nu weet ik dat dat kan.

ik weet niet hoe ik een relatie moet maken, alleen de kopnamen zijn wel de zelfde, bijvoorbeeld bij de bestand van klant gegevens staat de aantal m2 en de plaats waar de klant een huis wilt, en bij de bestand van de huizen staat de plaats van een huis en de aantal m2. hoe kan ik dit aanelkaar koppelen, zodat hij automatisch zelf vindt. en bij het mailen automatisch de gegevens die ik wil laten tonen mee verzend?

 

Met vriendelijke groet,

Altun

Link naar reactie
  • 0

Om echt relationeel te werken zou je met sleutelvelden moeten werken. Als je eens zoekt op dit forum ga je zeker vinden hoe dit moet.

 

Om twee files aan elkaar te koppelen moet je eerst kenbaar maken aan beide bestanden dat ze aan elkaar gelinked zijn. Dit doe je bij File -> Manage -> External Data Sources. Hier kan je een verwijzing maken naar een ander FileMaker bestand. Let op je moet beide bestanden naar elkaar doen verwijzen. Dus Klanten moet naar Huizen verwijzen en Huizen moet naar Klanten verwijzen.

 

Als ik het goed begrijp kan dus een klant een aantal vierkante meters opgeven, en een locatie ( dit staat in je Klanten file ). In je Huizen file heb je een lijst met huizen, met daarin het aantal vierkante meters en de locatie waar dit huis zich bevindt. En is het dus de bedoeling om naar een klant al de huizen door te mailen die voldoen aan het aantal vierkante meters en de locatie. Is de vraag die mij te binnen schiet: is dit een exacte match? Of eerder een range ( bijvoorbeeld tussen de 100m2 en de 150m2 en dit voor huizen in de postcode range 1980-1982 )?

 

In elk geval kan je dit makkelijk met een relatie maken. Als je beide bestanden aan elkaar gekoppeld heb ga je in de database definitie van je Klanten file, en daar maak je een table occurrence aan van de Huizen file. De table occurrence van je klanten file link je dan met die Huizen file.

 

Afhankelijk van wat je wil ( exact of range ) moet je dan je relatie aanpassen. Voor exact is het makkelijk, dan verbind je gewoon het veld "m2" in je Klanten file met je veld "m2" in je Huizen file en verbind je het veld "plaats" in je Klanten file met het veld "plaats" in je Huizen file.

 

Op deze manier kan je vanuit de klanten context zien welke huizen voldoen aan de match van de klant.

 

Is het dit dat je wil ongeveer?

 

Nadien de mails versturen is weer een ander verhaal.

Link naar reactie
  • 0

Excusus voor het late reactie,

 

Ik dank jou vriendelijk voor het advies, momenteel maak ik geen gebruik van filemaker pro maar in de loop van de tijd ga ik het weer gebruiken en voor altijd. Dan moet ik het zo goed mogelijk onder de knie hebben en het systeem opbouwen volgens hoe ik het wil.

 

Ik laa laat een bericht achter bij jou als ik zo ver ben. (als je dat goed vind)

 

M.v.g.

 

Altun

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...