Ga naar inhoud
  • 0

Excel export, Tekst naar code


mouwen

Vraag

Beste mede FMers

 

Ik heb hulp nodig bij het uitvoerscript van mijn bestand. Daarbij wil ik namelijk dat een tekstuele regel (gekozen aan de hand van een pulldown menu) bij de export naar excel veranderd naar de daarvoor bestemde code. Dus bijvoorbeeld : "Vloerafwerking" staat er tekstueel ingevuld en bij de export zou ik graag willen dat er alleen de code is weergegeven dus bijvoorbeeld 430000. Nu heb ik dit gewoon gekopieerd en geplakt in de invoerlijsten en staan ze als tekst achter elkaar weergegeven dus: "vloerafwerking - 430000". Hoe kan ik ervoor dat als ik in het tekstuele vak Vloerafwerking plaats dat er bij de export 430000 staat. Moet ik dan een onzichtbaar venster maken die de code weergeeft. zo ja hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de daarbij behorende code opzoekt.

 

Alvast bedankt voor het helpen bij dit lastige probleem.

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste felix is het ook niet mogelijk net als in excel om van de ingevoerde tekst dus "vloerafwerking - 430000" Gewoon te zeggen "rechts(de cel;6)" zodat de laatste 6 cijfers van het tekstje worden overgenomen.

 

Deze functie dan invoeren onderaan in mijn script zodat bij de export alleen de laatste 6 cijfers van iedere tekst worden overgenomen.

 

alvast bedankt

mouwen

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geprobeerd een pulldown menu te maken in het bestand 'testmenu', er wordt per menu item een id gemaakt en aan de hand van het id wordt, via een script, door op de tekst 'ID'te klikken die voor het betreffende veld staat het bestand geopend. Vraag is nu of dit niet geautomatiseerd kan worden zodat als er een nieuw id komt het programma dat er aan gekoppeld is, automatisch opent zodat je niet steeds op het woord ID moet klikken?

Ik weet dat binnen Filemaker veel mogelijk is, daarom hoop ik dat iemand een oplossing hiervoor weet.

Alvast bedankt voor de moeite,

crediteuren test.fp7

debiteuren test.fp7

test menu.fp7

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat je in fm7 werkt. In hogere versies kun je in een pull-down menu de waardes van 2 velden laten zien (kan dit ook al in fm7?). Als je in het pull-down menu als eerste veld het ID gebruikt en als 2e veld de omschrijving laat zien, staat in het desbetreffende veld alleen het ID. Je kunt eventueel 'toon alleen waarde 2e veld' aanvinken waardoor je bij de invoer het ID niet ziet.

 

Het is dan direct te exporteren. (door het veld als invoerveld (zonder pull-down) op je layout te plaatsen, wordt alleen het ID getoond.)

Link naar reactie
  • 0

hartelijk dank voor het meedenken, maar ik heb het voorstel geprobeerd voor als eerste veld het ID te gebruiken en zelfs toon alleen waarde 2e veld gebruikt. Ik blijf bij het punt terugkomen dat ik toch, nadat de keuze is gemaakt, via een klik op een apart veld, het uitgezochtte bestand moet openen en dat dit niet automatisch gaat. Ik ben helaas nog niet zo bedreven dat ik dit kan omzeilen.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe ergens iets verkeerd, kom niet uit op hetgeen dat ik voor ogen heb. Ik probeer als ik een pull down menu heb zoals in het bestand testmenu waar ik klik op het veld zoek en daar een pull down menu krijg , en ik klik op het eerste item om dan gelijk dat programma waar de tekst naar verwijst te starten. Ook zo voor de andere items, als je er op klikt dat dan het betreffende programma start. Ik zal wel iets fout doen of ergens in de denkwijze fout zitten. Daarom hoop ik op hulp.

 

Alvast bedankt voor de moeite,

Link naar reactie
  • 0

Perfect gewoon, ik snap nu ook wat ik fout deed. Normaal werk ik in versie 8.5 van Filemaker, hier heb ik niets kunnen vinden dat op scripttrigger duid. In 8.5 kan ik ook het voorbeeldprogramma test2menu niet gebruiken zoals in versie 10, maw, in 8.5 gebeurt niet dat hetgeen in versie 10 wel gebeurd.(Of ik kijk er overheen?). Ga ik echter naar versie 10 van Filemaker dan werkt alles perfect.

Hartelijk dank voor het meedenken. Ik had wel een idee dat dit in Filemaker mogelijk moest zijn, wist alleen niet waar te zoeken.

Heb nu bijgeleerd dat de extensie wel gelijk kan zijn (fp7) maar de opmaakmogelijkheden kunnen verschillen.

Nogmaals hartelijk dank

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...