Jump to content
  • 0

Service starten en stoppen

edc

Question

Posted

Is het af te raden om zonder meer de filemakerserver service te stoppen zonder eerst via de console de databases te stoppen? Of heeft dit geen enkele invloed. M.a.w. zullen bij het stoppen van de service ook de databases eerst netjes afgesloten worden?

Bij een klant wil men namelijk de automatische updates (Windows) van de server niet uitschakelen. Men zou dan 's avonds via een batchprogrammatje de services stoppen en 's morgens opnieuw opstarten. Wat is jullie mening hierover?

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Nog geen reactie, daarom geef ik het draadje eventjes een duwtje.

Hoe gaan jullie om met windows updates op een server. Staan deze op automatisch of manueel?

• 0
Posted

Als je de FM Server service stopt, sluit FM Server de bestanden normaal. Kan totaal geen kwaad. Geldt hetzelfde als een machine rebooten, als je het op de normale manier doet gaat alles 100% goed. Dus je hoeft er niet een speciaal scriptje voor te schrijven.

• 0
Posted
Als je de FM Server service stopt, sluit FM Server de bestanden normaal. Kan totaal geen kwaad.

Uitzonderingen bevestigen de regel zullen we maar zeggen.

Want bovenstaande is niet helemaal waar.

Bij het sluiten van de bestanden, geeft de service manager van Windows de FM service een redelijke, maar beperkte tijd om de bestanden te sluiten. Is het binnen die tijd niet gelukt, dan wordt de service toch gestopt. Dat is geregeld in de registry key WaitToKillServiceTimeout. Standaard 20 seconden. Ik moet erbij zeggen dat het een SBS2003 is, dus ik weet niet of het voor de meer recente servers ook nog van toepassing is.

Nu is dat over het algemeen genoeg, maar ik heb ergens een bestand van meer dan 10GB en dat lukt niet in die tijd.

Ik moet dus handmatig de bestanden sluiten voordat ik de server herstart.

rmw.

• 0
Posted

Helemaal mee eens...

Ik zou eerst een script draaien die eerst gebruikers er uit gooid ( 5 min moet genoeg zijn ) en daarna de bestanden sluit.

Daarna kan de rest gewoon doorgang hebben