Ga naar inhoud
  • 0

Vergelijking tussen twee tabellen.


Gustav

Vraag

Situatie :

Drie lijsten met o.a. persoonsnamen, en persoonlijke ID nummers.

Lijst 1 (hoofdlijst) staan alle personen,

Lijst 2 een selectie van deze groep uitgespoeld vanuit software pakket A.

Lijst 3 een selectie van deze groep uitgespoeld vanuit software pakket B.

 

Het zou zo moeten zijn dat het aantal personen in Lijst 2 gelijk is aan Lijst 3.

Dit blijkt niet zo te zijn. De selectie (vanuit Lijst 1)in Lijst 2 is de juiste, en alle personen uit Lijst 2 moeten in Lijst 3 voorkomen.

 

Doel:

Ik wil een lijst maken van de personen die wel in lijst 2 voorkomen maar niet in lijst 3.

 

Vraag:

Hoe maak ik een overzicht van deze groep? Ik wil een lijst uitprinten met deze namen, zodat deze situatie opgelost kan worden.

 

Ik zit al een tijdje te rommelen met de relatie tussen deze tabellen. (bijvoorbeeld ID nummer Lijst 2 ≠ ID nummer lijst 3), maar het lukt me niet om een zo’n overzicht te maken.

Moet ik vanuit Lijst 1 gaan werken? Of vanuit een ‘Dashboard’ Tabel?

Op de een of andere manier lukt het me wel om in een popover de namen weer te geven, maar niet in een gewone layout of rapportage.

 

Kan iemand me op weg helpen?

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb een bijlage een klein voorbeeldje van een snelle, niet zo nette oplossing geplaatst.

Ik ga er van uit dat de samengestelde naam uniek is, maar dat kan bij jou anders zijn, uiteraard.

 

Je legt eigenlijk een relatie tussen de twee velden die dezelfde waarde bevatten als het om dezelfde persoon gaat. ( ListA2::zzcFullName = ListB2::zzcFullName )

 

Je bouwt een lijstlay out op basis van de tabel waaruit je de waarden wil hebben (in mijn geval ListA2, jouw lijst 2, zeg maar ). Ik plaatste voor de duidelijkheid ook het vergelijkingsveld van de tweede tabel in de lijst, aan de rechterzijde.

 

Nu doe je een Zoek: als dat vergelijkingsveld van de tweede tabel een waarde bevat ( een sterretje als zoekopdracht ), dan komt die naam in beide voor. Doe je een Omit van je records, dan krijg je de unieke waarden in de eerste tabel.

CompareTables.fmp12

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...