BP Posted October 14, 2002 Posted October 14, 2002 Hi, Ik wil voor mijn werk twee Filemaker databases met elkaar synchroniseren, alleen ik kan nergens vinden waar dat moet. Kan iemand mij helpen Alvast bedankt Quote
0 AvD Posted October 14, 2002 Posted October 14, 2002 Dit is niet gemakkelijk, en voor zover ik kan overzien, niet te realiseren zonder menselijke interventie. Wanneer de databank op twee aparte plaatsen offline gebruikt wordt, dan heb je twee versies die elk apart evolueren (laten we ze A en B noemen). Synchroniseren betekent dan "ze terug gelijkzetten": alle toevoegingen in A ook toevoegen in B alle toevoegingen in B ook toevoegen in A alle wijzigingen in A ook wijzigen in B alle wijzigingen in B ook wijzigen in A alle deletes in A ook verwijderen in B alle deletes in B ook verwijderen in A En wat als zowel in A als in B bijvoorbeeld eenzelfde record werd gewijzigd? Stel: in record A108 werd een verkeerde straatnaam gecorrigeerd, en in B108 werd een ontbrekend telefoonnummer toegevoegd? En dat alles zou record per record gecontroleerd moeten worden voor elke databank van het systeem, en dat kunnen er vele tientallen zijn !! Dit lijkt zo goed als ondoenbaar. Toch zijn er softwarehuizen en developers die pogingen doen. Je kan bijvoorbeeld hier eens gaan kijken: http://www.syncdek.com/syncdek/index.html Quote
0 BP Posted October 14, 2002 Author Posted October 14, 2002 Bedankt voor uw reactie. Zonde dat je er een special programma erbij moet kopen. Maar ja, wanneer niet Quote
0 jw Posted October 14, 2002 Posted October 14, 2002 maar je kan sinds meen ik fm5 wel twee bestanden synchroniseren als je een van de twee leading maakt. Je wijst een van de velden aan bij het importeren en enkele andere opties zijn er voor de overblijvende records. Mooier is natuurlijk niet synchroniseren maar inloggen bij de ander. Quote
0 AvD Posted October 16, 2002 Posted October 16, 2002 Het probleem zit natuurlijk in het begrip "leading". Ik maak zo goed als elke dag mee dat bestanden "op de baan" gecorrigeerd worden, terwijl dat op hetzelfde moment gebeurt op het hoofdkantoor: de vertegenwoordiger op de baan vult de bestelde hoeveelheid in, maar wanneer hij op kantoor komt, ziet hij dat daar ondertussen al een telefoontje is binnengelopen om er 20 meer te bestellen. Begin daar maar eens aan, als computer tenminste... Of denk maar aan de brandstofdistributie voor verwarming: er wordt 5000 liter besteld, maar bij levering blijkt er in de tank slechts plaats te zijn voor 4850, of omgekeerd, de klant zegt "Doe maar vol, dan". Hoe moet er gefactureerd worden? Voor 5000 liter (leading bestand) of voor 4850 of voor 5126 ? Arme computer: doet niets anders dan zich in het haar krabben... Quote
0 jw Posted October 16, 2002 Posted October 16, 2002 ik begrijp je voorbeeld met de brandstof. Je zou dan de database anders in elkaar kunnen steken. Dan wordt iedere brandstof gebruik of toevoeging een nieuw record. Dan is het nog een kwestie van de nieuwe records op kantoor toevoegen en de optelling van plussen en minnen opnieuw maken. Quote
0 AvD Posted October 16, 2002 Posted October 16, 2002 Nee, je hebt een woord over het hoofd gezien: het gaat over brandstofDISTRIBUTIE, niet brandstofverbruik. Hierbij gaat het om een telefonische bestelling van bijv. 5000 liter die ingevoerd wordt in de computer van de centrale dispatching. Dit is de manier waarop de tankwagens geladen worden aan de tankterminal (zij mogen bijvoorbeeld, ondanks de verschillende tankcompartimenten, niet brandstoffen samen vervoeren die aan een verschillend accijnsregime onderworpen zijn, zoals landbouwdiesel, industriële stookolie en verwarmingsstookolie e.d.). Op basis van de hoeveelheden en de leveringsplaatsen wordt dan het rittenschema bepaald. Wanneer de tankwagen levert bij de klant, blijkt de hoeveelheid echter anders uit te vallen (bijvoorbeeld wanneer er onvoldoende opslagcapaciteit is omdat er meer in de tank restte dan de klant bij de bestelling vermoedde). Op de (digitale) leveringsbon komt dus een andere hoeveelheid dan op de bestelbon. Geloof me, als het ideale synchroniseer-systeem bestond, hadden we heel wat minder kopzorgen gehad! Quote
Question
BP
Hi,
Ik wil voor mijn werk twee Filemaker databases met elkaar synchroniseren, alleen ik kan nergens vinden waar dat moet. Kan iemand mij helpen
Alvast bedankt
6 answers to this question
Recommended Posts