Ga naar inhoud
  • 0

Voorraadbeheer


IreneP

Vraag

Na het downloaden van de demoversie van Filemaker ben ik ijverig aan de slag gegaan, heb de zelfstudie file doorgewerkt en ben een heel eind gekomen. Maar wat me niet lukt is overzichtelijk krijgen hoeveel boeken ik op voorraad heb. Ik heb zes tabellen: prijslijst boeken, leerlingen, leveranciers, facturen, verkopen en inkopen. Inkopen en verkopen zijn via de boekcode gerelateerd aan de prijslijst van de boeken. Inkopen is gerelateerd aan facturen via orderdatum. Facturen is gerelateerd aan leveranciers via leveranciernummer. Verkopen is gerelateerd aan leerlingen via (uniek) leerlingnummer.

 

Er moet een manier zijn om per boekcode te berekenen wat de totale aantallen zijn via inkopen en verkopen. De inkopen staan geordend op datum, zodat ook de totalen per datum (en factuur) daarin verschijnen. Ik heb getracht op basis van die tabel een lay-out te maken met rangschikking op boekcode, maar dan raak ik de rangschikking op datum kwijt. Kan ik daarbij twee aparte lay-outs maken die elkaar niet in de weg zitten, zodat ik per boekcode de aantallen kan optellen? Soms bestel ik 1, soms 2 boeken en soms wat meer; het boek verschijnt dan 1x in inkopen, met het aantal erachter.

 

Als ik een boek aan een leerling doorverkoop (ik geef pianoles), dan zou ook daarvan de totalen per boekcode moeten worden opgeteld. Moet ik dan altijd '1' aangeven bij aantallen (of kan dat automatisch of anders)? Ik kom er niet uit hoe ik het best de voorraad kan laten berekenen.

 

Ik hoop op jullie hulp, zodat ik hiermee verder kan.

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ok. Dat werkt nu; som van inkopen min som van verkopen. Echter! Er is een rariteit waarvan ik de oorzaak niet weet.

Het lijkt te maken te hebben met de boekcodes die allemaal hetzelfde beginnen. Alle boeken die beginnen met PA3 lijken 3x verkocht te zijn aan een leerlinge die drie verschillende kocht: PA3aL, PA3aCD en PA3aTh. Niet alleen alle boeken die beginnen met PA3a, maar ook alle boeken die beginnen met PA3b worden betrokken in de som van de verkopen die per boekcode zouden moeten gaan. Waarom zouden alleen de gekeken worden tot en met het cijfer en niet erna?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...