Ga naar inhoud
  • 0

script variabele overschreven


fmwebshop

Vraag

Simpel vraagje.

 

Als ik een algemene script variabele instel $$algemene; waarde 1

En verderop in hetzelfde of een vervolg script $$algemene; waarde 2

wordt dan de eerste variabele overschreven door de tweede of blijven er nu twee scriptvariabelen bestaan met verschillende waarden?

 

Dank

Harry

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Variables add flexibility and portability to your database, and can be used instead of global fields in your database schema.

 

Using the Set Variable script step or the Let function, you can create local and global variables. The scope of local and global variables is limited to the current file.

 

A local variable can only be used in script steps in the currently executing script. The value in a local variable is cleared when the script exits. Local variables are prefixed with $.

 

A global variable can be used in a calculation or script anywhere in a file, for example, other scripts or file path. The value of a global variable is not cleared until the file is closed. Prefix global variables with $$.

 

Local and global variables (or even two local variables in different scripts) can have the same name but they are treated as different variables and can store different values.

 

Blijven dus bestaan met allebei de waarden!

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Eroos,

 

Deze tekst had ik al gelezen, misschien lees ik hem niet goed, ik blijf nl onzeker.

Of, in hetzelfde script de eerste ingestelde variabele vervangen wordt door de tweede met dezelfde naam.

 

Nl:

Local and global variables (or even two local variables in different scripts) can have the same name but they are treated as different variables and can store different values

 

Dan wel, variabelen worden nooit vervangen, ze zijn absoluut en blijven bestaan tot het eind van het script, of de lopende sessie.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een simpele test database opgezet. Zoals ik het zie is het zo dat als je een variable aanmaakt dan behoud deze zijn waarde totdat er een variabele is met dezelfde naam. ter illustratie zie voorbeeld.

 

$$test heeft eerst de waarde 1. Vervolgens wordt de naam van de variabele opnieuw gebruikt en krijgt waarde 2. tenzij je op "Cancel" drukt. Dan behoud deze de waarde 1. Het geen weer te testen is met de tweede knop "Test2". Deze knop geeft altijd de waarde terug van de laatst vastgelegde waarde. Moet kloppen volgens mij!

variabelen.fp7

Link naar reactie
  • 0

Klopt, bedankt.

 

Ik heb dit ook nog even uitgeprobeerd met het gebruik van subscripts en globalen, ook dan wordt de globale waarde overschreven door de laatste instelling.

Wat wil zeggen dat onderstaande tekst waar, maar verwarrend is.

Er is bedoeld dat een lokale en een globale variabele dezelfde naam kunnen hebben, maar toch verschillende variabelen zijn. Er staat dus niet dat meerdere globale variabelen met dezelfde naam verschillende waarden kunnen bevatten.

Wat mij reeds logisch toescheen door de toevoeging $ of $$.

Verwarring ontstaat voor mij door de zinsbouw en het gebruik van het meervoud variables.

 

 

 

 

groet

Harry

variabelen.fp7

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...