Jump to content
  • 0

Berekening invoerlijst

Gustav

Question

Ik ben bezig met de analyse van een vragenlijst.

Hiervoor is een tabel met antwoorden gemaakt: Hierin zijn opgenomen velden met 'vrije tekst of getallen' (dus gewoon naam, bedrag of aantal), maar ook veel vragen waarvan de antwoorden via selectievakjes en invoerlijsten gebeurd (bijvoorbeeld Ja - Nee, 0-25%, 26-50%, 51-75%, 76 - 100%, tekst1, tekst2, tekst3, tekst4).

Nu wil ik aantallen berekenen.

Hoe vaak wordt er op vraag x met "ja" geantwoord?

Hoe vaak is het in 50-76% van de gevallen zo?

Hoe vaak kiest men voor tekst 1, of tekst 1 en 3, etc?

Nu zie ik op het forum deze oplossing: http://www.clarify.net/viewtopic.php?f=38&t=8527&p=50610&hilit=+invoerlijst#p50610.

Nu heb ik een lijst met ongeveer 100 vragen, waarbij er rond de 80 met selectievakjes/invoerlijsten opgesteld zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat voor iedere vraag een andere tabel of Table Occurence gemaakt moet worden?

Parent : tabel Jaaranalyse

Child: tabel Antwoorden. (met nu zo'n 20 respondenten)

Het lijkt me zo dat ik in de tabel Jaaranalyse een berekeningsveld kan maken die de antwoorden in de child tabel berekent voor de groep respondenten in totaal..

Dus voor elke sommatie etc, 1 berekening in de Parent tabel voor elke vraag.

Ik zie het echter niet zo scherp:

De berekening COUNT (IF(Antwoorden::Website="Ja";1;0)), of SUM (IF(Antwoorden::Website="Ja";1;0)) werken niet als ik ze in de tabel Jaaranalyse gebruik.

Moet ik dan toch voor iedere vraag een aparte table occurence maken?

Kan iemand me in de goede richting wijzen?

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hi Gustav,

Weet niet helemaal of ik je goed begrijp, maar volgens mij kun je met minstens 1 van 2 opties verder:

1. Niet meerdere velden maar meerdere records...

Denk in de Analyse tabel even niet aan 'meerdere velden', maar vooral aan 'meerdere records'.

Tussen tabel Analyse en tabel Antwoorden moet altijd sprake zijn van een 'relatie'.

Die relatie maak je bijv. op basis van het veld 'type'.

In de tabel Antwoorden analyseer je het 'type' antwoord en daarmee ontstaan 'categorien'.

In de tabel 'Analyse' hoef je in RECORD 1 in veld 'type' nu slechts een categorie op te geven, om het bijbehorende aantal records in 'Antwoorden' te vinden.

In RECORD 2 van de 'Analyse' tabel vul je het veld 'type' met een andere categorie waarde en zie daar de aantallen voor die categorie.

(het veld 'aantal' is dan inderdaad een count of sum van het gerelateerde veld.

2. Waarom net een volledig rapport draaien binnen de Antwoorden tabel?

Met een paar juist gedefinieerde calculaties en bijbehorende RESUME velden en areas in rapport, kun je zeker de analyse krijgen die je wil.

Succes,

jeroen

• 0

Dank,

Ik zat vast in mijn gedachte.

Ik had het idee dat ik de antwoordenlijst 'met rust moest laten' - kortom in deze tabel alleen de antwoorden, en dat ik in een andere tabel de berekeningen moest maken.

Nu ben ik bezig om de antwoordenlijst een berekeningsveld te maken behorende bij een te tellen antwoord. Dus optie 2!

Dus met IF en CASE.

Aangezien ik tellingen per praktijk wil maken, maar ook een overzicht (gemiddeldes etc) van alle praktijken heb ik nodig dat een tekstueel antwoord een normering (0,25-0,5, 0,75-1,0) of 1-0 krijgt.

Tot zover lijkt het te gaan lukken.

Dank