Ga naar inhoud
  • 0

Mail versturen via SMTP en FMS10


dudematters

Vraag

Ik heb een aantal scripts die het commando "Post Versturen / Send Mail" gebruiken in een FM Server 10 omgeving. Ik gebruik een SMTP Server (SMTP.XS4ALL.NL) om de mails te versturen. Mijn app draait op FMS10 Server en op FM10 op de werkstations sinds zondag. En op een MacOS X 10.6 Server. Sinds zondag werken mijn scripts niet meer. Het vreemde is, ik kan op de server (via mail) gewoon post verzenden met dezelfde instellingen. Op de client computers ook (via mail op mac en thunderbird op win7). Elke keer krijg ik de melding "Kan geen mail verzenden". Wat doe ik fout?

 

De internet abo is van xs4all, de clients zijn goed ingesteld, de server is goed ingesteld. Stuurt FM nu de mails vanuit de server (omdat de app daar gehost wordt) of stuurt deze ze via de client (wat ook zou moeten werken)?

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo,

 

Afgaand op je bericht, is het niet helemaal duidelijk of het ooit wél werkte via SMTP mail in FileMaker. Belangrijk om weten is, dat als je script wordt uitgevoerd op een client, dat de SMTP mail dan ook effectief vanop die client wordt verstuurd. Wordt je script server-side uitgevoerd, dan wordt je mail vanop de server verstuurd. In beide gevallen, wordt de mail afgeleverd op de ingestelde SMTP relay server. Check zeker de meest evidente zaken, bv. als je variabelen gebruikt, of deze dan ook effectief een waarde bevatten. Welke foutcode krijg je precies terug (Get(LastError)!)?

 

Mogelijk oorzaken van niet-aflevering zijn mogelijk de volgende:

- De SMTP relay server (van XS4All) beschouwt je mail als spam. Dat komt mogelijk omdat je E-mail adres en Reply-To adress verschillen. Dit verhoogt de waakzaamheid nl. bij veel spamfilters. Mogelijk verstuurde je ook eens heel veel mails tegelijk.

- De SMTP relay server weigert je mail omwille van de speciale codering van karakters(base64) die FileMaker gebruikt bij het versturen van mails, voor de afzender en onderwerpvelden. De meeste moderne SMTP server hebben hier weliswaar geen probleem mee. Er was aanvankelijk ook een probleem met de codering maar dat met de laatste updater vna FM10 rechtgezet

- De SMTP relay server weigert je mail omdat de zgn. Message-ID header van de mail niet correct is. Ik kaartte bij FMI dit probleem al aan, maar het werd niet verholpen. Ik had hier concreet in 1 geval problemen mee.

 

- Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jeroen, bedankt voor je reactie. Het heeft tot Zondag goed gewerkt, we werkten wel op een 'hosted' server bij Rapidhost in UK. We logden ook in via RDC (Remote Desktop). Dus wat dat betreft heb je gelijk, de clients en de server draaiden op 1 machine. Dat werkte goed, ook met de afwijkende from- en reply-to velden.

 

Nu draaien we op een eigen server in hetzelfde netwerk, maar wel op een verbinding van xs4all, relaying is vanaf de client (en de server) is niet echt een probleem omdat mail.app het wel gewoon doet. Dus welke computer het ook verzend, het zou goed moeten gaan... dat maakt het zo vreemd dat het nu niet meer werkt. Uiteraard zijn alle Filemakers bijgewerkt tot de laatste updates.

Link naar reactie
  • 0

Dat is dan inderdaad vreemd. Een paar mogelijke redenen blijven overeind. Als het kan, zou ik aan RapidHost een log opvragen (of vragen om jullie server te monitoren) van jullie in- en uitgaand TCP/IP verkeer. Omdat veel providers zich willen behoeden voor misbruik van SMTP server, en het gevaar op blacklists terecht te komen, is er misschien een spamfilter van RapidHost die jullie mails tegenhoudt, gebaseerd op bv. een specifieke header.

 

Je kan - als het toegelaten is - zelf de TCP/IP stroom bekijken door een toepassing als WireShark op je server te installeren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...