Ga naar inhoud
  • 0

Relatie gebaseerd op een ID en een waarde


maddogmcree21

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een sponsor database gemaakt waarin ik de adres gegevens van sponsoren kan bijhouden.

De sponsoren kunnen in één of meerdere categorieën worden ingedeeld Financieel, Materieel, Korting of een combinatie van een of meerdere.

 

In het voorbeeld bestand is de eerste opzet al gemaakt d.w.z als ik financieel aan vink maakt hij de relatie tussen de sponsor en de financieel tabel hetzelfde geld voor materieel, maar als ik een bedrag invul als financieel NIET is aangevinkt word hij nog steeds gemaakt.

 

Het volgende is de bedoeling:

 

Sponsor maken:

1 Een sponsor word aangemaakt.

2 een sponsor soort (één of meerdere) word aangevinkt.

3 in de tabellen die horen bij de aan gevinkte sponsor soort worden de gegevens ingevuld, de overige NIET aan gevinkte tabellen zijn NIET toegankelijk.

 

Sponsor wijzigen:

1 Als ik de sponsor (parent) verwijder worden alle child records verwijderd.

2 Als ik een wijziging in de sponsor soort maak bv. GEEN materiaal sponsor meer dan moeten de child records van deze sponsor in de materiaal tabel worden verwijderd, maar de eventueel andere bv. Financieel blijven bestaan.

mocht dit weer een materiaal sponsor worden worden er nieuwe child records in de materiaal tabel aangemaakt.

 

mocht het mogelijk zijn om de materialen en korting op materialen tabellen te combineren in één tabel en bv. als de sponsor korting geeft een extra veld "aan" te zetten en als de sponsor geen korting maar alleen materiaal geeft het korting veld "uit" te laten staan is dat een bonus. (Maakt een universele materialen lijst mogelijk)

 

Ik hoop dat mijn beschrijving een idee geeft waar ik naar toe wil, mocht dit niet zo zijn geeft ik graag nadere toelichting.

 

Zou iemand mij hier misschien me kunnen helpen?

 

M.vr.gr.

Robin

Sponsor.fmp12

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je de berekening IsKorting als volgt aanpast

If ( IsEmpty ( FilterValues ( Sponsor::Sponsor Soort; "Korting") ) ; "" ; 1 )

wordt de relatie vanzelf ongeldig en kan je geen nieuwe records aanmaken.

De andere Is* velden kunnen op dezelfde manier worden aangepast.

 

Je kan ook een knop maken voor het toevoegen van een record bij de drie portalen en daarin afvangen of deze sponsor wel van dat type is.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Met de door rmw gegeven berekenig verdwijnt de relatie idd maar in de tabel financieel blijven de waardes bestaan dus als ik financieel weer aan vink krijg ik dus ook weer de vorige bedragen te zien, maar dat zou ik eventueel wel met een script trigger en een scriptje kunnen ondervangen en ze via die weg verwijderen.

Het mooiste zou zijn dat op het moment dat de relatie ongeldig zou worden dat de child records automatisch zouden worden gewist.

 

In reactie op

Totaal ander gezichtspunt: Waarom pas je 3 verschillende tabellen toe?

 

Ik heb vernomen via diverse filemaker fora dat het lastig is om reports te maken als er checkbox velden in het spel zijn.

 

Deze database gaat een deel uitmaken van een grotere database voor het organiseren en bijhouden van alle gegevens rondom een kinder vakantie week, en ik in deze database al ca. 750 uur heb lopen sleutelen.

Gezien dat ik als hobbyist met vallen en opstaan filemaker van begin tot waar ik nu ben qua kennis, heb leren kennen ben ik er wel achter ben dat ik het mijzelf moeilijker moet maken dan strikt noodzakelijk.

Link naar reactie
  • 0
Hahaha. Maar serieus, wat voor een problemen kan een checkbox veld dan geven? Ik zie geen problemen. 't is immers gewoon een tekst- of nummerveld?

 

Klopt maar wat ik begrepen heb is dat als ik een rapport over alleen de materiaal sponsors zou willen maken dat de het checkbox veld voor problemen zou kunnen zorgen, ik zeg niet dat het niet onmogelijk is om daar om heen te scripten.

Maar misschien moet ik er nog eens over na denken (lost het probleem van de child records ook wat makkelijker op), ga ik een nachtje over slapen.........

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...