Jump to content
  • 0

Backup (en import)

LcGrs

Question

Posted

Hallo,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een manier om via FM runtime een update van de database te kunnen doen. Zoals ik het begrepen heb kan dit best via een backup van de oude database en vervolgens importeren naar de nieuwe.

Op welke manier kan ik aangeven dat die backup moet gebeuren naar een map 'backup' op het bureaublad (en vervolgens de import?)

Ik heb al van alles geprobeerd maar geraak er niet uit. Ook de functie 'get(bureaubladpad) blijkt bruikbaar resultaat te geven. Of doe ik het helemaal verkeerd?

Enige tips?

Groeten,

Luc

1 answer to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Een voorbeeldje hoe ik het doe, ik bepaal overigens wel vooraf via variabelen met welk computersysteem ik te maken heb.

Maar je ziet hier dat het voor Apple hetzelfde werkt als voor Windows.

En het werkt zowel voor Pro als voor de Runtimers.

Voor Go heb ik een totaal andere oplossing, maar dat voert te ver om dat hier te behandelen.

Het is met knippen en plakken even snel in elkaar gezet, je hebt hier in elk geval alle commando's te pakken die er toe doen.

filemaker001.png

Om de juiste import strak in te richten, dan ontdek je nog een probleempje.

Bij het inrichten van de brontabel, zal Filemaker nooit het bestand op het buroblad kunnen vinden.

Om die reden maak ik in de importverwijzing nog een extra toegewezen bestand aan, die hij puur voor de toewijzing van de importreferentie kan vinden.

Dit extra bestandje heeft een onhandig lange naam gekregen, zodat bij gebruikers dit bestandje nooit zal bestaan.

Dat extra bestandje moet een exacte kopie zijn van het eigen bestand, zodat alle tabellen aanwezig zijn.

filemaker002.png

Het vergt even wat testwerk om het goed te krijgen, eenmaal werkend hoef je alleen bij het aanmaken van nieuwe tabellen deze procedure nog aan te passen.

Nieuwe velden komen automatisch mee in de procedure, als je de import op "Matching names" hebt staan.

Mocht het problemen geven, dan hoor ik dat graag.