Ga naar inhoud
  • 0

krijg zelfgemaakt uitleenbestand niet aan de praat


janbuyck

Vraag

Hoi,

 

Ik ben een relatieve nieuwkomer. In de zaak waar ik werk gebruiken we Filemaker 9.

ik heb zelf een database aangemaakt om de uitleen van bepaalde artikelen een beetje bij te houden. Daarvoor wil ik gebruik maken van de database van het klantenbestand in ons kassa programma ( ook in filemaker 9).

 

Nu heb ik alles uitgevoerd zoals het in de electronische handleiding van FMPro 9 staat ( tabellen aangemaakt, relaties bepaald, velden via "opgezochte waarde" gelinked, ...) maar als ik een uitleenbon wil aanmaken, kan ik nog steeds geen fiches uit de database van de klanten opzoeken....

 

Iemand enig idee wat ik fout doe?

 

Grts,

 

Jan.

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom en even kijken wat we hebben:

 

 

 

ik heb zelf een database aangemaakt om de uitleen van bepaalde artikelen een beetje bij te houden.

Je hebt dus een afzonderlijk bestand om "uitgeleende zaken" bij te houden, dus heb je ook een:

uitleenID veld dat uniek is voor elke uitlening

 

Daarvoor wil ik gebruik maken van de database van het klantenbestand in ons kassa programma ( ook in filemaker 9).

 

Daar heb je waarschijnlijk een "klantID" veld dat uniek is voor iedere klant.

En heb je verschillende velden zoals naamKlant, adresKlant, artikel, datumUitleenStart, datumUitleenEind etc.

 

maar als ik een uitleenbon wil aanmaken, kan ik nog steeds geen fiches uit de database van de klanten opzoeken....

In je uitleen bestand heb je een foreign klant key nodig dat = de parentKey Klant in de klant database.

 

Over die relatie kun je een valuelist aanmaken die alle klantnamen zal weergeven.

UIt die lijst kun je een klant kiezen.

 

Alle andere "klant velden" zullen gebaseerd zijn op de foreign key field van de gekozen klant.

 

Ik denk dat je die relatie mist.

Link naar reactie
  • 0

Beste,

 

alles wat u omschrijft klopt. Waar het eigenlijk op neer komt is dat ik mijn klantengegevens automatisch uit het klantenbestand van het kassa-programma wil halen om zo tijd te winnen. De artikelen heb ik niet nodig uit het kassaprogramma: het gaat hier over een zeer beperkt aantal artikelen en dat heb ik aangemaakt in een apart veld in het "Uitleen"-bestand.

 

Kunt u mij mss iets mer vertellen over het "Foreign" en "parent" aspect van het aanmaken van relaties?

 

Mvg,

 

Jan.

Link naar reactie
  • 0

 

Kunt u mij mss iets mer vertellen over het "Foreign" en "parent" aspect van het aanmaken van relaties?

 

 

Kort en in telegram stijl....en zeker niet een Relationship 101.

 

Zoals de grote AVD eens zei: “Keys, nothing but keys, so help you Codd”.

 

Elke relatie moet steunen op minstens 2 key fields.

Iedere entiteit moet minstens 1 parent key hebben.

 

Een keyfield is een unieke waarde die de gegeven entitieit gaat vertegenwoordigen.

Voor je “kassaKlant” zal dat een veld zijn in je kassatoepassing, iets in de aard van KKxxxx.

Om het gemakkelijk te maken gebruiken we daar een auto-enter text field voor, waar je KK (kassaklant) als prefix kunt gebruiken en je laat FileMaker er een serial oplopend nummer aan velponiseren.

 

Dat key field zit dus in de ‘thuis table’ en ‘thuis’ is waar de ‘parents’ wonen, dus noemen we dat de ‘parentkey’.

Iets in de aard van zkp_kassaKlant_aet (p van parent).

 

Je wil nu, via een relatie, gegevens van een specifieke klant in Kassa, zien in Uitleen.

We weten dat een relatie steunt op een gelijkheid. [een relatie kan ook steunen op een ongeljkheid, maar dat is een ander verhaal]

Dus moeten we een waarde in Uitleen hebben die gelijk is aan een waarde in Kassa.

KeyField kassaKlant moet gelijk zijn aan een KeyField in Uitleen.

 

Om dat te bereiken plaatsen we in Uitleen een ‘foreignKey’ van Kassa, die dezelfde waarde zal hebben als een keyField in Kassa.

Foreigner = vreemdeling in ander land, om aan te tonen ‘dat die van ergens anders komt’, terwijl die ‘een band heeft met het thuisland’.

 

In ons geval komt de waarde vanuit Kassa en is ‘vreemdeling’ in Uitleen.

Dus: zkf_kassaKlant (f van foreign) in Uitleen.

Hiervoor kun je een valuelist aanmaken van alle records in Kassa en die weergeven als klantNaam in een drop down. [see Value lists in Help]

 

Uiteindelijk ga je bekomen dat er records in Uitleen zullen zitten met dezelfde waarde in zkf_kassaKlant als in zkp_kassaKlant_aet in Kassa.

 

Je kunt dus een relatie opbouwen: zkf_kassaKlant = zkp_kassaKlant_aet en/of zkp_kassaKlant_aet = zkf_kassaKlant.

 

Met die gelijkheid als basis kun je nu gegevens van een specifieke klant in Kassa binnenhalen in Uitleen.

Of je zet een veld (bv naamKlant) van Kassa gebaseerd op de relatie in je layout in Uitleen.

Dan is het veld ::naamKlant (nameRelation::naamKlant)

 

Of je maakt het veld naamKlant in Uitleen een lookup field via de relatie zkf_ = zkp_.

 

Of je maakt van het veld naamKlant in Uitleen een auto-enter calculation met de Let() functie en een trigger op zkf_ om de juiste waarde binnen te halen.

 

Hieruit onthouden we 1 ding.

Een relatie moet altijd en overall steunen op minstens 2 key fields.

Je kunt altijd nodige predicates toevoegen aan de relatie, maar de basis moet altijd key fields zijn.

Parent = Foreign of omgekeerd.

 

Clear as mud ? 8)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...