Ga naar inhoud
  • 0

Pad-naam voor Host op afstand?


HarryR

Vraag

Mijn database met gegevens van cursisten bevat ook pasfoto's. Lokaal zijn ze zichtbaar via een verwijzing naar de gewenste foto in de map Pasfoto's, die zich in de map bevind waarin ook de desbetreffende database Cursisten.fm7 staat. De pasfoto's zelf zijn niet opgenomen (wat een ruimte nemen die in!) maar dus via verwijzing: Pasfoto's/cursist.jpg.

Via "Bestand op afstand openen" werkt alles perfect, behalve dat de pasfoto's niet zichtbaar zijn, met een "Dit bestand kan niet worden gevonden: cursist.jpg" foutmelding.

Ik heb het met "fmnet://33.44.55.66/Pasfoto's/Cursist.jpg" geprobeerd maar FM Pro meldt dat hij het bestand niet kan vinden.

(33.44.55.66 is maar een voorbeeld, met het echte IP-adres werkt het niet!)

Is er een oplossing?

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

met fmnet zal het sowieso niet werken. Je bent op zoek naar een bestand, dus file:/ zal het wel doen werken.

 

Je moet natuurlijk eerst en vooral de schijf of fileserver waar de foto's opstaan mounten (tenzij er web access op die folder is, maar dat lijkt me niet aan te raden) op de computer waar je je computer wil aanloggen ( dit kan je automatiseren mbv applescript of vbscript ), bijvoorbeeld op de Y: schijf als je op windows werkt.

 

Op dat moment wordt dan je filepad: file:/Y:/pasfoto's/cursist.jpg

Link naar reactie
  • 0

Als het goed is, zijn de bestanden onder Filemaker Server geplaatst in een directory die niet gedeeld wordt via Windows/Apple. Dit om de werking van Filemaker Server te optimaliseren.

Dit betekent tevens dat de bestanden die in de map staan van Filemaker niet via het netwerk te benaderen zijn. Het is daarom beter op de server een aparte map te hebben voor de pasfoto's en deze map WEL te delen in het netwerk. Dan kun je de bestandsverwijzingen naar de pasfoto's maken zonder problemen te krijgen met Filemaker Server.

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank Andries en AdmAutom voor jullie reacties.

 

Ik denk niet dat jullie tips mij zullen helpen, omdat ik niet helemaal duidelijk de situatie heb uitgelegd.

 

Daarom: op 'n PC zorgen een tiental FM9-bestanden voor een cursisten administratie. Ze zijn ingeschakeld voor "Samengebruik van netwerk om de bestanden te openen via TCP/IP". Ik kan lokaal daardoor de bestanden gebruiken maar óók via Internet omdat de router op de bekende FM-poort is opengezet.

De pasfoto's staan in een subdirectory van de map waarin de FM9-bestanden staan. En in één van de FM9-bestanden wordt in het pasfoto-veld verwezen naar de bij die persoon behorende pasfoto verwezen. En omdat het om een Windows omgeving gaat staat dus in dat veld iets als Pasfoto's\Naam.jpg

 

En die relatieve verwijzing werkt niet via Internet.

 

Dus hoe moet ik dat in zo'n "Samengebruik"-omgeving vernoemen?

 

Groet, Harry

Link naar reactie
  • 0

Waarom heb je nog een apart bestand voor de verwijzingen naar de pasfoto van de betrokken cursist? Hierdoor maak je het jezelf onnodig ingewikkelder dan nodig. Je kunt die relatie beter direct leggen met het basisbestand. Dan lijkt me dat het wel werkt. Je probeert nu namelijk een relatie in een apart bestand te gebruiken in het hoofdbestand. Dit is indirect terwijl dit m.i. geen functie heeft.

Link naar reactie
  • 0
Waarom heb je nog een apart bestand voor de verwijzingen naar de pasfoto van de betrokken cursist? Hierdoor maak je het jezelf onnodig ingewikkelder dan nodig. Je kunt die relatie beter direct leggen met het basisbestand. Dan lijkt me dat het wel werkt. Je probeert nu namelijk een relatie in een apart bestand te gebruiken in het hoofdbestand. Dit is indirect terwijl dit m.i. geen functie heeft.

 

Ik zal proberen het uit te leggen.

De pasfoto's worden niet in het bestand zelf opgeslagen maar staan in een aparte map met in het cursistenbestand een verwijzing naar de juiste foto. Dat is gedaan omdat FileMaker raar omgaat met grafische bestanden. Als je één pasfoto van het .JPG type van zeg 5 Kb in het cursistenbestand opneemt dan wordt daardoor het cursistenbestand een aantal keer dan 5 Kb groter. Ik vermoed dat FileMaker het bestand intern converteerd naar een ander, groter formaat. De inmiddels 359 pasfoto's zijn tezamen in .JPG formaat 2780 Kb = 2,27 Mb groot. In het cursistenbestand zelf opgenomen zou dat bestand ipv de huidige 7,13 Mb om en nabij 25 Mb groot zijn. Het werken met dat bestand zou daarmee fors vertraagd worden. Vandaar die aparte map.

 

Ik heb inmiddels een 'turn-around" gecreeerd: onze provider levert een zgn. webdisk. Daarop heb ik nu de pasfoto's naar een map Pasfoto's gecopieerd en die map met het Webdisk programma de drive-letter P: gegeven. De verwijzing gaat vlekkeloos. Maar het 'lastige' is dat ik voor iedere gebruiker dit Webdisk programma in de Opstartmap moet zetten. Een "FileMaker-achtige" verwijzing zou mooier zijn. Maar wie weet komt die nog ergens vandaan.

Harry

Link naar reactie
  • 0

een filemaker achtige verwijzing bestaat niet.

 

Een pad wordt altijd vanuit de positie van de gebruiker geevalueerd. Dus als je "file:P:/Pasfoto" opslaat moet je ook zorgen dat dat pad geldig is voor elke gebruiker. Dit kan je zoals je zelf aanhaalt doen door bij het opstarten van de Applicatie deze disk idd te mounten op de P: schijf.

 

Wat je dus doet is geen work-around, maar gewoon zoals het moet volgens mij.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...