Ga naar inhoud
  • 0

Nieuw in Filemaker


Kobusking

Vraag

Hallo,

Ik ben echt een N00B in filemaker.

Ik heb de volgende vraag, ik doe de leden administratie voor onze vereniging.

Nu wilde ik een goed programma voor de database op mijn MAC.

Dat zou Filemaker moeten zijn.

 

De vraag die ik heb is:

Ik wil lijsten maken met de bij ons bekende e-mail adressen.

Dat zou met scripts moeten gaan dacht ik inmiddels begrepen te hebben.

 

Maar ik kom er niet helemaal uit, ik krijg steeds alle leden in mijn lijst te zien en niet alleen die waarvan het email adres bekent is.

Kan iemand me helpen, op zijn minst even de weg wijzen naar een voor mijn vraag relevante topic of tutorial?

 

Alvast bedabkt!

Jaap

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je maakt een layout bijvoorbeeld genaamd 'email_adressen' in de tabelvorm. (de meeste leden werken met de lijst, maar ik ben helemaal gek van de tabellen)

Hierin plaats je de relevante gegevens zoals lidnummer - naam - postcode en wat je verder wilt én het emailadres !!!

 

Nadat je deze layout hebt gemaakt geef je CTRL-F in en zet een * sterretje in het veld email en drukt op enter

 

Als je vanuit het record een knop maakt 'ga naar tabel weergave' en de knopfunctie instelt op 'Ga naar layout 'email_adressen' is er volgens mij niets omslachtigs meer aan

 

De reden dat ik je help is omdat ik ongeveer 6 jaar geleden net zo in de put zat over FMP en ik vind het nog steeds één van de makkelijkste programma's onder de databases.

Mede door dit forum en de fanatieke en zeer deskundige leden heb ik een heel behoorlijke applicatie voor mijn grote hobby, kreidlerbromfietsen ontwikkeld.

In ieder geval is het mij nooit gelukt IETS te maken in Acc**ss

 

Mocht je nog iets willen weten waar ik je mee kan helpen laat het gerust weten

Link naar reactie
  • 0
Je maakt een layout bijvoorbeeld genaamd 'email_adressen' in de tabelvorm. (de meeste leden werken met de lijst, maar ik ben helemaal gek van de tabellen)

Hierin plaats je de relevante gegevens zoals lidnummer - naam - postcode en wat je verder wilt én het emailadres !!!

 

Nadat je deze layout hebt gemaakt geef je CTRL-F in en zet een * sterretje in het veld email en drukt op enter

 

Als je vanuit het record een knop maakt 'ga naar tabel weergave' en de knopfunctie instelt op 'Ga naar layout 'email_adressen' is er volgens mij niets omslachtigs meer aan

 

De reden dat ik je help is omdat ik ongeveer 6 jaar geleden net zo in de put zat over FMP en ik vind het nog steeds één van de makkelijkste programma's onder de databases.

Mede door dit forum en de fanatieke en zeer deskundige leden heb ik een heel behoorlijke applicatie voor mijn grote hobby, kreidlerbromfietsen ontwikkeld.

In ieder geval is het mij nooit gelukt IETS te maken in Acc**ss

 

Mocht je nog iets willen weten waar ik je mee kan helpen laat het gerust weten

 

Zo jammer dat je geen woonplaats hebt ingevuld...

Link naar reactie
  • 0

Ik ga het even bekijken, wat het verschil is met de tabellen en/of de lijsten.

De lijsten heb ik op 1 punt na nu wel door.

Ik wil alle e-mail adressen opzoeken en dan de oud-leden uitsluiten, die zitten immers niet te wachten op nieuws.

 

Als ik de E-mail adressen uitfilter met * dan zie ik er ook een aantal oudleden in staan.

Hoe krijg ik die eruit zonder die records te verwijderen?

 

Als ik namelijk een nieuwe zoeker los laat gaat hij alle gegevens weer na en krijg ik iedereen weer te zien, ook zij zonder E-mail adres :?

Link naar reactie
  • 0
Ik ga het even bekijken, wat het verschil is met de tabellen en/of de lijsten.

De lijsten heb ik op 1 punt na nu wel door.

Ik wil alle e-mail adressen opzoeken en dan de oud-leden uitsluiten, die zitten immers niet te wachten op nieuws.

 

Als ik de E-mail adressen uitfilter met * dan zie ik er ook een aantal oudleden in staan.

Hoe krijg ik die eruit zonder die records te verwijderen?

 

Als ik namelijk een nieuwe zoeker los laat gaat hij alle gegevens weer na en krijg ik iedereen weer te zien, ook zij zonder E-mail adres :?

 

Zodra een lid opzegt druk ik op een knop 'maak een ex-lid' waarbij een aantal velden gecopieerd wordt naar de betreffende velden ex-lid of oud-lid (Dat doe je met een script)

Daardoor blijft de info wel bestaan, maar is alleen op een andere manier te vinden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...