Ga naar inhoud
  • 0

records tellen


André1517653054

Vraag

Ik wil graag weten hoeveel records een tabel bevat waarvan veld a gelijk is aan x EN veld b gelijk aan y (a=x AND b=y).

Er is geen samenhang tussen a en b.

Het resultaat (getal) wil ik dmv een berekening plaatsen in een veld van een tweede tabel.

a en b zijn tekstvelden, x en y tekstwaarden (strings).

Wie weet hoe je zoiets uit kan rekenen?

Vast bedankt.

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
berekeningsveld; case(a=x and b=y;1)
kan ook met "if" maar is dat genoeg? Resume geeft een totaal van de gevonden records, niet perse alle records toch?

Je kunt ook een relatie met zichzelf aanmaken op basis a=x and b=y. Vervolgens maak je een berekeningsveld waarbij je met "Count" de records telt. Dat veld zou je in een andere gerelateerde tabel weer op kunnen roepen.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties. Wat ik eigenlijk wil is dat een aparte, tweede tabel alle wijzigingen in de eerste tabel registreert. De waarden in de tweede tabel moeten automatisch aangepast worden als de waarden in de eerste tabel worden gewijzigd, toegevoegd of verwijderd. De aanpassingen moeten geldig zijn voor de hele tabel, onafhankelijk van de gevonden reeks. Wat ik zoek is de eerder genoemde formule, waarbij het bewuste berekenings-veld in de gerelateerde tabel 2 naar de waarden in 2 velden van tabel 1 kijkt. De waarden in tabel 1 zijn een aantal vaste waarden, daaruit kan je kiezen, bij veld 1 van tabel 1 dmv een radiobutton (slechts één keuze mogelijk), bij veld 2 van tabel 1 dmv een keuzevinkje (meerdere keuzes mogelijk). Hoewel de informatie in die laatste zin er volgens mij niet zoveel toe doet.

 

Ik zou natuurlijk een nieuw combiveld in tabel 1 of 2 kunnen aanmaken, waarin ik de twee waarden van de twee velden van tabel 1 aan elkaar "plak", maar ik vind dat weinig elegant.

 

Ik heb uitgebreid de help-file van FM10 bestudeerd, maar sommige dingen begrijp ik niet zo goed, waaronder resumévelden en interne relaties binnen één tabel. Ik ben slechts een beginnende FM gebruiker, afkomstig van dBase en FoxPro, daar werkt alles heel anders. Misschien moet ik nog niet te veel willen...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...