Jump to content
  • 0

volgnummer

a.verhart

Question

Hallo,

kan iemand mij een voorbeeld script geven van het volgende ik maak een nummer aan de hand van de datum b.v. 130701 dit moet automatische doorlopen met 1 hoger, en dan moet hij aan het begin van de volgende maand weer op 1 beginnen b.v. 130801.

dit script moet werken met filemaker 12.

Bij voorbaat dank

Aad

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Vreemd om dit in het Filemaker 11 forum te zetten, maar goed... -> edit: Ah, crossposting... /edit

Dat kan op heel veel manieren... Het gemakkelijkst is om een veld toe te voegen, b.v. "jaarMaand". Daar zet je dan een AutoEnter in:

GetAsNumber ( Year ( get ( currentDate ) ) & Right ( "00" & Month ( get ( currentDate )  ) ; 2 ) )

Vervolgens kun je:

- met een scriptstep zoeken en de foundCount () gebruiken;

of bijvoorbeeld

- een Self-Join relatie maken op het veld: Tabel::jaarMaand = TabelSelf::jaarMaand zodat je

Count ( tabelSelf::jaarMaand ) + 1 

kunt gebruiken

- Maar misschien wel het beste is om ExecuteSQL te gebruiken:

$jouwTeller = 
  ExecuteSQL ( "SELECT MAX ( \"jouwTellerVeld\")
                FROM \"Tabel\"
                WHERE MONTH( \"jouwDatumVeld\" ) = MONTH( current_Date ) AND YEAR( \"date\" ) = Year( current_Date ) " 
              ; "" ; "" 
             )
+ 1

gr,

®©

• 0

Als ik het goed begrijp wil je dus later het volgende nummer hebben:

130801 voor de eerste in de maand 8 in 2013 en 130899999 voor nummer 99999 in maand 8 van 2013?

Zorg er dan wel voor dat je in je database een veld hebt wat gewoon automatisch doornummert buiten dit nummer.