Ga naar inhoud
  • 0

Aan-Uit status in portaal


EricJ

Vraag

Forumleden,

 

:oops: Het is zo simpel en basic dat ik me waarschijnlijk moet schamen om te vragen, maar toch ..

 

In een simpele list heb ik records gemaakt met gegevens. Door de link 1=1 zijn twee tabellen gekoppeld.

In de tabel Ledenlijst wil ik per aan te maken lid/record in het gemaakte portaal de portaalregels kunnen aan- of uitvinken (= wel of geen deelname).

Ik kom in de knoop met het onderling linken (relaties maken) voor deze actie.

 

Wie wil me helpen?

 

Groet,

 

EricJ

YG.fp7

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij is er een tussentabel tekort. Daarin hou je voor elke leerling bij of hij voor een bepaalde les aanwezig was of niet. Het gaat hier dus over een veel naar veel relatie. (meerdere leerlingen voor één les en meerdere lessen door één leerling.) In het portaal laat je de gegevens van de tussentabel zien.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou het me bijvoorbeeld zo voor kunnen stellen:

maak een tabel lesuren

twee invoerlijsten, één de dagen van de week en één de uren van de dag

Ieder lesuur is een record met een eigen lesuur ID.

 

maak een tabel leerlingen.

 

In de lesuren layout maak je twee portalen: één gerelateerd met je relatie 1=1, hierin kun je de aanwezige leering aanvinken, maar nu met een klein scriptje dat het lesuur ID invult

één met de relatie lesuren ID, hierin verschijnen na aanvinken de verschenen leerlingen die nu gekoppeld zijn aan het lesuur.

 

maak een tabel leraren?

 

Vr groet

Harry

Link naar reactie
  • 0

Forumleden,

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

De bedoeling van mijn aanpak is misschien niet geheel duidelijk overgekomen.

 

Ik heb in een tabel aangegeven welke lesmogelijkheden er zijn.

Bijvoorbeeld: Maandag, lesuur nr 1, beginnend om 16.00 uur, judo voor de jeugd.

 

Deze tabel vul ik dan met alle beschikbare uren die er in een sportweek passen.

 

Bij het record van de leerling (hier komen NAW gegevens en andere zaken) laat ik een portaal verschijnen met alle lesmogelijkheden.

Door een aanvinkmogelijkheid wil ik hier een leerling toekennen aan een of meerdere lessen.

 

Wanneer er in de toekomst een aanvangstijd of discipline op een bepaald uur muteert dan wordt dit door de gehele dBase direct meegenomen.

 

Tot zover mijn opzet/gedachtegang.

Nogmaals hulp gevraagd over de aanvinkmogelijkheid.

 

Ik kies voor deze constructie omdat in het verleden gewerkt is met een lijst van beschikbare lesuren, weergegeven als aanvinklijst.

Deze is een aantal keren gemuteerd, de reeds ingekopte gegevens worden dan niet meeveranderd.

 

Groet,

 

EricJ

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie fmwebshop!

 

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de relaties nog niet helemaal doorheb maar met wat studie kom ik denk ik wel uit je oplossing.

 

De geboden oplossing is echter nog niet helemaal bedoel. Ikzelf ben in mijn voorbeeld begonnen met een portaal met de bedoeling aan te kunnen vinken waaraan een leerling deelneemt. Als er dan in een later stadium informatie veranderd in de lesuren, disciplines etc. dan wordt dit door de gehele dBase direct doorgevoerd.

Het grote probleem waar ik tegenaan loop is het selectief kunnen aankruisen in de portaal.

 

In jouw oplossing is de gebruiksvriendelijkheid erg goed maar als je de tekst/informatie aanpast in de tabel lessoort dan wordt deze mutatie niet doorgevoerd in de tabel van de leerlingen.

 

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben. Graag nog wat hulp.

 

Bedankt,

 

EricJ

Link naar reactie
  • 0

In een portaal kun je niet selectief iets aankruisen. Een portaal toont je in dit geval slechts de reeks lessoort records.

 

Een oplossing

De lessoort ID zou je met een script kunnen overbrengen naar je leerlingen tabel.

Je plaatst dan een script button in je portaalrij van lessoort.

Met het nu in leerlingen ingeplakte lessoort ID kun je met opzoekvelden in de leerlingen tabel de rest ven de info laten ophalen uit de lessoort tabel.

 

Of

Je maakt zoals in het voorbeeld een invoerveld in leerlingen met een keuzelijst gebaseerd op de lessoort tabel.

Ik toon hier, noodzakelijk, de lessoort Id maar ook de lessoort omschrijving. Bij aanklikken wordt alleen de eerste informatie, de lessoort ID geselecteerd.

Die hebben we nodig.

Van hier uit kun je weer met een of meerdere opzoekvelden in de leerlingen tabel automatisch de gewenste informatie ophalen uit de lessoort tabel.

 

Deze informatie wordt eenmalig opgezocht.

Wil je deze verversen dan doe je dit met het commando "opnieuw opzoeken".

Zie hiervoor het scriptje bijwerken.

 

Ik heb gebruik gemaakt van een aantal herhalende velden in de leerlingen tabel voor lessoort ID e.d., hiermee kun je aan een leerling verschillende lessoorten toekennen.

 

Zo dan.

 

Vr groet

Harry

leerlingen.fp7

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Dag ericJ,

 

Jou motivatie om een vinkje te hebben als selectiemogelijkheid voor een te volgen sport is legitiem. Zo was het nu eenmaal en zo willen we het laten. Mijn bezwaar hiertegen is dat je dan velden gaat aanmaken in tabellen waar ze niet thuis horen. Immers de tabel lesmogelijkheden bevat geheel andere gegevens dan het toewijzen van een of meerdere sporten aan een bepaalde leerling.

 

Deze aanpak vereist een hoop "getruuk" met velden en scripts om het geheel door de bocht te wringen. De aangedragen oplossing van Harry is een goed alternatief. Hij doet de suggestie met een knop. Ik ben van mening dat dat de enige oplossing is als je persé de selectie keuze wil maken uit een portal. Een vinkje in de tabel lesmogelijkheden kun je vergeten, dat gaat niet werken.

 

Sterker nog ik vind dat een keuzelijstje in de "tussentabel" de meest "schone"oplossing is. Geen scripts, geen gewring en zeer werkbaar. Een portal met alle sporten kun je er desgewenst naast houden.

 

Ik weet dat dit niet de wenselijke situatie is maar een database is nu eenmaal relationeel opgebouwd en van deze kracht moet je gebruik maken. Toch maar even een voorbeeldje toegevoegd om de eenvoud te benadrukken.

lessen.fp7

Link naar reactie
  • 0

Met de truckendoos van FM10 is de bijgevoegde opzet ook mogelijk.

Door de relatie naar de Indeling op basis van een global te leggen en de global te vullen door een script-trigger, kan je de Indeling vullen vanuit de Leerling tabel.

Weghalen van een eenmaal ingedeelde les, verwijdert het record in Indeling echter niet. Als je dat wilt, zul je moeten scripten.

 

HTH

 

rmw

Indelen.fp7.zip

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...