Ga naar inhoud
  • 0

Afhankelijke velden


caroline

Vraag

Hallo,

 

Ik weet niet hoe ik het volgende goed kan oplossen en dacht dat jullie misschien konden helpen:

 

Onze database is een databank voor producten (kantoorartikelen). Elk product hangt aan een categorie. Nu is het zo dat ik bijvoorbeeld voor etiketten moet bijhouden om welke papier en lijmsoort het gaat, hoe groot ze zijn enzovoort. Dan zijn er weer balpennen waar de hoeveelheid inkt moet worden bijgehouden. Kortweg: Van elke categorie producten zijn er wel andere technische details die moeten worden bijgehouden.

 

Nu kan ik deze technische info in een aparte tabel steken waar het product id wordt bijgehouden. Maar hoe toon je dat nu praktisch op een layout van een product?

Er zullen heel veel velden zijn waarvan er maar enkele zijn ingevuld (enkel deze die betrekking hebben op die specifieke product categorie). Ik kan toch moeilijk een grote portal zetten ? of veldjes laten verstoppen als ze niet gevuld zijn?

 

Hoe kan ik praktisch die technische info van een product tonen? 8O

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat nou als je niet alleen de info in die aparte tabel stopt, maar ook een veld waarin je aangeeft om welke info het gaat.

Dus eigenlijk maar 3 velden: id, type, waarde

 

Je kan dan gewoon een portal laten zien met van alle gerelateerde records de velden type en waarde en je hebt alle info die je wilt.

 

HTH

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat er per productcategorie andere info bijgehouden wordt. Je kunt er voor kiezen om met één tabel te werken en vanuit een script te laten bepalen welke layout bij de betreffende categorie getoond moet worden. Kortom, per categorie een afwijkende layout. Een andere benadering is om de basisgegevens welke voor iedere categrie moet worden bijgehouden in één basistabel te zetten en daar per categorie een gerelateerde tabel aan te verbinden waarin je de categoriespecifieke informatie zet. Dan kun je er nog voor kiezen om op één layout al deze tabellen, bijvoorbeeld op verschillende tabbladen, te tonen of om per categorie een andere layout te gebruiken.

 

Groet,

Max

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Ik zie er wel wat in, maar om dat praktisch voor elkaar te krijgen is nog iets anders...

 

Hebben jullie soms een link naar een voorbeeld waar de oplossingen die jullie voorstellen gebruikt worden? Met name: script dat layout bepaalt. De rest is me duidelijk. Ik ga mij er eens aan zetten :D

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...