Ga naar inhoud
  • 0

Records tonen met patterncount


ReneBr

Vraag

Hallo Allen,

 

Ik heb even een vraag over patterncount. Ik heb een bestand met namen waar ik wil bepalen hoeveel personen er Jan van de voornaam heten.

Met Patterncount bepaal ik of de naam voorkomt en geeft dan reultaat 1 of meer. In dit voorbeeld ga ik er voor het gemak van uit dat de naam

maar 1 keer voorkomt.

 

Nu kan ik er een zoekscript op los laten om te checken in het validatieveld >0 maar ik zou graag de reultaten meteen tonen in een portaal.

Nu dacht ik dat met een globaal veld op te lossen (GlobaalVeld = ValidatieVeld) waardoor het resultaat 1=1 is.

 

Als ik een relatie maak GlobaalVeld=ValadatieVeld wordt er niets getoond. Bij ValidatieVeld=GlobaalVeld wordt alles getoond dus ook de records

zonder Jan.

 

Wie helpt mij op weg. Alvast Bedankt

help.fp7

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb het een beetje aangepast je file. Nu zal hij dus in je portaal al de records tonen die een waarde hebben zoals ingegeven in het searchfield. Ik weet alleen niet of dit is wat je echt zoekt. Nadien kan je dan een count doen van de records in je portaal. Op dit manier weet je hoeveel records aan je zoekcriterium voldoen.

 

Wat zat er sowieso al mis in je file: je had een unstored calculation zitten aan rechterkant van je relatie. Dit kan per definitie niet werken.

help.fp7

Link naar reactie
  • 0

Hallo Andries,

 

Jouw oplossing werkt super. Ik zou deze nog iets willen uitbreiden met als je in het zoekveld jan intikt de personen worden getoond waar jan voorkomt in zowel de voor als achternaam.

Daarnaast zou ik ook graag willen dat als je ja intikt de resultaten worden getoond van een ieder waar die dat in de naam heeft dus ook Jaap, Jannie etc. Dus een gedeelte van de naam

 

Heb je nog een tip??

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • 0

geen probleem hoor.

 

Het is niet zo moeilijk. het probleem is dat wat je wilt, eigenlijk niet kan in FileMaker. (of toch niet natief :) )

 

De truk is dat ik een relatieopbouw tussen het "zoekveld" en een calculatieveld die waardes aanmaakt zodat de link kan gemaakt worden. Dus hoe gedetailleerder dat calculatieveld is, hoe flexibeler de "filter".

 

Een voorbeeld:

Andries zou ik kunnen opsplitsen in

A

An

And

Andr

Andri

Andrie

Andries

 

Maar zoals je ziet resulteert dit in 7 waardes ipv 1. Dit kan serieuse gevolgen hebben voor je index (en dus de grootte van je file). Daarom dat je dit dus moet limiteren. In het bijgevoegde voorbeeldje heb ik het calculatieveld dus enkel de 1e en 2e letter + de eigenlijke waarde van zowel voornaam als achternaam laten opslaan. Bekijk het een beetje als de kerk in het midden houden. Het geeft toch een beetje flexibiliteit zonder dat hierdoor mijn file gigantisch groot zal worden.

 

Bekijk maar eens het voorbeeldje

help-1.fp7

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...