Jump to content
  • 0

Vergelijking tussen twee tabellen.

Gustav

Question

Posted

Situatie :

Drie lijsten met o.a. persoonsnamen, en persoonlijke ID nummers.

Lijst 1 (hoofdlijst) staan alle personen,

Lijst 2 een selectie van deze groep uitgespoeld vanuit software pakket A.

Lijst 3 een selectie van deze groep uitgespoeld vanuit software pakket B.

Het zou zo moeten zijn dat het aantal personen in Lijst 2 gelijk is aan Lijst 3.

Dit blijkt niet zo te zijn. De selectie (vanuit Lijst 1)in Lijst 2 is de juiste, en alle personen uit Lijst 2 moeten in Lijst 3 voorkomen.

Doel:

Ik wil een lijst maken van de personen die wel in lijst 2 voorkomen maar niet in lijst 3.

Vraag:

Hoe maak ik een overzicht van deze groep? Ik wil een lijst uitprinten met deze namen, zodat deze situatie opgelost kan worden.

Ik zit al een tijdje te rommelen met de relatie tussen deze tabellen. (bijvoorbeeld ID nummer Lijst 2 ≠ ID nummer lijst 3), maar het lukt me niet om een zo’n overzicht te maken.

Moet ik vanuit Lijst 1 gaan werken? Of vanuit een ‘Dashboard’ Tabel?

Op de een of andere manier lukt het me wel om in een popover de namen weer te geven, maar niet in een gewone layout of rapportage.

Kan iemand me op weg helpen?

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb een bijlage een klein voorbeeldje van een snelle, niet zo nette oplossing geplaatst.

Ik ga er van uit dat de samengestelde naam uniek is, maar dat kan bij jou anders zijn, uiteraard.

Je legt eigenlijk een relatie tussen de twee velden die dezelfde waarde bevatten als het om dezelfde persoon gaat. ( ListA2::zzcFullName = ListB2::zzcFullName )

Je bouwt een lijstlay out op basis van de tabel waaruit je de waarden wil hebben (in mijn geval ListA2, jouw lijst 2, zeg maar ). Ik plaatste voor de duidelijkheid ook het vergelijkingsveld van de tweede tabel in de lijst, aan de rechterzijde.

Nu doe je een Zoek: als dat vergelijkingsveld van de tweede tabel een waarde bevat ( een sterretje als zoekopdracht ), dan komt die naam in beide voor. Doe je een Omit van je records, dan krijg je de unieke waarden in de eerste tabel.

CompareTables.fmp12