Ga naar inhoud
  • 0

Navigeren via portaalveld


BaW01

Vraag

In de toepassing die ik gebruik, is het de bedoeling om te kunnen navigeren via een portaalveld. Op zich gaat dat prima, maar het probleem waar ik tegenaan loop, is dat het teveel (alle) gegevens bevat. Wat ik zou willen is dat het betreffende portaalveld alleen de records opneemt die binnen het bereik van plus en min 100 records van het huidige record liggen. Enig idee hoe ik dat kan aanpakken?

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat wordt het dus niet ... dan maar in tekst. In je voorbeeld gebruik je 2 tabellen, baw en records. De aanpassing die ik gedaan heb, is het idee overnemen en de 2 globale velden met berekening (min_id=id-25 en max_id=id+25)-opnemen in de tabel records (de tabel baw wordt niet meer gebruikt). Vervolgens via relaties een kopie gemaakt van de tabel records (=records 2) en deze 2 tabellen verbonden door de velden min_id en max_id van de tabel records te koppelen aan het veld id in tabel records-2 (min_id < id en max_id > id). Vervolgens in de layout records een portaalveld gemaakt van records 2 met veld id met de opdracht 'ga naar gerelateerd record'. Navigeert als een tierelier.

 

Ik heb nog wel een vraag: hoe sluit ik bepaalde records uit in de navigatie, bijvoorbeeld, ik heb 5000 records, het merendeel van de recordnummers begint met een cijfer (0027, 975, 3500, enz.) maar ook een aantal zoals PZ0025, RL1500, enz. Via de bovenstaande navigatiemethodiek met een +/- marge van 500 records 'leest' de navigatie de (voorbeeld) records als 27, 975, 3500 resp. 25 en 1500. Ik zou de 'PZ en RL' records bij bepaalde selecties willen uitsluiten. Dus niet uitschakelen, maar gepast selecteren.

Kan dit?

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik een goed functionerende navigatie via een portaalveld, echter, hoe zorg ik ervoor dat het portaal(navigatie) gefocust blijft op het net gekozen record?

In andere woorden, het portaal omvat 500 records. Via een keuze op een rij in het portaal navigeer ik naar het corresponderende record. Het portaal springt dan weer naar de eerste rij. Dat is dus niet de bedoeling.

Link naar reactie
  • 0

Helaas, dat werkt niet. Bestaat er ook zoiets als een 'spiegelfunctie' tussen de hoofdtabel (A) en de gerelateerde portaaltabel (B) (wat feitelijk een kopie is van A)? Ik bedoel daarmee dat wanneer ik in A een record bewerk in B begrepen wordt dat ook in die tabel de focus op het betreffende record (niet RecordID of Recordnummer, maar eigen uniek nummer) gelegd moet worden? De vervolgstap zou dan zijn dat de navigatielijst (B) dan in het midden (het actieve record) geplaatst wordt, dus letterlijk met de navigatiebalk in het midden van het schuifbereik.

Link naar reactie
  • 0

Dat aanvinken had ik wel begrepen hoor :) En inderdaad, ik heb niet fysiek een 2e tabel maar meerdere TO's. Ik weet niet hoor, maar mogelijk dat daar het probleem zit? Misschien dat de bijlage een beter beeld geeft. De 3 portaaltabellen rechts worden gebruikt als 3 afzonderlijke navigatiebronnen voor recordnavigatie in het hoofdscherm van de tabel in het midden. Zoals je ziet betreft het een database van een postzegelverzameling. Het begint met het filteren van de records via het menu op basis van specifieke selectiecriteria (land, soort, type, enz.) Binnen die selecties fungeren de portalen (in het hoofdscherm) als navigatiebron om binnen of buiten de selectie te kunnen navigeren. Portaal 1 beperkt zich tot records binnen dezelfde serie, portaal 2 binnen dezelfde categorie en portaal 3 toont records van dezelfde soort. Op portaal 3 zit een -x records en een +x records beperking. Elk portaal wordt steeds gesorteerd op het catalogusnummer. Dit is een berekend veld die [Landcode], [Catnr], [CatnrVoor] en [CatnrToev] samenvoegt, bijv. 'NL 575 E a' (sortering vindt plaats op het getal). Het punt is dus dat na het kiezen van een record via deze navigatieportalen de navigatiebalken weer 'gereset' worden naar hun beginpositie terwijl ik graag zou zien dat de focus blijft / wordt gelegd bij het actieve record.

RelatiesBAW.jpg.e9446b9dabbd573e505ee6b94f617829.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...