Jump to content
  • 0

XML invalid

cipo

Question

Hallo,

ben niet zo'n XML guru... begrijp het concept en kan er mee werken. Maar volgend raar probleem, zou ik even willen aankaarten:

vanuit mijn applicatie maak ik mbv. Troi File Plugin XML bestanden. Deze gaan naar MS Word.

Blijkt nu vaak dat bepaalde karakters niet valid xml zijn. Bv. “ en ” of de vorm met enkel quotes ; maar ook ³ (superscript van 3 zoal in bv. m³)

Het rare is dat ik die aanhalingstekens niet heb op mijn toetsenbord (ik heb "). Of als ik superscript 3 met mijn pc verander in superscript 3 blijkt de xml plotseling toch valid te zijn... Dus ergens vermoed ik dat het iets te maken heeft met keyboardlayouts en unicode toestanden enz, maar daar ben ik helemaal geen expert in. Heeft iemand hier wel de nodige expertise rond? Of kent iemand ergens een filemaker functie die XML zou kunnen valideren op zoiets?

Het vervelende is dat we nu xml exporteren en mergen met MS WORD, maar dat dit dus vaak fout gaat, omdat WORD het bestand als non-valid bestempeld.

Bedankt,

Mario

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

@dudematters: XML is helemaal niet zo gevoelig hoor en bij een normale export heb je weer extra handeling.

@cipo: Gebruik je de goede encoding?

Als je ook met non ASCII tekens werkt moet het volgens mij UTF-16 zijn.

Je xml document begint dan met <?xml version="1.0" encoding="UTF-16"?>

Op zich klinkt het aardig met de troi plugin, ik zou zelf ook altijd even kijken naar een xml export met een xsl stylesheet om tot het goede resultaat te komen, encoding gaat dan automatisch goed en je hebt geen plug-in nodig.

• 0

Bedankt voor de reacties!

@dudematters

Heb al een hele weg afgelegd in de programmatie met XML, dus .mer is niet echt een alternatief.

@tackenco

De Troi plugin gebruik ik enkel om het XML bestand te maken. Daarna knal ik er een XSL over om tot het eindresultaat te komen. De term WORDML maakt het misschien iets duidelijker.

Via een microsoft tooltje kan je van een word document een stylesheet maken en die dan gebruiken om xml bestanden en Word layouts als het ware te mergen.

Maar heb het idee dat je dit wel bekend is. Toch, daar gaat het vaak fout op die speciale karakters.

Dus, mocht je daar een gouden tip hebben, dan zou dit me zeer van pas komen.

Mvg,

Mario

• 0

Hoi Tackenco,

het was even wachten op een probleembestand, want het gaat niet altijd fout.

Ik heb UTF-8 vervangen door UTF-16 maar dan krijg in veel applicaties (o.a. Word, Internet Explorer, ...) opmerkingen dat de encoding niet geaccepteerd wordt.

Blijkbaar mis ik toch nog iets?

Toch al bedankt voor je bijdrages. Ongetwijfeld zit het wel in die richting.

Grtn,

Mario