Ga naar inhoud

dubbele invoer


Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik ben nog niet zo lang met fm bezig en ik heb het antwoord op het volgende probleem niet kunnen vinden in de (engelse) boeken die ik geraadpleegd heb. Ik wil bestellingen invoeren in een tabel OrderInvoer. Die tabel is gelinkt met een tabel Titels (via ISBN , unieke boeknummer) en een tabel OrderKop(via unieke OrderkopNr). Nu wil ik voorkomen dat ik 2 keer hetzelfde ISBN invoer voor hetzelfde OrderKopNr. Ik heb al geprobeerd om via relatie beheer, maar zonder succes.. Waar moet ik anders zoeken?? Alvast bedankt voor de hulp

 

Hans

Link naar reactie

bedankt voor de snelle reactie. Maar ik begrijp hier niets van. Welke 2 velden moet ik samen voegen? OrderNr refereert naar een bepaalde bestelling, Klantnummer naar de Klant en isbn naar de titel. Verder moet ik ook nog een aantal (voor een titel) invullen. Ik kan mij niet voorstellen dat je 2 velden kunt samenstellen...

Link naar reactie

Als ik het goed heb begrepen heb je drie tabellen:

 

- OrderKop

- Titels

- OrderInvoer

 

OrderInvoer maakt een verwijzing naar beide tabellen. Wat je wil is dat elke combinatie OrderKop en Titel uniek is. Je kan dit doen door in de tabel OrderInvoer een extra (tekst) veld aan te maken, die via een auto-enter steeds de twee waarden (OrderKop ref (OrderNr) en Titel ref (ISBN nr)) aan elkaar plakt (best met een streepje of uniek character tussen). Deze combinatie moet uniek zijn, anders heb je twee keer dezelfde invoer.

Dit kan je bepalen in de veld definities door te zeggen dat het net aangemaakte veld alleen maar unieke waarde mag bevatten. Op die manier verhinder je het bevestingen van de record.

 

Een voorbeeldje: je hebt een OrderKop met OrderNr 24356 en ISBN nummer 21452. Als je dus nu een OrderInvoer doet, vul je die twee waardes in in het veld OrderNr en ISBN in de tabel OrderInvoer. Deze tabel heeft ook het extra veldje dat hier bijvoorbeeld 24356#21452 van maakt. So far so good, deze combinatie bestaat nog niet, en de OrderInvoer kan bevestigd worden. Als je dit nu nog eens gaat proberen, zal het extra veld opnieuw 24356#21452 proberen weg te schrijven via de auto-enter, en hier zal de validatie zeggen dat het niet kan, omdat dit geen unieke waarde is. Op die manier kan je dubbele in de OrderInvoer voorkomen.

 

Ik hoop dat dit een beetje duidelijker is.

 

Groetjes

 

Andries

Link naar reactie

Geweldig, bedankt! Het is opgelost, maar iets anders dan je hebt voorgesteld. Maar dat doet aan mijn dankbaarheid niets af. De isbn zijn 13 cijferig dus dat vond ik een beetje omslachtig dus ik heb dat nieuwe (controlerend veld) in de Orderinvoertabel als volgt samengesteld: de gegevens zijn uniek en zijn een product van de Isbn en de (Unieke) order ref nr. Ik besef dat dat niet 100% waterdicht is maar het is volgens mij voldoende voor wat ik wil. Ter verduidelijking de Tabel Order Kop heeft voor elke order een unieke referentie nr voor elke bestelling (elke afnemer die een bestelling plaatst krijgt een voor elke bestelling die hij plaatst een unieke ref nr). De Tabel titels hebben allemaal een voor elke titel een uniek nr). Dus zoals je zegt die combinatie van order ref en isbn moet uniek zijn. Nogmaals dank.

Link naar reactie

je hebt gelijk, daar kwam ik ook achter. Ik heb jouw formule ingevoerd als getal en tekst en dan krijg ik in de tabel elke keer de order nr # als resultaat en dat accepteert hij niet aangezien de uitkomst uniek moet zijn dus elke invoer wordt afgewezen... Ergens doe ik iets fout maar wat. Ik heb bij de db beheer het veld de volgend opties/opmerkingen gegeven: tekst; geïndexeerd; niet leeg; uniek.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...