Ga naar inhoud
  • 0

Berekende relatie


Rik Verbruggen

Vraag

Hallo medeFM-ers,

 

Ik hen een probleempje en weet even niet hoe verder. Ik heb een tabel 'Verrekeningen' die via een tabel 'Dossiers' is gerelateerd aan de tabel 'Klanten'. Onder die tabel 'Klanten' hangt ook een tabel 'Facturen'. Voor deze tabel 'Facturen' heb ik een lay-out gemaakt en daar wil ik graag, in een portaal, alle verrekeningen (ongeacht het dossier waar ze onder vallen) van de klant weergeven. Vraag niet waarom maar da's de constructie. Nu kan ik geen rechtstreekse relatie leggen tussen de tabellen 'Verrekeningen' en 'Facturen' omdat in de tabel 'Verrekeningen' het klantnummer niet is opgenomen. Ik dacht handig te zijn en een berekend veld te maken in de tabel 'Verrekeningen' en daarin het klantnummer uit de tabel 'Dossier' op te nemen, vervolgens een aparte TO van de tabel 'Verrekeningen' te maken en deze rechtstreeks, middels het berekende klantnummer aan de tabel 'Klanten' te koppelen. Maar dit werkt niet. In formulierweergave zijn er geen records in het portaal en in tabelweergave staat in de velden van het portaal de opmerking ''. Nu heb ik inmiddels begrepen dat dit komt omdat het om een berekend resultaat gaat wat niet wordt opgeslagen. Daarom kan er geen index op het veld worden geplaatst met weer als resultaat dat de relatie tussen de tabel 'Klanten' en de TO 'VerrekeningenVanKlanten' niet werkt. Een heel verhaal daarom heb ik maar even een vereenvoudigd voorbeeld bijgevoegd. Waar het daarin met name om gaat is het berekende veld 'Klantnummer' in de tabel 'Verrekeningen' en de koppeling in de database op tussen de tabel 'Klanten' en de TO 'VerrekeningenVanKlanten' op basis van dit veld. Ik snap dus dat dit niet werkt maar zoek een andere oplossing. Ik heb al gedacht om dan maar in iedere verrekening het klantnummer op te nemen maar om nou steeds alle hoger liggende foreign keys in een bestand op te nemen om op dit soort gevallen te zijn voorbereid voelt niet goed. Ziet iemand een andere mogelijkheid om toch de koppeling te maken of misschien een geheel andere werkwijze voor dergelijke situaties.

Alvast bedankt voor mogelijke oplossingen

Rik.

BerekendeRelatie.fmp12

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...