Ga naar inhoud
  • 0

portaalinhoud sturen vanaf een 2e portaal


e-bis

Vraag

Ik heb het volgende probleem. 2 tabellen zijn met elkaar verbonden (voor de eenvoud "tabel1" en "tabel2"). In een formulier waarin de inhoud van "tabel1" wordt gevisualiseerd is een portaal opgenomen die de inhoud van tabel2 toont. Dit werkt. Nu is de inhoud van tabel2 die ik in het portaal wens te tonen nogal groot en zou ik het de gebruiker eenvoudiger willen maken. Er is namelijk een datumveld in tabel2 die ik graag zou willen gebruiken als een soort van selector. Ik zou het scrollen doorheen het portaal willen vermijden. De selectie van de selector zou de inhoud van één welbepaald bepaald record van tabel2 moeten kunnen laten zien.

 

Hoe ik het heb aangepakt :

Ik heb dus een nieuwe (2e) portaal gemaakt die ook gebaseerd is op tabel2 en waarin énkel het datumveld wordt getoond. Op dit datumveld een script gehangen die oa. een refresh window maakt. Nu had ik gehoopt dat de inhoud in het 1e portaal zou refreshen op basis van de selectie van datumveld in het andere portaal.

Er is echter iets waardoor hij slechts de inhoud van het eerste record toont van tabel2 (maar wél juiste link naar tabel1, dus dat zit al goed.

 

Ik heb ook al eens geprobeerd een tabel2bis te maken verwijzend naar zichzelf die ik dan koppel aan het 2e portaal, maar toch blijft hij alleen het eerste record tonen.

 

Wat zie ik over het hoofd?

 

Met dank.

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je vraag is niet heel duidelijk en ik vraag me af of je eigenlijk niet iets anders wilt bereiken dan waar je een portaal voor nodig hebt. Het principe van een gerelateerde database is dat je tabellen kunt koppelen op basis van één of meerdere key-velden.

Een portaal gebruik je dus om gegevens uit een andere tabel te tonen die op de één of andere manier te maken hebben met het record dat je op dat moment bekijkt. Die gegevens zijn gerelateerd op basis van één of meerdere key-velden.

 

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je bepaalde gegevens wilt tonen uit Tabel 2 die gerelateerd zijn aan Tabel 1. Dit is je ook al gelukt dus je hebt een vergelijking gemaakt tussen een veld uit Tabel 1 met een veld uit Tabel 2 en alle records die nu getoond worden in het portaal voldoen dus aan die vergelijking.

Als je nu een datumveld in Tabel 1 maakt en een datumveld in Tabel 2 en deze toevoegt aan je vergelijking, je vergelijking bestaat dus dan uit je oorspronkelijke veld en het datumveld en moeten beide matchen, dan toont het portaal alleen de records die aan die vergelijking voldoen. Je hebt daar verder helemaal geen scripts of andere trucks voor nodig.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie maar is niet geheel de oplossing van mijn probleem.

In tabel1 hoort helemaal geen datu

veld thuis. De inhoud van hetgeen ik in het portaal wil weergeven is namelijk zo groot

dat ik slechts 1 rij van mijn portaal wil weergeven. Uiteraard kan je dan scrollen naar de andere lijnen maar ik

had het liever iets eleganter opgelost. Door rechts van het portal een aparte lijst te tonen van een significante gegeven ( in mijn geval een datumveld) wil ik de gebruiker snel laten navigeren naar de overeenkomstige lijn van het portal. Ik heb dus een 2e smalle portal gemaakt waar ik nu wel meerdere portallijnen laat zien met daarin het datumveld in. De inhoud wordt correct weergegeven ( bijv wanneer ik bij tabel1, in het portal 2 relaties heb staan, zie ik in het rechtse portaal de 2 ingevulde lijnen met datumgegevens. Ik dacht dat als je nu drukt op bijvoorbeeld de 2e lijn dat dan de inhoud in het eerste portal zou worden geupdated. Maar daar wringt het blijkbaar...

Link naar reactie
  • 0
In tabel1 hoort helemaal geen datum
je kunt er natuurlijk wel een globaal datumveld aan toevoegen om dit effect te bereiken hoewel het geen relevante informatie voor de gegevensopslag is. Je kunt dan zelfs een dropdown lijstje maken met alle datums die voorkomen in tabel 2. Dat Globale veld in Tabel 1 is dus alleen bedoeld om je portaal te filteren, verder niets.

 

Ik zie nu overigens dat we in het forum voor FM 7 en 8 zitten, ik weet niet of je toen al een vergelijking kon maken op basis van een global maar anders maak je er een gewoon datumveld van. Het enige nadeel is dan dat je het in moet stellen voor ieder record in Tabel 1 maar dat kan ook een voordeel betekenen, dat hangt van je applicatie af.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het een keer zelfs werkend gemaakt met 3 portalen.

 

Wat te doen:

 

Het moeder bestand moet relaties gaan krijgen op basis van velden die het tweede portaal moet aansturen.

 

Het eerste portaal krijgt op elke regel een knop, die het veld gaat vullen om de relatie met het tweede portaal aan te sturen.

 

De knop heeft een vrij simpel commando: set field (relatie veld op het moederbestand ; sleutelwaarde in het eerste portaal ).

Doordat je de knop op de portaalregel aanklikt, wordt vanzelf het juiste record gepakt om het sleutelveld op het moederbestand te voeden.

Om de gebruiker uit te leggen welke regel in het eerste portaal is aangeklikt, heb ik een conditional formatting toegepast, die de gekozen sleutel vergelijkt met de sleutel in het eerste portaal.

 

Het is eigenlijk best eenvoudig te doen.

 

Nadeel kan zijn dat je per moeder-record de vorige navigatie-keuze aantreft, ook die van andere gebruikers. Maar ook dat is misschien wel handig op te lossen.

 

Klik hier even voor een paar voorbeelden:

http://www.eenvoudigg.com/clarify/clarifyrelaties.jpg

 

http://www.eenvoudigg.com/clarify/clarifyrelaties2.jpg

 

http://www.eenvoudigg.com/clarify/clarifyrelaties3.jpg

 

Tenmiste... als je dit bedoelt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...