Jump to content
  • 0

Leren rekenen met Filemaker

Siroop

Question

Posted

Mijn dochter van 7 heeft moeilijkheden met rekenen. Er zijn verschillende sites (http://www.sommenmaker.nl/) op waarop je rekenbladen kunt genereren waarmee je je kinderen kunt laten oefenen. Maar ik wil iets extra's.

Ik wil een aantal sommen generen die voldoen aan mijn randvoorwaarden (plus en of min, minimum eerste en minimum 2e getal, minimum en maximum som). Als de sommen gegenereerd zijn wil ik dat ze ze kan maken in filemaker en dat de fout antwoorden worden bijgehouden zodat die vaker langskomen. Omdat 2 + 3 makkelijk is, is 22 + 43 ook redelijk makkelijk. Maar 9 + 7 is voor haar moeilijker en 59 + 27 daarom nog moeilijker.

Hoe kan ik zoiets het beste aanpakken?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

leuke oefening :-)

ik ga er vanuit dat het gaat om twee getallen bij elkaar op te tellen, en nog niet meer.

Je zou dus vier velden moeten aanmaken: Eerste getal, tweede getal, operator en uitkomst ( + misschien een check veld die nakijkt of de ingevulde som correct is).

Operator:

Voor de operator: kan een random boolean laten aanmaken Round ( Random ; 0 ) geeft telkens 0 of 1, op die manier kan je dus "iterereren" tussen + en -.

Random aanmaken van getallen met maximum en minimum:

Voor het aanmaken van de getallen, kan je gebruik maken van de functie Random. Deze functie maakt een getal aan tussen 0 en 1. Hier is een voorbeeldje hoe je Filemaker automatisch een getal kan laten aanmaken tussen 0 en 50:

Int ( Random * 50 )

Om een getal aan te maken tussen 20 en 80:

20 + Int ( Random * 60 )

Brug sommen detecteren

Brugsommen zijn de sommen die een tiental overschrijden. Dit kan je makkelijk testen door het laatste cijfer van het eerste getal op te tellen met het laatste cijfer van het tweede getal. Als deze som hoger is dan 10 heb je dus te maken met een brug som. Of als de operator "-" is, dan moet je testen of de uitkomst hiervan groter is dan 0 (anders zak je een tiental).

Om het laatste cijfer van een getal te bekomen kan je het volgende doen:

Right ( _getal ; 1 )

Hoe ik dit zou aanpakken:

maak een script aan en ga records aanmaken in een loop. In die loop zet je ook de veldwaarde.

Bepaal eerst het eerste veld, en dan de operator.

Het tweede veld zal moeilijker zijn, want hier hangen dus meer randvoorwaarden aan af. Laat FileMaker een getal aanmaken en test of er aan de "brug" conditie (en/of maximale som conditie) wordt voldaan. Indien niet pas het getal aan, of laat hem een nieuw aanmaken... Als je een getal hebt voor je tweede veld, vul het dan in.

Je check veld zou een calculatie kunnen zijn die er als volgt uitziet:

Evaluate ( Getal1 & Operator & Getal2 )

Edited by Guest
  • 0
Posted

Ik ga er eens mee aan de slag... hoewel ik geen ervaring heb met scripting en loops.

Dank je Andries

Hoe kan ik erin verwerken dat bepaalde sommen (brugsommen) of sommen met, bijvoorbeel, een 7 er in, vaker terugkomen, als blijkt dat ze die vaker fout doet.

Er zijn programma's (zoals Ankien supermemo) die gebaseerd zijn op oa dat principe. Maar daar moet je zelf aangeven hoe goed je antwoord was. Aangezien het antwoord door Filemaker gecontroleerd kan worden vraag ik me af of het ook de keuze van de te maken sommen kan bepalen.

• 0
Posted

Ik heb zoiets reeds jaren geleden gemaakt in versie 5.

Ik probeer de 2 bestanden mee up te loaden. Je moet het bestand "rekenen" opstarten.

Als het lukt, zoek je maar of dit bruikbaar is, je moet het wellicht converteren naar jouw hogere versie. Moest je vragen hebben bij de werking, laat maar horen. Voor wie gaat neuzen in mijn formules en scripts, niet schieten, 't niet optimaal geprogrammeerd.

archief.FP5

rekenen.FP5