Ga naar inhoud
  • 0

Hoe alles aan een klant koppelen?


Rini

Vraag

Ik zit toch nog te stoeien met een probleem.

Ik heb een klantenbestand in een tabel en diverse andere tabellen via een een-naar-veelrelatie aan de klantentabel geknoopt.

Nu wil ik een keuze kunnen maken van een klant en dan in alle andere tabellen de gegevens van die ene klant zien.De klantentabel is dus leidend.

Nu is het zo dat in alle tabellen de gegevens wel in te voeren zijn en op te vragen maar zodra ik in de klantentabel kies voor een andere (bestaande) klant dan gaan de andere tabellen niet vanzelf mee.

 

Is dit mogelijk om alles te koppelen of moet je per tabel de klantgegevens opvragen?

Ik hoop dat ik het duidelijk verwoord heb.

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee, ik maak geen gebruik van portals. Ik moet nogal wat gegevens in een tekstveld invullen. Daarom heb ik (nog) niet voor portals gekozen.

Wat ik bedoel met ' gaan de andere tabellen mee' is: Ik kies in het naamveld in de klantentabel voor een klant. Alle gegevens in die tabel (record) veranderen allemaal naar de gegevens die bij die klant horen. Nu wil ik dat ook in andere tabellen laten gebeuren.

Ik heb bijvoorbeeld een tabel waarin verslagen worden opgenomen van het functioneren van die klant. Het is niet de bedoeling ik de verkeerde verslagen zit te lezen dus van een andere klant. Ik zou graag in de andere tabellen records gekoppeld zien aan de klant . Maar misschien kann dat alleen in een portal.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet dat een portaal voor presentatie van gegevens is maar ik moet nog even bezien of dat een goede manier is.

Het Goto-script is wellicht een optie maar daar heb ik nog niet mee gewerkt dus daar moet ik nog even een studie aan wijden. :oops:

Ook het werken met een venster heb ik nog niet gedaan. Even uitzoeken hoe dat werkt.

Ik heb dus weer iets om uit te zoeken. Ik kom er nog op terug.

Link naar reactie
  • 0

Felix, hartelijk dank voor het meedenken. Helaas is dit niet wat ik bedoel. Ik heb de GOTO-scriptstap uitgeprobeerd en dat werkt goed maar dat wil ik in een later stadium gaan toepassen.

 

Ik heb enorm moeite met het goed verwoorden van wat ik bedoel maar ik ga het toch opnieuw proberen via een voorbeeld.

 

Ik heb een tabel waarin NAW-gegevens staan van klanten. Ik heb ook een tabel met een groot aantal vragen.

Elke klant moet die groot aantal vragen beantwoorden. De vragen zijn voor elke klant gelijk, de antwoorden natuurlijk niet.

Nu is het de bedoeling dat ik een naam uit het klantenbestand selecteer en dat dan de goede gegevens tevoorschijn komen zoals de NAW-gegevens en de antwoorden op de vragen.

De antwoorden op de vragen moeten NA elke klant automatisch gewist worden en "nieuwe" antwoorden horen dan weer bij de nieuwe klant.

Zo moet dat ook gaan met meer gegevens per klant maar als dit lukt gaat al het ander ook lukken.

 

De klant is leidend dus dat is de "oudertabel" en de vragenlijst is het "kindtabel". Oftewel een-naar-meer-relatie.

De gegevens zichtbaar maken in een portaal of in layouts lukt me wel maar de goede koppeling maken tussen die twee gegevens lukt me nog niet.

Ik hoop dat ik het nu goed uitgelegd heb want het is lastin als iemand mij probeert te helpen en ik niet goed aangeef wat ik nou eigenlijk wil.

Link naar reactie
  • 0

Felix, geweldig dat je dit allemaal doet om mij te helpen. Dit is een manier die zeker werkt al heb ik het zelf nog niet voor elkaar gekregen.

Het nadeel van dit systeem vind ik dat er heel erg veel records worden aangemaakt waarin zich maar twee velden bevinden. Dat is een enorme tabel wat natuurlijk voor de opslagcapaciteit geen probleem is maar wat ik niet overzichtelijk vind.

Ik heb het over heel veel klanten die per persoon ruim 200 vragen moeten beantwoorden. Het antwoord bestaat uit een cijfer.

 

Ik zelf zat meer te denken aan een portaal. Vergelijkbaar met een factuur. Dan staan alle antwoorden (cijfers) per klant in 1 veld en dat houdt het overzichtelijk.

Tijdens het bedenken van het juiste portaal zit ik met het probleem dat de vragen hetzelfde blijven (statische informatie) en de antwoorden variabel zijn.

In het portaal moeten de vragen dus uit een andere tabel komen dan waar de antwoorden zullen worden opgeslagen. Of dat mogelijk is....? Dat de vragen na het beantwoorden ook in diezelfde tabel worden opgeslagen is geen probleem. Het zal met een portaal niet anders kunnen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...