Jump to content
  • 0

Beginnersproblemen

origin87

Question

Posted

Hoi Clarify-leden!

Ben zeer newb in het Filemakeren en na zo ongeveer heel het internet afgespeurd te hebben vond ik een link naar deze site.

Aangezien ik écht geen ervaring heb maar wel nieuwsgierig ben dacht ik dat iemand me hier eventueel kon helpen.

Ik heb wat zitten foefelen met de startersoplossing Ramingen in FM 13 zodat ik ook facturen en Creditnota's kan maken.

Nu wil ik echter vanuit een offerte een kopie maken naar ene Factuur met zijn eigen factuurnummer

ik ben al zover geraakt dat ik vanuit die startersoplossing nieuwe tabellen heb gemaakt en ik heb begrepen dat ik die moet linken?

Heb me er al zot achter gezocht maar blijkbaar bestaat hier geen simpele oplossing voor?

Schema.thumb.jpg.d94591613c63d10bfee56b1c6a268b90.jpg

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Origin87,

Je zou dit kunnen oplossen door gebruik te maken van een script.

Zo te zien is klantnummer het sleutelveld.

Creeer een script. Laat het starten in de layout van de offerte. Plaats alle benodigde velden in variabelen.

Schakel in het script over naar de layout van de factuur.

Laat daar een nieuw record aanmaken en vul alle velden met de waarden die opgeslagen waren in de variabelen.

Als het goed is heb je ook het sleutelveld mbv het script gevuld wat betekent dat dit nieuwe record direct gekoppeld is aan de juiste klant.

Voor elke genoemde handeling is een scriptstap te vinden.

Succes.

Yamas

• 0
Posted

Hey Hamas,

Alvast bedankt voor het duidelijke antwoord, ben een enthousiaste nieuweling maar soms is het nogal moeilijk de bomen door het bos te zien als de pro's praten :) ik probeer je oplossing asap te gebruiken

• 0
Posted

Beste Yamas, :)

Ben al een stap verder!

Nu krijg is alvast het aantal producten van de offerte naar de factuur met de methode die je beschreef! Waarvoor uiteraard mijn dank!

Nu denk ik toch dat ik nog iets verkeerd doe want de andere gegevens die ik wil overnemen zoals de beschrijving van het arikel en de kostprijs worden niet mee overgenomen.

Weet jij wat ik verkeerd kan doen?

nogmaals mijn dank alvast voor de hulp!

Knipsel.JPG.e82b08777dffe6fb6b6df98029d91d16.JPG

• 0
Posted

Tuurlijk.

Je laadt de variabelen op de juiste manier.

Echter in het layout van de factuur dien je dan de inhoud van de variabelen over te zetten naar de velden.

Zoiets als in bijgevoegd plaatje.

Overigens ik gebruik een enkele "$" en geen "$$" voor de variabele.

Met de dubbele "$" creer je Global variabelen. Deze verliezen hun waarde niet nadat het script beeindigd is, maar behouden hun waarde zolang de database geopend is. Het lijkt mij dat je dat niet nodig hebt, dus zou je m.i. met Local variabelen afkunnen (enkele "$" dus).

Yamas

[Edit] Oh, er moet nog wel een aanmaak van een nieuw record na de 2e "ga naar layout". Had het een beetje snel in elkaar gezet.[Edit]

5a758dd31dc00_ClarifyOrigin78.JPG.ae3afd4ffe6367cba03e805b9c36bd9e.JPG

• 0
Posted

Waw! zeer cool, works like a charm! Bedankt om het echt stap voor stap uit te leggen, uw geduld is des engels :)

Alle velden komen mooi over.

Ik werk wel met een portaal in de offertes en facturen maar merk dat de tweede en derde en ... entry niet worden overgenomen, ik heb geprobeerd dit in mijn script te steken met: Ga naar portaalrij: volgende te kiezen maar daar heeft hij percies geen oren naar :)

Mijn excuses dat ik zo'n (hoogstwaarschijnlijk) domme vragen stel, maar al doende leert men? :)

• 0
Posted

Origin78,

Ja ik was er al enigzins op bedacht. Ik weet overigens niet of je zelf al iets van een opzet hebt.

Maar hier is wat ik heb gedaan.

Ik heb de starteroplossing eens nader bekeken. Ik heb de engelse versie, maar volgens mij mag dat de pret niet drukken.

Ik heb even een Layout aangemaakt, t.w. Invoice Details. Daarvoor heb ik de Estimate Details layout gedupliceerd en alle velden aangepast. Tevens de script trigger van deze Invoice Details er van afgehaald. Die zat mij op dat moment in de weg.

Vervolgens een knop in Estimate Details aangebracht met daar onder een script.

Globaal komt de werking er als volgt op neer:

1. Controlleer of er line item(s) zijn in de offerte.

2. Zo niet; informeer de gebruiker en beeindig het script.

3. Leg vast hoeveel line items er zijn in de offerte.

4. leg per line item alle noodzakelijke data vast.

5. Leg vast de data van de offerte ( dit zijn niet de line items, want die zijn al vastgelegd).

6. Maak een nieuwe factuur aan.

7. Vul de factuur met de offerte data.

8. Maak de factuur line item regel(s) aan en vul deze met de offerte line item data.

Bijgevoegd vind je een gezipt bestand.

Succes

Yamas

Estimates.zip

• 0
Posted

Origin87 een vraag over je factuur nummer. Is dit een automatisch aan te maken factuur of wat is de bedoeling van je nummer?

Sommigen maken zeer mooie samenvattingen van diverse velden die samen een factuur nummer moeten opleveren.

Eenvoudig is gewoon je offerte omzetten naar factuur mbv een selectie rondje. Zodra je dit rondje verlaat laat je een script starten wat uit een global je laatste factuur nummer ophaalt dit verhoogtt met 1 en in het factuurnummer veld plaatst. Vervolgens het nieuwe nummer weer in de glabal zetten voor de volgende factuur. Je kunt dan de bestaande lay-out gebruken van de offerte en die kopiëren en voor factuur gebruiken. Je moet dan alleen het offerte veld nummer veranderen door factuur nummer. Eventueel tekst zetten in offerte veld en die in factuur layout en je bent klaar.