Ga naar inhoud
  • 0

1 tabel, 2 tabellen

Rob532

Vraag

Geplaatst:

Allereerst een gelukkig en gezond 2013 en ook veel Filemakerplezier.

Ik heb een tabel met oa de velden: relatie en relatietype. Voor dit laatste veld is een keuzemenu waarbij gekozen kan worden uit: klant of leverancier. Ik wil een database maken waarbij ik zowel kan factureren aan de leverancier als ook aan de klant.

Het product wordt een project en op het project wordt de ene keer gefactureerd aan de producent en de andere keer aan de klant.

Op de layout van project wil ik 2 keuzevelden maken. Nr 1. waar ik kan kiezen uit de tabel relaties met als filter op het veld relatietype: klant en Nr 2 een tweede keuzeveld wil ik kunen kiezen uit de tabel relaties met als filter op het veldtype: producent.

Dit lijkt tot nu toe niet te werken. Is hier een oplossing voor?

Moet ik de tabellen splitsen? Kan ik gefilterde records vanuit de algehele tabel relaties continue laten kopieeren naar 2 andere tabellen: klant en leverancier?

Alvast bedankt voor de hulp.

Rob

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst:

Rob,

Factureren aan een leverancier begrijp ik niet. Bij een leverancier koop je toch in?

Zoals ik het zie wil je tweemaal een relatie tot stand brengen in 1 en hetzelfde record.

En in dat ene record wil je een veld uit Relatie tweemaal inbrengen met telkens een andere waarde.

Dat gaat niet lukken.

De tabel Relatie kan zowel klanten als producenten/leveranciers bevatten. Echter een relatie die zowel klant als producent is zal je denk ik moeten opsplitsen in 2 records.

1. Als klant

2. Als leverancier

• 0
Geplaatst:

Beste Yamas,

Bedankt voor je snelle reactie. Even een reactie op je opmerking: "Bij een leverancier koop je toch in?" Klopt, maar het wil wel eens voorkomen dat je de leverancier kan belasten voor gemaakte advertentiekosten waarin men participeert enz enz.

Dus zoek ik naar een andere mogelijkheid: Is het mogelijk om een tabel met zowel klanten als leverancier zichzelf te laten kopieeren naar 1 tabel met alleen leveranciers en een andere tabel met alleen maar klanten. Dus bij invoer van een nieuwe relatie in de grote tabel dat hij dan herkent aan de hand van een veld of het een leverancier of klant is en dat record dan automatisch kopieert naar de tabel waarin hij thuishoort? Of andersom: Invoeren in bv de tabel klanten en dat hij na invoer automatisch het record kopieert naar de grote tabel relaties?

Alvast bedankt voor het meedenken

groeten

Rob

prettig weekend

• 0
Geplaatst:

je hebt toch gewoon een tabel "bedrijven" waar je een type veld hebt? Met checkboxes zeg je dan of het een "leverancier" of "klant" is.

Waarom zou je dit in drie tabellen willen oplossen?

• 0
Geplaatst:

Rob,

Ik heb iets in elkaar gezet.

1 Tabel met relaties (klanten en producenten).

Producten zijn alleen aan producenten te koppelen.

Ik heb het even kompleet gemaakt met facturen, zodat je ziet dat alleen klanten en facturen te koppelen zijn.

In deze opzet maak ik voor een producent die participeert in reclames dus 2 records aan: 1 als producent en 1 als klant.

Relaties_Projecten.fmp12

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...