Ga naar inhoud
  • 0

Conditionele valuelist


andrerotgans

Vraag

Beste mensen,

 

ik heb geruimte tijd geleden veel met Filemaker gewerkt (<8 jaar geleden) en ben er nu weer naar teruggekeerd omdat ik een vrij simpele applicatie wil bouwen. In de tussentijd veel met web-apps op basis van MySql gedaan.

 

Ik loop tegen een probleem aan waar ik zo 1-2-3 niet uitkom en wat (waarschijnlijk....) eenvoudig is op te lossen.

 

Mijn situatie is alsvolgt. Ik heb een database met daarin oa 2 tabellen. In tabel 1 staan verschillende frequenties en hun benaming (HF). Frequenties hoeven daarbij niet uniek te zijn, frequentie X kan meer dan 1 naam hebben.

In tabel 2 staan boekingen van frequenties (boekingen). Hierbij geef ik aan dat een bepaalde frequentie door een bepaalde gebruiker (andere tabel) wordt ingezet op een bepaalde tijd.

 

De informatie van de frequenties wordt opgehaald middels een koppeling tussen beide tabellen, meer specifiek: iederen boeking heeft een frequentie_IDFK, waarin het ID staat van de geboekte frequentie. De relatie is alsvolgt : Boekingen:Frequentie_IDFK > HF: ID

 

Het selecteren van een te boeken frequentie in een nieuwe boeking gaat via een invoerlijst, genaamd frequenties. Deze is opgebouwd uit velden gekoppeld aan de tabel HF, nl 1e veld ID en 2e veld de tekst-versie van de frequentie (dit is een calculatieveld bestaand uit de daadwerkelijke frequentie en wat ander info, allen uit de tabel HF).

 

Kortom : je boekt iets in de tabel boekingen en krijgt daarbij een drop-down list uit de tabel HF. Alleen : Ik zou nu graag in die dropdown list alle frequenties zien die nog niet geboekt zijn. En daarbij dus de bijkomstigheid dat het niet te koppelen is op het ID van de geboekte recorders uit de HF tabel, want : een frequentie kan meerdere keren voorkomen. Je wilt simpel gezegd alles uit HF zien waarbij de frequentie nog niet geboekt is.

 

Ik heb dit jaren terug wel eens gedaan, maar kom er nu niet uit. Wellicht dat iemand zegt "oh, dat is simpel, dat doe je zo". Graag ! En bij voorbaat dank,

 

gr

 

André

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Felix,

 

dank voor je reactie.

 

Maak in de tabel van frequenties een extra veld dat aangeeft of die freq geboekt is. Dit kan met een calc die kijkt of er wel of geen in boekingen gerelateerde records zijn. Laat dit b.v. een 1 of een nul bevatten. Maak dan je dropdown via een relatie naar dat veld.

 

Ik heb hier ook aan zitten denken, alleen gaat dat volgens mij niet het resultaat opleveren wat ik wil. Op die manier krijg ik alleen een filtering van een daadwerkelijk gekoppeld record, terwijl ik er meer wil uitfilteren. Misschien even in een schema met alleen de relevantie velden :

 

Tabel HF

ID, freq, omschrijving, geboekt

1 , XXXXX , bladiebla1, 1

2 , YYYYY , bladiebla2, 0

3 , XXXXX , bladiebla3, 0

4 , ZZZZZ , bladiebla4, 0

 

Tabel boekingen

ID, Omschrijving, Frequentie_IDFK

1, Eerste geboekte, 1

 

Wanneer ik nu de dropdownlist bij een volgende boeking open, wil ik alle records uit HF zien, behalve record 1 EN record 3. Want, die hebben dezelfde frequentie. Gebruik ik het gerelateerde record om te filteren, dan komt record 3 nog steeds in de lijst terecht, toch ?

 

gr

 

André

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...