Ga naar inhoud
  • 0

Keuze stress MAC or WIN


ovvk

Vraag

Beste forumleden,

 

Hoewel de discussie eerder gevoerd zal zijn op dit forum, kon ik het niet terugvinden.

Maar mijn vraag aan jullie:

 

Filemaker server (10) of (11) laten draaien op Microsoft platform of op OS X server?

 

Ik heb het nu draaien onder windows server 2003 en af en toe (eens per 3 weken) stopt FMS er mee.

Alle taken killen en de boel weer een schop geven helpt.

Overigens wordt de machine iedere nacht ge- reboot, FMS komt prima op.

 

Logfiles geven geen enkele aanleiding voor deze onverwachte stops.

 

Dus, wat is beter / sneller / fijner / en vooral stabieler?

 

Mac of Microsoft That's the question.

 

Cor de Bruin

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat het niet gezond is om de server zomaar te rebooten zonder filemaker server eerst op een correcte manier stil te leggen.

(Databases stoppen). Wat is trouwens de reden om de server zomaar iedere nacht te rebooten. Ik herinner mij dat het inderdaad ten tijde van windows NT aan te raden was een om server 1x in de maand te rebooten, maar met huidige generatie servers en OS-en is dit eerder af te raden.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al een aantal jaren de 2 draaien, sinds FM server 8.

  • HP Proliant Xeon - 10k rpm SCSI 320 - RAID5 - 4GB RAM - 2003 Server 32bit
  • Standaard PowerMac G5 - SATA 7200 rpm - 5GB RAM - Mac OS X 10.5 (geen server OS)

Deze machines zijn werkelijk dedicated, ze doen niks anders dan FM server.

 

Snelheid:

Op papier is de HP met zijn Xeons en SCSI RAID veruit de strafste machine, maar in de praktijk is Mac zelfs lichtjes sneller.

 

Stabiliteit

Beide zijn zeer stabiel, de service/deamon heeft nog nooit gehaperd, en ze draaien maadenlang zonder reboot. Een issue op de Mac is dat na lange tijd de Admin console het laat afweten. Ik heb dan enkel nog toegang tot de FM server admin via de CLI. Java en Mac OS zijn nooit goede vrienden geweest.

Misschien ook nog vertellen dat de PC nooit Windows Updates doet.

 

Keuze

Een Mac is (voor mij althans) ontelbare keren gemakkelijker te troubleshooten dan een PC als er wat mis gaat, dus mijn keuze gaat naar de Mac. En je hebt geen Server OS nodig. Enige partijdigheid in deze is mij echter niet vreemd.

Link naar reactie
  • 0

@all

 

Nou we beginnen een test te doen met gewoon een OSX server op een mac mini.

dat doosje is nooit weg (al was het maar als applicatie backup systeem)

 

Als dat stabiel is, gaan we kijken of een Xserve noodzakelijk is.

Wij moeten toch iets gaan doen met citrix en er wordt afgeraden om de fms server niet separaat te draaien.

HyperV en andere VM oplossingen vindt ik wat lastig.

Gezien de hardware prijzen hoef je het niet te laten om FMS server op separate machine te draaien.

De pijn zit hem toch in de Licentierechten.

 

Voor wat betreft onderhoudbaarheid zie ik geen probleem omdat kennis van beide platformen in huis is.

 

Allen bedankt voor het meedenken,

 

I keep you informed.

 

Cor de Bruin

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...