Ga naar inhoud
  • 0

Lijngrafiek met vergelijking tussen 2 coureurs


martindes

Vraag

Ik heb een vraag over het maken van een lijngrafiek van 2 coureurs.

Ik heb een simpele opzet gemaakt met 2 tabellen.

1. Coureurs
2. Race_LineItems

Vrij simpel. In de race lineItems voeg ik de coureur toe voor een bepaalde datum en deze coureur krijgt punten.

Nu wil ik graag een lijn grafiek maken waarbij ik de twee coureurs kan vergelijken. Gesorteerd op datum.

Ik heb 3 coureurs toegevoegd. Dit omdat ik ook graag de coureurs zou willen kiezen die ik wil vergelijken.

Kunnen jullie mij hiermee op weg helpen?

Met vriendelijke groet en dank voor de antwoorden.

Test.fmp12 2.zip

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Leuk puzzeltje zo in fris in het nieuwe jaar.

Bijgaand mijn benadering. En er zijn vast andere mogelijk. Gebruik een gerelateerde set van gegevens. Voor de 2e lijn gebruik je een globaal veld dat via SQL binnen de bestaande gerelateerde set ( er is er maar één mogelijk bij een grafiek) via SQL de scores ophaalt van de coureur waarmee vergeleken moet worden.

En dan is het verder een invuloefeningetje.

Helaas kan de native grafiekmodule van FileMaker niet dynamisch meerdere reeksen gebruiken - voor zover ik het goed begrepen heb. Dus je moet expliciet één coureur kiezen om de tweede reeks te kunnen plotten.

Maar je zou de grap wel kunnen uitbreiden voor een volgende reeks. Heel statisch, dat wel.

Ik heb je datamodel wat opgeruimd. Naar mijn mening modelleer je nl 2x dezelfde relatie.

Test Marsau.fmp12.zip

aangepast door Marsau
Link naar reactie
  • 0
Op 04/01/2021 om 00:24 zei Marsau:

Leuk puzzeltje zo in fris in het nieuwe jaar.

Bijgaand mijn benadering. En er zijn vast andere mogelijk. Gebruik een gerelateerde set van gegevens. Voor de 2e lijn gebruik je een globaal veld dat via SQL binnen de bestaande gerelateerde set ( er is er maar één mogelijk bij een grafiek) via SQL de scores ophaalt van de coureur waarmee vergeleken moet worden.

En dan is het verder een invuloefeningetje.

Helaas kan de native grafiekmodule van FileMaker niet dynamisch meerdere reeksen gebruiken - voor zover ik het goed begrepen heb. Dus je moet expliciet één coureur kiezen om de tweede reeks te kunnen plotten.

Maar je zou de grap wel kunnen uitbreiden voor een volgende reeks. Heel statisch, dat wel.

Ik heb je datamodel wat opgeruimd. Naar mijn mening modelleer je nl 2x dezelfde relatie.

Test Marsau.fmp12.zip 75.46 kB · 3 downloads

Dank voor je antwoord en het sample. Het was even puzzelen maar het werkt nu.

Over die dubbele relatie. Ik ben gewend om met anker boei te werken. Dus vandaar twee relaties. Of zie ik dit verkeerd? Nogmaals dank!

Link naar reactie
  • 0

Anker/boei is natuurlijk prima. Niets staat je in de weg om tbv overzichtelijkheid en transparantie meerdere occurences van hetzelfde aan te maken, toch.

Niettemin heb ik ook iets met Ockham's razor; als het niet nodig is, weg ermee. Een minimaal aantal entiteiten postuleren om de werkelijkheid aan te kunnen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...